• rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,

  • doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i odpowiadania na pytania,

  • zachęcanie do kulturalnego zachowania podczas zajęć, praktyczna realizacja zasady: „Słuchamy siebie nawzajem”,

  • doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jedną cechę,

  • rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania,

  • zachęcanie do aktywnej postawy podczas zajęć,

  • rozwijanie słuchu muzycznego i umiejętności wokalnych,

  • rozwijanie sprawności fizycznej,

  • zachęcanie do zgodnej współpracy podczas zabaw, ćwiczeń i zadań,

  • doskonalenie percepcji wzrokowej,

  • rozwijanie twórczej ekspresji plastycznej,

  • budzenie zainteresowania otaczającym światem,

  • budowanie słownika czynnego,

  • rozwijanie umiejętności budowania spójnej i logicznej wypowiedzi,

  • kształtowanie umiejętności budowania poprawnej językowo wypowiedzi,

  • poznanie zasad konstruowania prostych gier matematycznych,

  • doskonalenie umiejętności przeliczania i myślenia logicznego,

  • rozwijanie umiejętności pracy w małych grupach,

  • rozwijanie poczucia rytmu,

  • poszerzanie doświadczeń plastycznych,

  • rozwijanie umiejętności słuchania instrukcji ze zrozumieniem,

  • wdrażanie do starannego i estetycznego wykonania pracy,

  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji odczuwanych w różnych sytuacjach,

  • wdrażanie do szanowania emocji innych,

  • rozwijanie empatii,

  • kształtowanie koncentracji uwagi i spostrzegawczości,

  • wdrażanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej,

  • rozwijanie umiejętności przeliczania i stosowania liczebników porządkowych,

  • rozwijanie umiejętności tanecznych dzieci,

  • poznanie roli aktora w teatrze,

  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,

  • rozwijanie kreatywności i zdolności manualnych,

  • budowanie wiary we własne siły,

  • zachęcanie do opowiadania o swoich emocjach,

  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

  • ćwiczenie pamięci,

  • wdrażanie do zgodnej współpracy,

  • poznanie wybranych sposobów dbania o środowisko naturalne,

  • nauka rozpoznawania pojemników do segregacji odpadów i właściwego z nich korzystania,

  • uwrażliwienie dzieci na konieczność dbania o przyrodę i jej zasoby,

  • poznanie piosenki z dziecięcego repertuaru dotyczącej kulturalnego zachowania,

  • rozwijanie umiejętności wokalnych,

  • nauka pokonywania stresu w sytuacjach trudnych dla dziecka,

  • poznanie zasad kulturalnego zachowania w lesie,

  • wdrażanie do poszanowania pracy innych.

 

 

ZAMIERZENIA NA MARZEC 2024r.

„ Domowi ulubieńcy: pies i kot”- „ Domowi ulubieńcy: pies i kot”.

  1. Słuchanie tekstów literackich. „ Kot i pies”- D. Kossakowskiej. Wprowadzenie litery „ Ł, ł” na podstawie wyrazu – łopata; doskonalenie słuchu fonematycznego zapoznanie z obrazem graficznym, analiza
    i synteza. Zabawy matematyczne, konstruowanie gry planszowej. Zabawy umuzykalniające. Zabawy plastyczne. Zabawy w ogrodzie przedszkolnym; zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas zabawy.

„ Cztery żywioły”.

  1. Wprowadzenie litery „ W, w” na podstawie wyrazu „ woda”; doskonalenie słuchu fonematycznego zapoznanie z obrazem graficznym, analiza i synteza. Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej. Zabawy matematyczne „ Zabawy z wagą” - używanie i stopniowanie określeń dot. ciężaru: ciężki, lekki, cięższy, lżejszy, taki sam„ Więcej, mniej, czy tyle samo?”, zapoznanie ze znakami: większości, równości, mniejszości, rozwijanie logicznego myślenia. Zabawy umuzykalniające. Zabawy
    w ogrodzie przedszkolnym, spacery w okolicy przedszkola. Doskonalenie umiejętności cięcia nożyczkami

„ Gdzie jesteś, wiosno?”.

  1. „ Zwiastun wiosny” – opowiadanie M. Jelonek. Poznanie pojęcia „ zwiastuny wiosny”, rozwijanie samodzielnego myślenia, próby wyciągania wniosków. Wprowadzenie litery „ P, p” na podstawie wyrazu „ ptak”- doskonalenie słuchu fonematycznego zapoznanie z obrazem graficznym, analiza i synteza. Ćwiczenia grafomotoryczne. „Kącik Molika Książkowego” – słuchanie tekstów literackich. „ Tulipany” – zabawa matematyczna; doskonalenie jednego elementu do wcześniej poznanego zbioru oraz przeliczanie elementów nowego zbioru, utrwalanie znajomości cyfr 1- 10. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych, zabawy w ogrodzie przedszkolnym. Zabawy umuzykalniające. Zabawy plastyczne.

„ Nadchodzi Wielkanoc”.

  1. „ Wielkanoc” – wiersz D. Kossakowskiej. Wprowadzenie litery „ F, f” na podstawie wyrazu : farby. „ Opowieści liczbowe” – zabawa matematyczna - koncentrowanie uwagi na wykonywanym zadaniu, rozwijanie percepcji oraz pamięci wzrokowej, utrwalanie znajomości liczb i cyfr. „ Koszyczek wielkanocny” – zajęcia plastyczne. - malowanie plasteliną; poznanie techniki rozcierania plasteliny, dostosowanie nacisku dłoni do zamierzonego efektu. Nauka piosenek o tematyce świątecznej wybranych przez nauczyciela; wprowadzanie dzieci w miły nastrój, podtrzymywanie świątecznych tradycji. Zabawy na świeżym powietrzu.


 

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na luty 2024r.:

 1. W świecie sztuki

- zapoznanie z terminami: pejzaż, martwa natura, portret

- segregowanie tych samych obiektów wg różnych cech

- odkrywanie rozmaitych kombinacji barwnych plam, linii

- rozumienie pojęć : długi-krótki, długi, dłuższy, najdłuższy

2. Dzieci lubią zimę

- rozwijanie umiejętności rzeczowego i logicznego wyrażania myśli

- wzbogacenie wiedzy dzieci na temat sportów zimowych

- rozwijanie umiejętności kontynuowania rytmów

- „Jak mądrze dokarmiać ptaki?” - przekazanie dzieciom niezbędnych informacji

- „Kraina wiecznych śniegów” – wzbogacenie wiedzy przyrodniczej

3. Robimy zakupy

zapoznanie z asortymentem sklepu, pracą sprzedawcy, kasjera

- kulturalne zachowanie się w miejscach publicznych

- usprawnianie motoryki placów, uwrażliwianie opuszków palców

- utrwalenie znajomości cyfr 0-9

- sprawne wycinanie, zachowanie bezpieczeństwa

4. Co łączy smoki z dinozaurami?

- wzbogacenie słownictwa i wiedzy dzieci z zakresu prehistorii

- sprawne liczenie wskazanych obiektów

- rozwijanie narządów artykulacyjnych

- zapoznanie z pojęciem miary i mierzenia

 


Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na styczeń 2024r.:

  • wprowadzenie pojęć: szacunek wobec starszych, sprawność fizyczna;

  • poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie- stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;

  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;

  • posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała- prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;

  • kształtowanie umiejętności liczenia; operowanie liczebnikami porządkowymi;

  • kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;

  • kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;

  • rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;

  • rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;

  • rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);

  • rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa),

  • zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;

  • rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;

  • rozwijanie koordynacji ruchowo- słuchowo- wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;

  • kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;

  • kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.