ZESTAW PROGRAMÓW WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO

realizowanych w Przedszkolu Miejskim „RZĄDZ”

w roku szkolnym 2023/ 2024

 

Tytuł programu

Autor/Autorzy

 

 

Program wychowania przedszkolnego

 

„W kręgu zabawy”

Program wychowania przedszkolnego.

ISBN 978-83-948379-1-4

Mastermetodyka

Jadwiga Pytlarczyk

 

Programy dodatkowe

 

   
   

Program własny z zakresu      edukacji przyrodniczej  „Przyroda wokół nas”

Anna Wiśniewska

Program własny z zakresu profilaktyki wychowawczej „Przedszkolak rozumie siebie i innych”

Anna Stankiewicz

Program nauczania religii dla dzieci sześcioletnich.

„Tak dla Jezusa”

Nr AZ-0-01/20

dr Karol Zepan

Elżbieta Kondrak

Bogusław Nosek

D. Jackowiak

Program nauczania religii dla dzieci 3,4,5 letnich

„Kochamy dobrego Boga” Wprowadzenie z życie religijne.

Nr/AZ-0-01/10

Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski

 

 

 

 

ZESTAW PROGRAMÓW PROFILAKTYCZNYCH

realizowanych

w Przedszkolu Miejskim „RZĄDZ”

w roku szkolnym 2023/2024

 

  1. Czyste powietrze wokół nas
  2. Chronimy dzieci
  3. Akademia Aquafresh
  4. Żyj kolorowo i bajecznie, ale zdrowo i bezpiecznie
  5. Kubusiowi Przyjaciele Natury
  6. Spotkanie z Leonem
  7. Magiczne kryształy
  8. Bezpieczna droga z radami SpongeBoba
  9. Skąd się biorą produkty ekologiczne
  10. Mamo, tato wolę wodę
  11. Dbam o swoje zdrowie
  12. Problem z głowy
  13. Drogowe ABC
  14. Strażnicy uśmiechu
  15. Przygody Niestraszaków
  16. Obcy Niebezpieczny
  17. Chroń się przed kleszczami wszelkimi sposobami
  18. Dobre sposoby na zakaźne choroby

 

 

 

 

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego wskazuje cel wychowania przedszkolnego, zadania profilaktyczno-wychowawcze przedszkola, oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej i innej formie wychowania przedszkolnego, zwanych dalej „przedszkolami”, oraz efekty realizacji zadań w postaci celów osiąganych przez dzieci na zakończenie wychowania przedszkolnego.


Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga
dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.


Zadania przedszkola:
1. Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
2. Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
3. Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
4. Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
5. Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
6. Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.

  1. Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
  2. Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
    9. Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
    10. Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody,  stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
    11. Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
    12. Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
    13. Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
    14. Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju
  3. Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
    16. Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego – kaszubskiego.
    17. Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.

Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym nie dotyczy:


1) dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
2) dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione w pkt 1 rodzaje niepełnosprawności, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia
14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), oraz jeżeli z indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego wynika brak możliwości realizacji przygotowania do posługiwania się językiem obcym nowożytnym ze
względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka.

Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego:


  1. Fizyczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
    1) zgłasza potrzeby fizjologiczne, samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne;
    2) wykonuje czynności samoobsługowe: ubieranie się i rozbieranie, w tym czynności precyzyjne, np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł;
    3) spożywa posiłki z użyciem sztućców, nakrywa do stołu i sprząta po posiłku;
    4) komunikuje potrzebę ruchu, odpoczynku itp.;
    5) uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne;
    6) inicjuje zabawy konstrukcyjne, majsterkuje, buduje, wykorzystując zabawki, materiały użytkowe, w tym materiał naturalny;
    7) wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni, używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania;
    8) wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała;
    9) wykazuje sprawność ciała i koordynację w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie.

  2. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
    1) rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem;
    2) szanuje emocje swoje i innych osób;

3) przeżywa emocje w sposób umożliwiający mu adaptację w nowym otoczeniu, np. w nowej grupie dzieci, nowej grupie starszych dzieci, a także w nowej grupie dzieci i osób dorosłych;
4) przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu;
5) rozstaje się z rodzicami bez lęku, ma świadomość, że rozstanie takie bywa dłuższe lub krótsze;
6) rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie;
7) szuka wsparcia w sytuacjach trudnych dla niego emocjonalnie; wdraża swoje własne strategie, wspierane przez osoby dorosłe lub rówieśników;
8) zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji;
9) wczuwa się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia;
10) dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę;
11) dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.


III. Społeczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
1) przejawia poczucie własnej wartości jako osoby, wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze;
2) odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej, grupy chłopców, grupy dziewczynek oraz innych grup, np. grupy teatralnej, grupy sportowej;
3) posługuje się swoim imieniem, nazwiskiem, adresem;
4) używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego zachowania;
5) ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas
odpoczynku;
6) nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi, np. szacunek do dzieci i dorosłych, szacunek do ojczyzny, życzliwość okazywana dzieciom i dorosłym – obowiązkowość, przyjaźń, radość;
7) respektuje prawa i obowiązki swoje oraz innych osób, zwracając uwagę na ich indywidualne potrzeby;
8) obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe;
9) komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy.

  1. Poznawczy obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
    1) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli z tworzyw i materiału naturalnego;
    2) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie,
    poprawnie wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy, rozróżnia głoski na początku i końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach;
    3) odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych;
    4) rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane na skutek zabawy i spontanicznych odkryć, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczące treści znajdujących zastosowanie w codziennej
    aktywności;
    5) odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki;
    6) wykonuje własne eksperymenty językowe, nadaje znaczenie czynnościom, nazywa je, tworzy żarty językowe i sytuacyjne, uważnie słucha i nadaje znaczenie swym doświadczeniom;
    7) eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały, muzykuje z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku; śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym muzykowaniu; wyraża emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej; aktywnie słucha muzyki; wykonuje lub rozpoznaje melodie, piosenki i pieśni, np. ważne dla wszystkich dzieci w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla uroczystości narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji uroczystości np. Dnia Babci i Dziadka, święta przedszkolaka (piosenki okazjonalne) i inne; w skupieniu słucha muzyki;
    8) wykonuje własne eksperymenty graficzne farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem itp., tworzy proste i złożone znaki, nadając im znaczenie, odkrywa w nich fragmenty wybranych liter, cyfr, kreśli wybrane litery i cyfry na gładkiej kartce papieru,
    wyjaśnia sposób powstania wykreślonych, narysowanych lub zapisanych kształtów, przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie, samodzielnie planuje ruch przed zapisaniem, np. znaku graficznego, litery i innych w przestrzeni sieci
    kwadratowej lub liniatury, określa kierunki i miejsca na kartce papieru;
    9) czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie;

10) wymienia nazwę swojego kraju i jego stolicy, rozpoznaje symbole narodowe  (godło, flaga, hymn), nazywa wybrane symbole związane z regionami Polski ukryte w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. o smoku wawelskim, orientuje się, że Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej;
11) wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej
przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę;
12) klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło,
kwadrat, trójkąt, prostokąt);
13) eksperymentuje, szacuje, przewiduje, dokonuje pomiaru długości przedmiotów, wykorzystując np. dłoń, stopę, but;
14) określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów, rozróżnia stronę lewą i prawą;
15) przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje
z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego;
16) posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy;
17) rozpoznaje modele monet i banknotów o niskich nominałach, porządkuje je, rozumie, do czego służą pieniądze w gospodarstwie domowym;
18) posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku
przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół;
19) podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.;
20) wskazuje zawody wykonywane przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia, wyjaśnia, czym zajmuje się osoba wykonująca dany zawód;
21) rozumie bardzo proste polecenia w języku obcym nowożytnym i reaguje na nie; uczestniczy w zabawach, np. muzycznych, ruchowych, plastycznych, konstrukcyjnych, teatralnych; używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie dla
danej zabawy lub innych podejmowanych czynności; powtarza rymowanki i proste wierszyki, śpiewa piosenki w grupie; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych, gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami,
ruchem, mimiką, gestami;
22) reaguje na proste polecenie w języku mniejszości narodowej lub etnicznej, używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie w zabawie i innych podejmowanych czynnościach: powtarza rymowanki i proste wierszyki, śpiewa piosenki; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych wspieranych np. obrazkiem, rekwizytem, gestem; zna godło (symbol) swojej wspólnoty narodowej lub etnicznej;
23) reaguje na proste polecenie w języku regionalnym – kaszubskim, używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie w zabawie i innych podejmowanych czynnościach: powtarza rymowanki i proste wierszyki, śpiewa piosenki; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych wspieranych np. obrazkiem, rekwizytem, gestem, zna godło (symbol) swojej wspólnoty regionalnej – kaszubskiej.


Warunki i sposób realizacji:


  1. Zgodnie z zapisami dotyczącymi zadań przedszkola nauczyciele organizują zajęcia wspierające rozwój dziecka. Wykorzystują do tego każdą sytuację i moment pobytu dziecka w przedszkolu, czyli tzw. zajęcia kierowane i niekierowane. Wszystkie doświadczenia dzieci płynące z organizacji pracy przedszkola są efektem realizacji programu wychowania przedszkolnego. Ważne są zatem zajęcia kierowane, jak i czas spożywania posiłków, czas przeznaczony na odpoczynek i charakter tego odpoczynku, uroczystości przedszkolne, wycieczki, ale i ubieranie, rozbieranie. Bardzo ważna jest
    samodzielna zabawa.
    2. Przedstawione w podstawie programowej naturalne obszary rozwoju dziecka wskazują na konieczność uszanowania typowych dla tego okresu potrzeb rozwojowych, których spełnieniem powinna stać się dobrze zorganizowana zabawa, zarówno w budynku przedszkola, jak i na świeżym powietrzu. Naturalna zabawa dziecka wiąże się z doskonaleniem motoryki i zaspokojeniem potrzeby ruchu, dlatego organizacja zajęć na świeżym powietrzu powinna być elementem codziennej pracy z dzieckiem w każdej grupie wiekowej.
    3. Nauczyciele, organizując zajęcia kierowane, biorą pod uwagę możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy. Wykorzystują każdą naturalnie pojawiającą się
    sytuację edukacyjną prowadzącą do osiągnięcia dojrzałości szkolnej. Sytuacje edukacyjne wywołane np. oczekiwaniem poznania liter skutkują zabawami w ich rozpoznawaniu. Jeżeli dzieci w sposób naturalny są zainteresowane zabawami
    prowadzącymi do ćwiczeń czynności złożonych, takich jak liczenie, czytanie, a nawet pisanie, nauczyciel przygotowuje dzieci do wykonywania tychże czynności zgodnie z fizjologią i naturą pojawiania się tychże procesów.
    4. Przedszkole jest miejscem, w którym poprzez zabawę dziecko poznaje alfabet liter drukowanych. Zabawa rozwija w dziecku oczekiwania poznawcze w tym zakresie i jest najlepszym rozwiązaniem metodycznym, które sprzyja jego rozwojowi. Zabawy przygotowujące do nauki pisania liter prowadzić powinny jedynie do optymalizacji napięcia mięśniowego, ćwiczeń planowania ruchu przy kreśleniu znaków o charakterze literopodobnym, ćwiczeń czytania liniatury, wodzenia po śladzie i zapisu wybranego znaku graficznego. W trakcie wychowania przedszkolnego dziecko nie uczy się czynności złożonych z udziałem całej grupy, lecz przygotowuje się do nauki czytania i pisania oraz uczestniczy w procesie alfabetyzacji.
    5. Nauczyciele diagnozują, obserwują dzieci i twórczo organizują przestrzeń ich rozwoju, włączając do zabaw i doświadczeń przedszkolnych potencjał tkwiący w dzieciach oraz ich zaciekawienie elementami otoczenia.
    6. Współczesny przedszkolak funkcjonuje w dynamicznym, szybko zmieniającym się otoczeniu, stąd przedszkole powinno stać się miejscem, w którym dziecko otrzyma pomoc w jego rozumieniu.
    7. Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu oparta jest na rytmie dnia, czyli powtarzających się  systematycznie fazach, które pozwalają dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając mu zdrowy rozwój.
    8. Pobyt w przedszkolu jest czasem wypełnionym zabawą, która pod okiem specjalistów tworzy pole doświadczeń rozwojowych budujących dojrzałość szkolną. Nauczyciele zwracają uwagę na konieczność tworzenia stosownych nawyków ruchowych u dzieci, które będą niezbędne, aby rozpocząć naukę w szkole, a także na rolę poznawania wielozmysłowego. Szczególne znaczenie dla budowy dojrzałości szkolnej mają zajęcia rytmiki, które powinny być prowadzone w każdej grupie wiekowej oraz gimnastyki, ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń zapobiegających wadom postawy.
    9. Nauczyciele systematycznie informują rodziców o postępach w rozwoju ich dziecka, zachęcają do współpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego oraz opracowują diagnozę dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku mają rozpocząć naukę w szkole.
    10. Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym powinno być włączone w różne działania realizowane w ramach programu wychowania przedszkolnego i powinno odbywać się przede wszystkim w formie zabawy. Należy stworzyć warunki umożliwiające dzieciom osłuchanie się z językiem obcym w różnych sytuacjach życia codziennego. Może to zostać zrealizowane m.in. poprzez kierowanie do dzieci bardzo prostych poleceń w języku obcym w toku różnych zajęć i zabaw, wspólną lekturę książeczek dla dzieci w języku obcym, włączanie do zajęć rymowanek,
    prostych wierszyków, piosenek oraz materiałów audiowizualnych w języku obcym. Nauczyciel prowadzący zajęcia z dziećmi powinien wykorzystać naturalne sytuacje wynikające ze swobodnej zabawy dzieci, aby powtórzyć lub zastosować w dalszej
    zabawie poznane przez dzieci słowa lub zwroty. Dokonując wyboru języka obcego nowożytnego, do posługiwania się którym będą przygotowywane dzieci uczęszczające do przedszkola lub innej formy wychowania przedszkolnego, należy brać pod uwagę, jaki język obcy nowożytny jest nauczany w szkołach podstawowych na terenie danej gminy.
    11. Aranżacja przestrzeni wpływa na aktywność wychowanków, dlatego proponuje się takie jej zagospodarowanie, które pozwoli dzieciom na podejmowani e różnorodnych form działania. Wskazane jest zorganizowanie stałych i czasowych kącików zainteresowań. Jako stałe proponuje się kąciki: czytelniczy, konstrukcyjny, artystyczny, przyrodniczy. Jako czasowe proponuje się kąciki związane z realizowaną tematyką, świętami okolicznościowymi, specyfiką pracy przedszkola.
    12. Elementem przestrzeni są także zabawki i pomoce dydaktyczne wykorzystywane w motywowaniu dzieci do podejmowania samodzielnego działania, odkrywania zjawisk oraz zachodzących procesów, utrwalania zdobytej wiedzy i umiejętności, inspirowania do prowadzenia własnych eksperymentów. Istotne jest, aby każde dziecko miało możliwość korzystania z nich bez nieuzasadnionych ograniczeń czasowych.
    13. Elementem przestrzeni w przedszkolu są odpowiednio wyposażone miejsca przeznaczone na odpoczynek dzieci (leżak, materac, mata, poduszka), jak również elementy wyposażenia odpowiednie dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
    14. Estetyczna aranżacja wnętrz umożliwia celebrowanie posiłków (kulturalne, spokojne ich spożywanie połączone z nauką posługiwania się sztućcami), a także możliwość wybierania potraw przez dzieci (walory odżywcze i zdrowotne produktów), a nawet ich komponowania.
    15. Aranżacja wnętrz umożliwia dzieciom podejmowanie prac porządkowych np. po i przed posiłkami, po zakończonej zabawie, przed wyjściem na spacer.

 

 

Nasze budynki

Informacja o Przedszkolu:

Dyrektor          Brygida Bagniewska                ul. Łęgi 17              tel. 56 46 326 42

Wicedyrektor    Iwona Jabłońska                    ul. Mastalerza 6       tel.  56 46 312 02

Do Przedszkola uczęszczają dzieci w wieku 3-6 lat. Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne.  Dziecko w wieku 3-5 lat ma prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego. 

Przedszkole funkcjonuje:

w godzinach od 6:00 do 16:00

 -  śniadanie                                                 8:10

 - sok                                                          10:00

 - obiad                                                        11:40

 - podwieczorek                                            14:10

Realizacja podstawy programowej odbywa się w godzinach 8oo  - 13oo.

Za każdą godzinę zegarową poza godzinami realizacji podstawy programowej rodzic płaci 1,30 zł tj. 6oo - 8oo oraz 

13oo - 16oo natomiast za dziecko 6-letnie nie jest pobierana opłata stała. 

 

               WARIANTY GODZINOWE DO WYBORU

WARIANT

GODZINY

POSIŁKI

6 GODZIN

8.00-14.00

7.00-13.00

ŚNIADANIE, OBIAD

ŚNIADANIE, OBIAD

7 GODZIN

8.00-15.00

7.00-14.00

6.00-13.00

ŚNIAD.,OBIAD,PODWIECZ.

ŚNIADANIE, OBIAD

ŚNIADANIE, OBIAD

8 GODZIN

8.00-16.00

7.00-15.00

6.00-14.00

ŚNIAD.,OBIAD,PODWIECZ.

ŚNIAD.,OBIAD,PODWIECZ.

ŚNIADANIE, OBIAD

9 GODZIN

7.00-16.00

6.00-15.00

ŚNIAD.,OBIAD,PODWIECZ.

ŚNIAD.,OBIAD,PODWIECZ.

10 GODZIN

6.00-16.00

ŚNIAD.,OBIAD,PODWIECZ.

Stawka żywieniowa:

2 posiłki - 8,00 zł

3 posiłki - 10,00 zł

 

Budynek przy ul. Łęgi 17:

Budynek usytuowany jest  w pobliżu Szkoły Podstawowej Nr 20.

W budynku funkcjonuje 5 oddziałów mieszczących się w 5 salach dla dzieci wg następujących grup wiekowych:

I oddział   "Kurczaki"  dzieci 3 - letnie :       Weronika Polaszek, Magdalena Oborska, Brygida Bagniewska

II oddział  "Pszczoły"  dzieci 4 - 5 - letnie:    Hanna Szadkowska, Agnieszka Soja

III oddział  "Krasnale"  dzieci 5 - letnie:  Magdalena Szlachta, Magdalena Oborska

IV oddział  "Zuchy"  dzieci 5 - 6 - letnie:    Mariola Szymańska, Julia Bienias

V oddział   „Smerfy”  dzieci  5 - 6 - 4 - 3 - letnie:   Barbara Wawrzyniak, Justyna Ćwiklińska

Oddział I i II mieszczą się na parterze, natomiast III, IV i V  na I piętrze. Przy każdej sali znajduje się łazienka dla dzieci. Ponadto w budynku jest gabinet logopedyczny. Przedszkole posiada ogród, który wyposażony jest w sprzęt do zabaw terenowych dostosowany do wymogów bezpieczeństwa oraz wieku i możliwości dzieci.

Budynek przy ul. Mastalerza 6

Budynek usytuowany jest również w pobliżu Szkoły Podstawowej Nr 20.  Mieszczą się w nim 4 sale wyposażone

w zabawki i pomoce dydaktyczne. Na każdym piętrze znajdują się łazienki. Ponadto przedszkole posiada gabinet logopedyczny. Placówka otoczona jest dużym ogrodem, z piękną zielenią, piaskownicami i sprzętem do zabaw.

W budynku funkcjonują 4 oddziały, które mają swoje nazwy:

VI   oddział   "Muchomorki"  dzieci 3 - letnie:     Agnieszka Reetz, Lilla Ludwicka, Iwona Jabłońska

VII  oddział   "Biedronki"  dzieci 3 - 4 - letnie:     Wioletta Cierznikowska, Ewa Wyrwicka

VIII  oddział  "Zające"   dzieci  5 - letnie:          Anna Stankiewicz, Lilla Ludwicka

IX   oddział    "Starszaki"   dzieci  6 - letnie:        Katarzyna Leppek, Joanna Nasiłowska

 

 Oddział bezpłatny w budynku Szkoły Podstawowej Nr 20

X   oddział   "Skrzaty"   dzieci 5 - 6 letnie:         Anna Wiśniewska

 

 

 

Ramowy rozkład dnia

RAMOWY ROZKŁAD DNIA W PRZEDSZKOLU MIEJSKIM "RZĄDZ" ROK SZKOLNY 2023/2024

 

6 00 -8 00Schodzenie się dzieci 6,7,8,9,10-godzinnych, rozmowy indywidualne z rodzicami, zabawy samorzutne w kącikach zainteresowań, zabawy konstrukcyjne, tematyczne, ruchowe i twórcze w małych zespołach, praca indywidualna z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, ćwiczenia poranne, przygotowanie do śniadania.

 8 00 -9 00 Śniadanie, czynności samoobsługowe w łazience, kształtowanie nawyków higienicznych, czynności opiekuńcze, organizacyjne i inne, praca z dyżurnymi w kącikach zainteresowań  

 9 00 -10 00   Zajęcia zorganizowane z całą grupą prowadzone zgodnie z założeniami programu „W kręgu zabawy” Jadwigi Pytlarczyk oraz zgodnie z założeniami programów własnych.

10 00 -11 15Organizowanie sytuacji sprzyjających dziecięcej aktywności w sali, ogrodzie, na boisku, w lesie. Gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, spacery i wycieczki lub samorzutne zabawy w kącikach zainteresowań, zabawy konstrukcyjne, tematyczne, badawcze, twórcze.

11 15 -12 00   Czynności samoobsługowe w łazience, kształtowanie nawyków higienicznych, obiad, czynności opiekuńcze, organizacyjne i inne. Przygotowanie do odpoczynku w grupie najmłodszej.

 12 00 -13 00  Samorzutne zabawy w kącikach zainteresowań, zabawy konstrukcyjne, tematyczne, badawcze, twórcze lub organizowanie sytuacji sprzyjających dziecięcej aktywności w sali, ogrodzie, na boisku, w lesie. Odpoczynek w grupie najmłodszej.

13 00 -14 00 Zabawy integracyjne, słuchanie literatury dziecięcej - rozbudzanie zainteresowań czytelniczych. Praca indywidualna z dziećmi o kolorach potrzebach edukacyjnych. Organizacja imprez i uroczystości przedszkolnych. Zabawy konstrukcyjne, tematyczne, ruchowe, badawcze i twórcze.

 13 45 -14 00 Rozchodzenie się dzieci 6,7-godzinnych.

14 00 -14 30 Podwieczorek dla dzieci 7,8,9,10-godzinnych. Czynności samoobsługowe.

14 30 -16 00 Zabawy samorzutne, gry i zabawy w pracy zespołowe, praca indywidualna z dziećmi, szkolenia, praca z dzieckiem, rehabilitacja, rehabilitacja, rehabilitacja 78,9,10-godzinnych, rozmowy indywidualne z rodzicami.

Podstawa programowa realizowana jest w godz. 8 00 - 13 00

Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb, możliwości i zainteresowań dzieci. Szczegółowy rozkład dnia ma charakter otwarty, pozwalający na uwzględnienie warunków atmosferycznych, propozycji dzieci oraz na właściwe  gospodarowanie czasem przebywania dziecka w przedszkolu zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego.

 

 
******************************************************************************************************************
IMPREZA SPORTOWA "SPRAWNY PRZEDSZKOLAK" W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 20, 21.02.2023
 
Propagowanie zdrowego stylu życia poprzez aktywne spędzanie czasu, współdziałanie w zespole. 
 
 
 
******************************************************************************************************
BIEG PRZEDSZKOLAKA

Dnia 16.09.2021 r. odbył się  BIEG PRZEDSZKOLAKA, który ze względu na niesprzyjającą aurę przeprowadzony został na dwóch salach gimnastycznych w trochę innej formie niż planowano.

Uczestnikami zabaw sportowych były sześcioletnie dzieci ze wszystkich przedszkoli miejskich. Nasze Przedszkole reprezentowała grupa Zuchów

Celem tej imprezy było propagowanie zdrowego stylu życia, pokazanie, że można bawić się bez rywalizacji przestrzegając reguł zabaw oraz zachęcanie młodego pokolenia do korzystania z obiektów sportowych i ścieżek rowerowych, których jest coraz więcej na ternie Grudziądza.


Organizatorami BIEGU PRZEDSZKOLAKA byli:

Wioleta Bramborska – Pełnomocnik Prezydenta Grudziądza ds. sportu szkolnego

Zyta Banasiak – Dyrektor Przedszkola miejskiego „ Tarpno”

Katarzyna Paterek – koordynator zawodów – nauczyciel PM „Tarpno”

Waldemar Chyliński – sędzia główny – organizator techniczny – nauczyciel SP 20

Marek Bergmann – Dyrektor SP 20 – gospodarz obiektów sportowych

Serwis fotograficzny – Małgorzata Ambrosius – Okońska.


Przedszkolaki dobrze się bawiły pokonując przeszkody podczas biegu, a największą radość sprawiły im otrzymane medale i drobne upominki.

  

 

 


Jakie znasz zawody”

 

Wiosną 2021 roku odbył się konkurs plastyczny pod hasłem „Jakie znasz zawody?”, który był organizowany przez CECH RZEMIOSŁ RÓŻNYCH w Grudziądzu, którego realizatorem jest Wielkopolska Izba Rzemieślnicza w Poznaniu.

Prace plastyczne mogły wykonywać dzieci w określonych kategoriach wiekowych. Celem tego konkursu była popularyzacja zawodów rzemieślniczych oraz rozwijanie zainteresowań artystycznych. Poznając różne zawody dzieci zdobywają wiedzę o życiu społecznym i gospodarczym, jak również uczą się szacunku dla pracy innych. Zadaniem konkursu było stworzenie prac plastycznych przedstawiających ludzi wykonujących różne zawody. Prace miały odzwierciedlać wiedzę dzieci na temat przedstawionego przez nich zawodu, miały też koncentrować się na pozytywnych aspektach pracy, rozwijać kreatywność, a także umiejętność prezentowania własnych obserwacji.

Z naszego przedszkola w konkursie brały udział dzieci czteroletnie, pięcioletnie i sześcioletnie. Z grupy „Zuchy” brały udział L. W. oraz K. T. - zajęła II miejsce pod opieką p. H. Szadkowskiej, ;

z grupy „Krasnale”- Z. M. i E. R. pod opieką p. B. Wawrzyniak i M. Szymańskiej , „Pszczoły” A. Z.- III miejsce i M. W. - wyróżnienie pod opieką p. M. Szlachty.

Serdecznie gratulujemy !


Dnia 20.03.2021 r. został rozstrzygnięty I Ogólnopolski Konkurs Piosenki Anglojęzycznej Online ,,Action Song’’ organizowany przez Niepubliczne Przedszkole Językowe ,,Mali Giganci’’ w Toruniu. W konkursie wzięło udział 36 placówek wychowania przedszkolnego. Nasze Przedszkole reprezentował zespół w składzie: K. T. i M. M. z grupy Zuchy.
Z przyjemnością informujemy, że K. i M. otrzymali wyróżnienie.
Serdecznie gratulujemy!
 
 

Oto link do wyróżnionego występu https://www.youtube.com/watch?v=gTkyUTwXd44


Zbieramy owoce drzew leśnych

I m.-J. K. -Starszaki
III m. -M. B. - Starszaki
wyróżnienie- M. P. - Starszaki 
udział - L. D. - Starszaki

,,Chronimy środowisko 2019/2020''      Zbiórka płyt CD    

 1 .m -M. D. -Starszaki 2019/2020                                                         

2 .m.-M. G.a -Zuchy                                 

3.m.-P. L.                               

Wyróżnienia:                                                     

•M. P. -Starszaki                 

•Z. K. -Starszaki                                 

•L. D. -Starszaki                             

•M. M. -Starszaki                 

•Z. R. -Starszaki                         

•P. G. -Starszaki 2019/2020     

•J. L. -Starszaki 2019/2020           

•K. W. -Zuchy


W konkursie zorganizowanym przez CEE "Zbieramy owoce drzew leśnych" P. M. z liczbą 280 kg kasztanów, zajęła III miejsce. Gratulujemy!

 

*********************************************************************************************

W kolejnej edycji zbiórki kasztanów ogłoszonej przez Centrum edukacji ekologicznej nad Torem nasze przedszkole zajęło 1 miejsce wśród przedszkoli grudziądzkich . Zebraliśmy ponad 2400 kg kasztanów.  Z czego 1600 zebrała grupa Zające. 1 miejsce wśród przedszkolaków zajęła J. K. . Zebrała ponad tonę kasztanów .2 miejsce zajęła P. M. Z grupy Starszakow . Wyróżnieni zostali M. P. ,O. P. i M. B.-grupa Zające. Nagrodzone dzieci zaproszone zostały wspólnie z rodzicami na pieczenie kiełbasek przy ognisku . Wszystkim nagrodzonym i biorącym udział gratulujemy i dziękujemy za udział. 


Dziesięcioro dzieci z grupy "Straszaki" wzięło udział w konkursie plastycznym "Instrumenty muzyczne, czyli .... coś z niczego", organizowanym przez Przedszkole Miejskie "Strzemięcin". Luiza za perkusję realnych rozmiarów otrzymała wyróżnienie.