• zachęcanie do kulturalnego zachowania podczas zajęć, praktyczna realizacja zasady: „Słuchamy siebie nawzajem”,

  • doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jedną cechę,

  • zachęcanie do aktywnej postawy podczas zajęć,

  • rozwijanie słuchu muzycznego i umiejętności wokalnych,

  • zachęcanie do zgodnej współpracy podczas zabaw, ćwiczeń i zadań,

  • doskonalenie percepcji wzrokowej,

  • rozwijanie twórczej ekspresji plastycznej,

  • budzenie zainteresowania otaczającym światem,

  • budowanie słownika czynnego,

  • kształtowanie umiejętności budowania poprawnej językowo wypowiedzi,

  • doskonalenie umiejętności przeliczania i myślenia logicznego,

  • rozwijanie umiejętności pracy w małych grupach,

  • rozwijanie poczucia rytmu,

  • poszerzanie doświadczeń plastycznych,

  • wdrażanie do starannego i estetycznego wykonania pracy,

  • poznanie wartości „wiary we własne siły” na podstawie bajki,

  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji odczuwanych w różnych sytuacjach,

  • wdrażanie do szanowania emocji innych,

  • rozwijanie empatii,

  • kształtowanie koncentracji uwagi i spostrzegawczości,

  • rozwijanie mowy,

  • wdrażanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej,

  • rozwijanie umiejętności przeliczania 

  • wdrażanie do kulturalnego zachowania podczas zabaw,

  • rozwijanie sprawności ruchowej i tężyzny fizycznej,

  •  rozwijanie poczucia rytmu i wrażliwości muzycznej,

  • budowanie wiary we własne siły,

  • zachęcanie do opowiadania o swoich emocjach,

  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

  • poznanie znaczenia słów: proszę, przepraszam, dziękuję,

  • ćwiczenie pamięci,

  • wdrażanie do zgodnej współpracy,

  • poznanie wybranych sposobów dbania o środowisko naturalne,

  • nauka rozpoznawania pojemników do segregacji odpadów i właściwego z nich korzystania,

  • uwrażliwienie dzieci na konieczność dbania o przyrodę i jej zasoby,

  • poznanie piosenki z dziecięcego repertuaru dotyczącej kulturalnego zachowania,

  • rozwijanie umiejętności wokalnych,

  • nauka pokonywania stresu w sytuacjach trudnych dla dziecka,

  • wdrażanie do poszanowania pracy innych.


ZAMIERZENIA
DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE
MARZEC 2024r.

1. W marcu jak w garncu:
- zapoznanie ze zjawiskami atmosferycznymi występującymi na przedwiośniu,
- zapoznanie z kolejnymi miesiącami roku i symbolami pogody,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej,
- zapoznanie z różnymi rodzajami wiatru,
- zapoznanie dzieci ze zmianami zachodzącymi w świecie przyrody,

2. Dbamy o zdrowie na przedwiośniu:
- wzbogacenie słownictwa dzieci o pojęcia związane ze zdrowiem,
- zachęcanie do spożywania owoców i warzyw,
- poznanie zawodu stomatologa,
- rozwijanie pamięci mechanicznej w toku uczenia się wiersza na pamięć,
- wyrabianie zdrowych nawyków.

3. Doznawanie uczuć jest ważne:
- wzbogacanie słownictwa dzieci o pojęcia związane z emocjami,
- doskonalenie umiejętności liczenia,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
- umiejętność radzenia sobie z różnymi emocjami,
- próba pokazania gestem, mimiką, ruchem wybranej emocji.

4. Nadchodzi wiosna:
- ukazanie piękna budzącej się do życia przyrody,
- poznanie wspólnych cech jakościowych przedmiotów, według których zostały połączone w grupy,
- umiejętność powtórzenia wysłuchanego rytmu,
- wzbogacenie ekspresji malarskiej dzieci,
- zapoznanie z tradycjami i zwyczajami powitania wiosny.


  • Integrowanie się z grupą rówieśniczą.

  • Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkami: ustalenie zasad zachowania w łazience, omówienie etapów mycia rąk.

  • Utrwalanie zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam

  • Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą.

  • Przypomnienie co można robić zimą – lepienie bałwana, zabawa na sankach, jeżdżenie na łyżwach..

  • Przypomnienie zasad bezpieczeństwa związanych z bezpieczną zabawą

  • Zapoznanie dzieci z Krainą Wiecznych Śniegów i życiem na niej

  • Zapoznanie dzieci ze zwierzętami z Dalekiej Północy – mors, foka, niedźwiedź polarny, pingwin

  • Zapoznanie dzieci z wyglądem zimowego krajobrazu

  • Zapoznanie dzieci z nazwami miesięcy

  • Zapoznanie dzieci z pojęciem Kalendarz – w jaki sposób kalendarz jest nam pomocny i jak wyglądają

  • Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.

  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.

  • Kształtowanie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych.

  • Kształtowanie wrażliwości muzycznej – zabawy muzyczne – improwizacje muzyczne z wykorzystaniem sprzętów codziennego użytku

  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.

  • Nauka piosenek i pląsów.

  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

 

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE NA LUTY 2024r.:

- poszerzanie wiedzy o świecie,

- kształcenie umiejętności odpowiedniej reakcji ruchowej,

- doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała

- doskonalenie umiejętności przeliczania i posługiwania się liczebnikami głównymi

w zakresie 1-6,

- rozwijanie umiejętności starannego wycinania nożyczkami z przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa

- doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała,

- rozwijanie poczucia słuchu, zachęcanie do tworzenia muzyki,

- nabywanie umiejętności tworzenia zbioru w oparciu o podane cechy elementu zbioru,

- wzbogacenie doświadczeń plastycznych

- poznanie zasad właściwego zachowania się w miejscach publicznych,

- doskonalenie umiejętności klasyfikowania według przeznaczenia,

- kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami określającymi położenie przedmiotów w przestrzeni: wyżej, niżej, obok.

- rozwijanie sprawności manualnej,

- kształtowanie koordynacji wzrokowo- ruchowej.

- rozumienie potrzeby przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa,

- kształtowanie ogólnej sprawności fizycznej,

- porównywanie wielkości przedmiotów i grupowanie obiektów na podstawie określonej cechy,

- rozwijanie wrażliwości zmysłowej, estetycznej.

- rozwijanie pamięci odtwórczej,

- rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego,

- kształtowanie nawyku dbania o rośliny,

- rozwijanie poczucia rytmu, zachęcenie do aktywnego słuchania muzyki,

- kształtowanie umiejętności liczenia na konkretach,

- kształcenie umiejętności sprawnego, bezpiecznego wycinania po wyznaczonych liniach owalnych.


  • poznanie i nazywanie oznak zimy

  • kształtowanie umiejętności odróżniania fałszu od prawdy

  • nabywanie umiejętności uważnego uczestnictwa w zajęciach

  • rozwijanie słuchu i poczucia rytmu

  • wyzwalanie ekspresji twórczej

  • zdobywanie nowych doświadczeń plastyczno‐technicznych

  • umiejętność wyrażania uczuć

  • rozwijanie umiejętności przeliczania

  • zapoznanie z instrumentem perkusyjnym

  • określanie sposobów wyrażania miłości

  • czekanie na swoją kolej podczas rozmowy

  • określanie sytuacji / okazji, kiedy można wysłać kartkę z życzeniami

  • nabywanie umiejętności składania życzeń

  • czerpanie przyjemności z obdarowywania prezentami 

  • odczytywanie sygnałów niewerbalnych – ton głosu, gesty, wyraz twarzy jako podstawa do rozpoznawania emocji

  • przybliżenie wiadomości o życiu i postaci Mikołaja

  • przeliczanie w dostępnym zakresie

  • składanie obrazka z części

  • śpiewanie kolęd umiarkowanym głosem

  • zapoznanie ze zwyczajami związanymi z Bożym Narodzeniem

  • relaks, wyciszenie