kącik psychologa

Regulamin o udzielenie pomocy zdrowotnej dla nauczycieli

REALIZACJA TEMATU DOTYCZY DZIECI 5,6 LETNICH

OPRACOWANIE: KATARZYNA L., JOANNA J., BARBARA P., MARLENA S., WIESŁAWA T., ANNA W.,

DATA: 22.06-30.06.2020r.

TEMAT: AKTYWNY WYPOCZYNEK LATEM.

 

Witajcie kochane dzieciaczki! Spieszymy z propozycją ciekawych zabaw, aktywności, które z pewnością uświadomią korzyści zdrowotne, płynące z aktywnego spędzania czasu wolnego.

Ci, co sport uprawiają, co o zdrowie dbają, mówią, że każdy ruch to zdrowy w ciele duch.

  1. Poranna toaleta- każdy mały sportowiec potrafi samodzielnie wykonywać zabiegi higieniczne w łazience, pamiętając o regulacji strumienia wody.
  2. Poranna gimnastyka z wykorzystaniem wiersza- ćwicz i zapamiętaj:

1,2,3,4, skłon i przysiad, skok i siad.

Dzisiaj tak maszerujemy, aby dudnił cały świat.

5,6,7,8, podskakuje każdy rad,

9,10,11, jaki piękny jest ten świat.

  1. Dopowiedz i zrób:

Powiedz: prosię i podrap się po…

Powiedz: koń i wyciągnij do mnie…

Powidz: krowy i dotknij palcem…

Powiedz: króliczki i nadmij…

Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem…

Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, …

  1. Gimnastyka języka- ćwiczenie narządów mowy
  • Konik jedzie na przejażdżkę- naśladowanie konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
  • Winda- otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą - raz do góry, raz do dołu.
  • Karuzela - dzieci bardzo lubią kręcić się w koło, twój język także. Włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w lewą stronę.
  • Chomik- wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
  • Malarz- maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.
  • Młotek- wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.
  • Żyrafa- ma długą szyję, wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj wyciągnąć język do góry, najdalej jak potrafisz.
  • Słoń- ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony.
  1. Wykonajcie ćwiczenia, kształcące prawidłową postawę: Wycieczka do ZOO: https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8
  2. Nauka piosenki pt. „Ruch to zdrowie” :

https://www.youtube.com/watch?v=I2WWpt_n9Is

Odnajdywanie rymów do nazw aktywności sportowych, np.: bieganie- skakanie, podskoki- boki, itd.

  1. „Piłki w grze”- zabawa badawcza: rozwijanie umiejętności prowadzenia wnikliwych obserwacji i formułowania wniosków.

Samodzielne doświadczenia z piłką (piłki różnego rodzaju i różnej wielkości).

  • Grupowanie piłek wg wielkości
  • Wskazywanie najmniejszej i największej piłki
  • Grupowanie piłek wg koloru i wzorów
  • Porównywanie faktur i twardości piłek
  • Porównywanie masy piłek
  • Sprawdzanie, czy wszystkie piłki odbijają się tak samo od podłoża
  • Sprawdzanie, którą piłką można najdalej rzucić

Dzieci prowadzą badania, gromadzą dane, dzielą się swoimi przeżyciami i doświadczeniami.

  1. Zabawa „Zrób to co ja”- kształtowanie pamięci ruchowej.

Jeden z członków rodziny wymyśla sekwencję ruchów z piłką, np.: dwa razy odbija piłkę od podłogi, raz rzuca piłkę w górę. Dziecko odtwarza wiernie pokazaną sekwencję.

  1. Ćwiczenia intonacyjne „Dbam o zdrowie”.

Dziecko zmieniając pozycję ciała (siedzi po turecku, stoi na jednej nodze, robi przysiady, itd..) wypowiada rymowankę: raz cicho, raz głośno, powoli, szybko.

„My o zdrowie dbamy, różne sporty uprawiamy”.

  1. Propozycje aktywności w terenie dla całej rodziny, np. lesie:

https://www.youtube.com/watch?v=BJTjvRCu5wk

  1. Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej jako wstęp do działań plastycznych:

https://www.youtube.com/watch?v=LJu0bfLb3rI

„Sport”

Każdy przedszkolak o tym wie:

Chcesz być zdrowym, ruszaj się!

Sport to bardzo ważna sprawa

Są reguły, jest zabawa.

Prawą nogą wypad w przód

I rączkami zawiąż but.

Powrót, przysiad, dwa podskoki

W miejscu bieg i skłon głęboki.

Wymach rączek w tył, do przodu

By rannego nie czuć chłodu.

 

Odszukiwanie w gazetach i czasopismach obrazków, przedstawiających ludzi aktywnie spędzających czas wolny. Wykonanie albumu pt. „Aktywny wypoczynek latem”.

  1. Zabawa ruchowa z elementem skoku „Skok po medal”- nagroda dla prawdziwych sportowców. Dziecko i członkowie rodziny wykonują obunóż skok z wyznaczonej linii. Następnie dziecko mierzy długość skoku za pomocą np. stóp, dłoni, palców.
  2. Bezpieczne wakacje w dobie korona wirusa:

https://www.youtube.com/watch?v=68IlX7zuzpg- utrwalanie bezpiecznych zachowań podczas aktywności wakacyjnych.

„Bezpieczne wakacje” A. Bober

Gdy na wakacjach z rodzicami wypoczywasz,

Dużo niezwykłych przygód przeżywasz.

Nie zapomnij jednak o rzeczy ważnej,

By bezpieczeństwo zachować w sytuacji każdej.

Przez ulicę przechodź tylko na pasach zebry,

Na zielonym świetle i rozglądając się bez przerwy.

Wychodząc na słońce, nakrycie głowy zakładaj,

A na całe ciało krem przeciwsłoneczny nakładaj.

Podczas kąpieli, bądź zawsze pod okiem dorosłego,

By żaden wypadek nie zdarzył Ci się kolego.

Podczas burzy, nie wybieraj się w góry,

A także gdy za oknem, krajobraz jest szaro- bury.

W pobliżu ulicy się nie baw nigdy,

By samochód, autobus czy tramwaj nie zrobiły Ci krzywdy.

Będąc w lesie, śmieci nie wyrzucaj,

Nie rozpalaj ogniska i ciszy nie zakłócaj.

Nie przyjmuj też nic od nieznajomego,

Bo przydarzyć może Ci się coś bardzo niedobrego.

O numerach alarmowych nie zapominaj,

Niech je wraz z Tobą powtórzy cała rodzina.

997- to telefon na policje,

tam niepokojące sytuacje możesz zgłosić wszystkie.

998- wykręcasz, gdy pożar zauważysz,

bo wtedy dodzwonisz się do pożarnej straży.

999- to numer na pogotowie,

dzwoniąc tam możesz innym i sobie uratować zdrowie.

Gdybyś jednak, tych wszystkich numerów nie umiał zapamiętać,

Wystarczy o jednym ogólnym numerze pamiętać. 

112- tam możesz wszystko zgłosić 

i o każdy rodzaj pomocy poprosić.

  1. Zapamiętaj!

https://ponadwszystko.com/wp-content/uploads/2019/06/Bezpieczne-Wakacje-by-Ponad-Wszystko.jpg

 

Życzymy Wam udanych, pełnych wspaniałych wrażeń wakacji. Zdobywajcie świat!

...............................................................................................................................................................................................................................................

REALIZACJA TEMATU DOTYCZY DZIECI 5, 6 LETNICH

TERMIN: 15. 06. – 19. 06. 2020.

OPRACOWANIE: B. PAŁCZYŃSKA, A. WIŚNIEWSKA, A, STANIEWICZ, W. TÓRZ, L. LUDWICKA

TEMAT: „ POŻEGNANIA NADSZEDŁ CZAS”.

 

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze:

  • Doskonalenie umiejętności liczenia, układania działań, przypomnienie cyfr znaków matematycznych, przypomnienie poznanych figur geometrycznych
  • Doskonalenie motoryki dużej, tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka.
  • Uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów- poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu. Poznawanie zasad bezpieczeństwa.
  • Utrwalenie poznanych liter, ćwiczenia w czytaniu krótkich ilustrowanych tekstów
  • Wdrażanie do bezpiecznych zabaw na przedszkolnym placu zabaw
  • Ćwiczenie samoobsługi, doskonalenie umiejętności wiązania na kokardkę

Słuchanie wiersza G. Lech „ Co robią latem dni tygodnia?”.

- co wy na to, że już lato?

Tydzień swoje dni zapytał.

Poniedziałek zsiadł z roweru.

Radość dla kolarzy wielu!

Wtorek książkę czytał właśnie.

Mrugnął tylko: lubię baśnie!

Latawca puszczała Środa,

Bo piękna była pogoda.

Czwartek rzekł: ja wciąż maluję,

Jak się świetnie w lesie czuję.

Piątek tylko machnął ręką:

chciałbym zagrać, lecz nie prędko

znajdę gracza w tym upale.

Szachów nie otwieram wcale.

A sobota? – cóż nam rzec.

Niosę piłkę, dziś gram mecz.

Czy Niedziela coś dopowie?

Nie dopowie, bo jest w kinie

na animowanym filmie.

A czy film ten był o lecie,

w poniedziałek się dowiecie.

Rozmowa na temat wiersza, rodzic zadaje p