Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze maj 2021

 

  1. Moja miejscowość, mój region

- poznawanie symboli miejscowości w której mieszka dziecko

- określenie charakteru muzyki

- rozwijanie umiejętności liczenia, z zastosowaniem liczebników porządkowych 

- doskonalenie umiejętności współpracy

 

  1. Moja ojczyzna

- zapoznanie z symbolami narodowymi: flagą i godłem

- kształtowanie poczucia tożsamości narodowej 

- utrwalenie swojego imienia, nazwiska

 

  1. Łąka w maju

- wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt żyjących na łące

- rozwijanie umiejętności wokalnych

- porównywanie zbiorów

- nazywanie mieszkańców łąki

 

  1. Święto rodziców

- wyrabianie przywiązania do rodziny

- kształtowanie pozytywnych relacji w rodzinie; utrwalanie umiejętności liczenia

- nazywanie czynności wykonywanych przez rodziców w domu

 
Zajęcia z języka angielskiego

 W maju będą realizowane następujące tematy

 British’s Day: Stonehenge, Big Ben, Tower of London

St. Patrick’s Day: gold, rainbow, leprechaun

 School supplies: pen, crayon, pencil

 Mummy- wierszyk ilustrowany ruchem

  każde dziecko trzyma chustkę)

 Mummy mummy 

 I love you.

 dzieci rytmicznie czterokrotnie przykładają złączone dłonie do swojego serca

 Mummy mummy,

 dozens of flowers are for you

 powoli otwierają dłonie, a chusteczki rozkładają się

 Mummy mummy,

 I love you.

 trzymają chustki za końce, rytmicznie uderzają się w pierś

 Mummy mummy,

 dozens of kisses are for you

 posyłają buziaki, jednocześnie wymachując chustkami

 

Linki do piosenek śpiewanych w tym miesiącu na zajęciach

 https://www.youtube.com/watch?v=uEHCyoJQ_Ew

 https://www.youtube.com/watch?v=KZhtsF0vczw

 https://www.youtube.com/watch?v=XqZsoesa55w

 

 

ZDALNE NAUCZANIE 3-4 LATKI

„KURCZAKI” 

Wymagania programowe:

  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z wiosną – powroty ptaków (np. bocian), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy)
  • obserwowanie najbliższego otoczenia - wymienianie jego elementów
  • dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów
  • śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście
  • uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych

 

Tematyka na okres 12.04 - 16.04. 2021  „Oznaki wiosny”.

Drodzy Rodzice, przedstawiamy propozycje zabaw i zadań do wykonania z dziećmi. Warto zainteresować dzieci zmianami zachodzącymi w przyrodzie wraz z nową porą roku -wiosną. Usystematyzować i utrwalić wiadomości zdobyte przez dzieci w czasie zajęć w przedszkolu.

W życiu codziennym utrwalajcie, rozwijajcie i kształtujcie Państwo czynności w samoobsłudze dziecka np. samodzielne ubieranie i rozbieranie się, zabiegi higieniczne w łazience (prawidłowe mycie rąk, szczotkowanie zębów), samodzielne spożywanie posiłków, porządkowanie zabawek, pomoc w drobnych  pracach domowych.

 

Rodzic razem z dziećmi ogląda książki ,albumy ,o tematyce wiosennej dostępne w domu.                                          

Dziecko na podstawie obrazków,  opowiada o tym, z czym  kojarzy się  wiosna oraz jakie kolory dominują wiosną.

 

Następnie dziecko starają się wyszukać w najbliższym otoczeniu jak najwięcej przedmiotów w tych kolorach, np. zielony jak młode listki, żółty jak słoneczko, forsycje, biały jak kwitnące drzewa, fioletowy jak krokus, różowy jak magnolie.

 

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy - język, wargi, żuchwę.

 

Wąchanie kwiatków - dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując wąchanie kwiatków

 

  Rodzic  recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.

 

Wracają ptaki z daleka

 i kwiatki kiełkują wokoło.

 Nadchodzi pora radosna,

 bo właśnie zaczyna się... (wiosna)

 

Rodzic czyta dziecku opowiadanie E. Stadtmuller Witaj, wiosno!

Kiedy ta wiosna w końcu przyjdzie - marudziła Ada. - W przedszkolu już dawno śpiewamy o niej piosen­ki, wycinamy kolorowe motylki i kwiatki, a ona nic.

Jak to: nic - oburzył się tato. - Wiosna pracuje pełną parą, aby wybuchnąć zielenią, gdy tylko spadnie pierwszy ciepły deszcz.

Jakoś tej pracy nie widać - skrzywił się Olek. - Wszędzie szaro, buro i ponuro...

Chyba ktoś tu nie umie patrzeć uważnie. - pokręcił głową tato. - Jeśli ubierzecie się w pięć minut, to zabiorę was do parku na wyprawę detektywistyczną. Będziemy tropić ślady wiosny. Zgoda?

Zgoda! - zawołali bardzo zgodnie Ada i Olek.

Trzeba przyznać, że parkowe alejki, tonące w marcowej mgle, nie wyglądały najlepiej. Odrapane ławki, pusty plac zabaw, błoto pod nogami.

Olek już miał zaproponować powrót do domu, gdy tato zawołał: - STOP! Na prawo patrz!

Ale na co patrz? - nie zrozumiała Ada.

Tato bez słowa wskazał parasolem na parkową sadzawkę. Tuż przy pustym łabędzim domku, na wierzbo­wych gałązkach bieliły się najprawdziwsze na świecie.

Bazie! - wrzasnął Olek. - Zobaczyłem je pierwszy, punkt dla mnie!

Ada była niepocieszona. Na szczęście sokole oko taty dojrzało kolejny, niezaprzeczalny znak wiosny.

Podczas gdy Olek wypatrywał ptaków na drzewach, tato dyskretnie przytrzymał Adę za kapturek kurtki i oczami wskazał wijącą się pośród burej trawy ścieżkę. Ada pobiegła nią i po chwili wszyscy usłyszeli jej radosny okrzyk:

Mam! Mam drugi znak wiosny! Remis!

Teraz dopiero Olek zauważył malutkie żółte kwiatuszki, których rozczochrane główki pojawiły się nie wia­domo skąd tuż nad ziemią.

To podbiał - wyjaśnił dzieciom tato. - Bardzo pożyteczna, lecznicza roślinka.

A co ona leczy? - chciała wiedzieć Ada.

Wiosenne katarki, marcowe chrypki i kaszelki... - odparł tato. - Oj, chyba zbiera się na deszcz, więc lepiej wracajmy, żebyśmy nie musieli się nią kurować.

Droga do domu - niby taka sama - okazała się pasmem radosnych odkryć.

Pąki na żywopłocie! - meldował Olek.

Zielony listek, o tu - na klombie! - nie dawała za wygraną Ada.

Przebiśniegi!!! - wykrzyknęli równocześnie na widok całej kępy ślicznych białych kwiatuszków rosną­cych na trawniku, tuż obok ich własnego domu.

Jak widzicie, wiosna wcale się nie leni - uśmiechnął się tato. - Trzeba tylko umieć patrzeć

 

Rozmowa kierowana przez rodzica na podstawie opowiadania

Rodzic zadaje pytania:

    • Na co narzekały dzieci?
    • Jaką propozycję złożył tata Adzie i Olkowi?
    • Jakie zwiastuny wiosny dzieci zauważyły w parku?
    • Czy w naszej okolicy można zobaczyć już jakieś zwiastuny wiosny?

 

Rodzic z dzieckiem słucha piosenki pt. „Witaj wiosenko”    https://youtu.be/CP2nLNTk8mU

 Czym powitać cię, wiosenko,
gdy zielona wracasz znów.
Chyba tańcem i piosenką,
bo to milsze jest od słów.

Hej – ha, hej – ha, i ty, i ja.

Naradzimy się z ptaszkami,
bo z nich każdy śpiewać rad.
Zaśpiewają razem z nami,
gdy wiosenny zagra wiatr.

Hej – ha, hej – ha, i ty, i ja.

 

Praca plastyczna kolorowanka „Pani Wiosna” – Rodzic sprawdza, czy dziecko prawidłowo trzyma kredkę                   

www.przedszkola.edu.pl 

Zabawa matematyczna „Kolorowe rytmy”.  Rodzic układa  na podłodze  dwuelementowe rytmy z użyciem klocków, np. żółty – zielony – żółty – zielony itp. Dziecko powtarza układając dalej. Można zwiększyć do trzech, czterech elementów w zależności od możliwości dziecka. (żółty- zielony- czerwony-niebieski) Powtarzamy nazwy podstawowych kolorów.

W wolnej chwili można zaprosić swojego przedszkolaka do wspólnych zabaw paluszkowych, może bawić się cała Rodzina.

Klasyczna wyliczanka o sroczce

Trzymamy dłoń dziecka, by odkryte było jej wnętrze. Swoim palcem wskazującym delikatnie pukamy wewnątrz dłoni malucha i mówimy:
Tu, tu sroczka kaszkę warzyła, dzieci swoje karmiła:
Pierwszemu dała na miseczce, (łapiemy mały paluszek dziecka)
drugiemu dała na łyżeczce,(łapiemy drugi paluszek)
trzeciemu dała w garnuszku,(łapiemy trzeci paluszek)
czwartemu dała w dzbanuszku, (łapiemy za czwarty paluszek)
a piątemu nic nie dała (chwytamy kciuk dziecka)
i frrrrrr… do lasu poleciała (nagle zabieramy rękę i pokazujemy, jak odlatuje sroczka).

Zabawa logopedyczna -Odgłosy ptaków

Można wykorzystać ilustracje ptaków. Rodzic wydaje odgłosy ptaka – dziecko powtarza.

bocian – kle, kle, kle

kos – gwizdanie (im więcej prób tym lepszy efekt)

gołąb – gruchu, gruchu

wrona – kra, kra, kra

wróbel – ćwir, ćwir, ćwir

jaskółka – kiri, kiri, kiri

gęś – gę, gę, gę

kaczka – kwa, kwa, kwa

kura – ko, ko, ko

kukułka – kuku, kuku, kuku

indyk – gul, gul, gul

dzięcioł – stuku-puku, stuku-puku

sowa … uhu, uhu, uhu

skowronek – tirli, tirli, tirli

 

KOLORY WIOSNY.  Popatrzcie na ilustrację przedstawiającą wiosnę. Jakie kolory dominują?

 

 „Bociany chodzą po łące”- zabawa ruchowa z elementami równowagi. Dziecko zachowuje równowagę ciała podczas stania na jednej nodze