Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
Maj

 

Jestem Europejczykiem:

  • Zapoznanie dzieci z nazwami krajów sąsiadujących z Polską
  • Zapoznanie dzieci z nazwami krajów wchodzących w skład Unii Europejskiej, flagą, hymnem i walutą Unii Europejskiej
  • Kształtowanie szacunku do własnego państwa, poczucia tożsamości narodowej
  • Zachęcanie do zgodnej, wspólnej zabawy, używania zwrotów grzecznościowych
  • Zachowanie bezpieczeństwa podczas korzystania z drabinek i zjeżdżalni w ogrodzie przedszkolnym

Na majowej łące:

  • Rozpoznawanie i nazywanie roślin oraz zwierząt żyjących na łące, wdrażanie do zachowania ostrożności stosunku do owadów
  • Zapoznanie z cyklem rozwoju motyla
  • Zapoznanie z liczbą „10” i zapisem graficznym
  • Kształtowanie umiejętności przeliczania, utrwalenie liczebników porządkowych, uświadomienie dzieciom na czym polega symetria

Zawody:

  • Wprowadzenie litery „z, Z”, drukowanej i pisanej na podstawie wyrazu „zamek”
  • Utrwalenie nazw i specyfiki różnych zawodów, budzenie szacunku wobec ludzi różnych profesji
  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na cechy ilościowe i jakościowe
  • Aktywizowanie wyobraźni ruchowej podczas przedstawiania określonych czynności za pomocą ruchu

Kocham mamę i tatę:

  • Budzenie uczucia przywiązania i szacunku dla rodziców oraz pozostałych członków rodziny
  • Uświadamianie dzieci co znaczy „szczęśliwa rodzina” (miłość, szacunek, wspólny czas, rozmowa, wzajemna pomoc)
  • Rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej podczas ćwiczeń , zabaw ruchowych i tanecznych
  • Utrwalenie znaków: <, >, =, +, - oraz zapisu cyfr i działań matematycznych

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
Kwiecień

 

Wielkanoc:

  • Wprowadzenie litery „w, W”, drukowanej i pisanej na podstawie wyrazu „waga”
  • Zapoznanie z różnymi rodzajami wag, ich wyglądem i przeznaczeniem
  • Zapoznanie dzieci z polskimi tradycjami Świąt Wielkanocnych
  • Zachęcanie do wypowiadania się na określony temat, np.: przygotowujemy się do świąt, dzielenie się spostrzeżeniami i doświadczeniami
  • Zapoznanie z różnymi sposobami ozdabiania jajek

Mój dom:

  • Zapoznanie z nazwą i wyglądem różnych domów: blok, wieżowiec, domy szeregowe, bliźniak, dom jednorodzinny
  • Utrwalenie znajomości swojego adresu zamieszkania
  • Porównywanie położenia przedmiotów w przestrzeni (wysoko - nisko, wyżej - niżej)
  • Układanie działań matematycznych za pomocą cyfr i znaków
  • Doskonalenie umiejętności czytania

Dbamy o Ziemię:

  • Zapoznanie z podstawowymi zasadami ochrony środowiska
  • Ukazanie niebezpieczeństw zagrażających środowisku przyrodniczemu ze strony człowieka (pożary lasów, zatrucie wody, powietrza, zaśmiecanie)
  • Ukazanie znaczenia wody w życiu człowieka, roślin i zwierząt
  • Krążenie wody w przyrodzie
  • Recykling, segregacja śmieci

Jestem Polakiem:

  • Wprowadzenie litery „f, F”, drukowanej i pisanej na podstawie wyrazu „flaga”
  • Zapoznanie z historią powstania Państwa Polskiego, kształcenie szacunku dla własnego państwa oraz poczucia tożsamości
  • Utrwalenie symboli narodowych i barw ojczystych
  • Zapoznanie z Polską walutą, umiejętnością posługiwania się pieniędzmi
  • Zapoznanie z wielkimi Polakami i ich osiągnięciami
  • Piękna nasza Polska cała – przybliżenie cech polskich regionów, mapa Polski

 

 

W lodowej krainie:

  • Budzenie zainteresowań przyrodą i życia ludzi i zwierząt Dalekiej Północy
  • Ćwiczenia w czytaniu – utrwalenie poznanych liter
  • Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania oraz zapisywania działań
  • Ćwiczenia sprawności manualnej poprzez wycinanie określonych kształtów

Karnawał:

  • Zapoznanie ze zwyczajami karnawału
  • Ćwiczenia w czytaniu – metodą sylabową
  • Wzajemne uznawanie prawa do zabawy, przestrzeganie przyjętych norm i zasad
  • Zabawa karnawałowa – wdrażanie do współpracy w parach, w kole podczas tańca, wyzwalanie radości ze wspólnej zabawy

Zwierzęta egzotyczne:

  • Wprowadzenie litery „n, N”, drukowanej i pisanej na podstawie wyrazu „notes”
  • Zapoznanie z nowymi pojęciami: safari, sawanna, dżungla, las tropikalny itp
  • Wzbogacenie wiadomości na temat zwierząt egzotycznych
  • Słuchanie ciekawostek na temat ogrodów zoologicznych, zwrócenie uwagi na konieczność przestrzegania regulaminu zwiedzania

W kosmosie:

  • Poznanie znaczenia pojęć astronom, obserwatorium astronomiczne, Kosmos, Układ Słoneczny
  • Rozwijanie zainteresowań kosmosem, poznanie niektórych planet i ciekawostek na ich temat
  • Porównywanie długości pasków, porządkowanie od najkrótszego do najdłuższego
  • Zapoznanie z postacią wielkiego astronoma Mikołaja Kopernika

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
Marzec

 

  1. Bajki i baśnie:
  • Budzenie wrażliwości na odbiór muzyki poważnej
  • Zapoznanie dzieci z kluczem wiolinowym i basowym
  • Wycieczka do biblioteki, zapoznanie z wypożyczalnią, czytelnią, regulaminem biblioteki itp.
  • Rozwijanie zainteresowań książką jako źródła wiedzy i przyjemności poprzez słuchanie opowiadań, wierszy, bajek
  1. Marcowa pogoda:
  • Wprowadzenie litery „g, G”, drukowanej i pisanej na podstawie wyrazu „garnek”
  • Układanie działań matematycznych za pomocą cyfr i znaków
  • Rozumienie przysłowia ,,W marcu jak w garncu”
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego podczas układania i opowiadania historyjek obrazkowych
  • Dbamy o zdrowie na przedwiośniu:
  • Wprowadzenie litery „c, C”, drukowanej i pisanej na podstawie wyrazu „cebula”
  • Utrwalenie zasad zdrowego żywienia
  • Zapoznanie z produktami, które zawierają najwięcej witaminy A, B, C, D oraz koniecznością ich spożywania
  • Doskonalenie umiejętności pisania znaków literopodobnych i liter
  1. Nadchodzi wiosna:
  • Wprowadzenie litery „j, J”, drukowanej i pisanej na podstawie wyrazu „jajko”
  • Zapoznanie z budową i warunkami rozwoju roślin
  • Obserwacja przyrody, poszukiwanie oznak wiosny
  • Wprowadzenie cyfry ,,9”, ćwiczenie dodawania i odejmowania
  • Wygląd i nazwa ptaków powracających do naszego kraju
  1. W gospodarstwie:
  • Wprowadzenie litery „ł, Ł”, drukowanej i pisanej na podstawie wyrazu „łodyga”
  • Utrwalenie nazw i zwierząt hodowanych w gospodarstwie wiejskim
  • Zapoznanie z produktami spożywczymi wytwarzanymi na wsi, rozumienie znaczenia „produkt ekologiczny”
  • Poznanie pracy rolnika

Witamy Nowy Rok:

  • Wprowadzenie litery „u, U”, drukowanej i pisanej na podstawie wyrazu „ul”
  • Poznanie znaczenia pojęcia rok
  • Utrwalanie stałości następstw pór roku, miesięcy, dni tygodnia
  • Zapoznanie z obrazem graficznym cyfry 7
  • Układanie i rozwiązywanie działań matematycznych na dodawanie i odejmowanie

Zwierzęta zimą:

  • Wprowadzenie litery „b, B”, drukowanej i pisanej na podstawie wyrazu „buda”
  • Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10
  • Zapoznanie z wyglądem i przeznaczeniem karmnika
  • Zapoznanie ze sposobem dokarmiania ptaków i zwierząt leśnych w czasie zimy
  • Rozwijanie zdolności wokalnych i tanecznych

Kochamy babcię i dziadka:

  • Kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do dziadków
  • Rozwijanie procesów logicznego myślenia i wyobraźni podczas rozwiązywania zagadek i rebusów
  • Kształtowanie odporności emocjonalnej podczas gry „Ściganka” oraz zabaw opartych na współzawodnictwie
  • Doskonalenie różnych form ruchu przy muzyce

Zabawy na śniegu:

  • Wprowadzenie litery „s, S”, drukowanej i pisanej na podstawie wyrazu „sanki”
  • Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i rozsądku podczas zabaw zimowych
  • Opowiadanie historyjek obrazkowych
  • Pobudzanie kreatywności dzieci, odkrywanie przyjemności tworzenia podczas zabaw plastycznych
  • Ćwiczenie w klasyfikowaniu przedmiotów wg. kilku cech