ZAMIERZENIA
DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE
MARZEC 2024r.

1. W marcu jak w garncu:
- zapoznanie ze zjawiskami atmosferycznymi występującymi na przedwiośniu,
- zapoznanie z kolejnymi miesiącami roku i symbolami pogody,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej,
- zapoznanie z różnymi rodzajami wiatru,
- zapoznanie dzieci ze zmianami zachodzącymi w świecie przyrody,

2. Dbamy o zdrowie na przedwiośniu:
- wzbogacenie słownictwa dzieci o pojęcia związane ze zdrowiem,
- zachęcanie do spożywania owoców i warzyw,
- poznanie zawodu stomatologa,
- rozwijanie pamięci mechanicznej w toku uczenia się wiersza na pamięć,
- wyrabianie zdrowych nawyków.

3. Doznawanie uczuć jest ważne:
- wzbogacanie słownictwa dzieci o pojęcia związane z emocjami,
- doskonalenie umiejętności liczenia,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
- umiejętność radzenia sobie z różnymi emocjami,
- próba pokazania gestem, mimiką, ruchem wybranej emocji.

4. Nadchodzi wiosna:
- ukazanie piękna budzącej się do życia przyrody,
- poznanie wspólnych cech jakościowych przedmiotów, według których zostały połączone w grupy,
- umiejętność powtórzenia wysłuchanego rytmu,
- wzbogacenie ekspresji malarskiej dzieci,
- zapoznanie z tradycjami i zwyczajami powitania wiosny.


ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE NA LUTY 2024r.:

- poszerzanie wiedzy o świecie,

- kształcenie umiejętności odpowiedniej reakcji ruchowej,

- doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała

- doskonalenie umiejętności przeliczania i posługiwania się liczebnikami głównymi

w zakresie 1-6,

- rozwijanie umiejętności starannego wycinania nożyczkami z przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa

- doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała,

- rozwijanie poczucia słuchu, zachęcanie do tworzenia muzyki,

- nabywanie umiejętności tworzenia zbioru w oparciu o podane cechy elementu zbioru,

- wzbogacenie doświadczeń plastycznych

- poznanie zasad właściwego zachowania się w miejscach publicznych,

- doskonalenie umiejętności klasyfikowania według przeznaczenia,

- kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami określającymi położenie przedmiotów w przestrzeni: wyżej, niżej, obok.

- rozwijanie sprawności manualnej,

- kształtowanie koordynacji wzrokowo- ruchowej.

- rozumienie potrzeby przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa,

- kształtowanie ogólnej sprawności fizycznej,

- porównywanie wielkości przedmiotów i grupowanie obiektów na podstawie określonej cechy,

- rozwijanie wrażliwości zmysłowej, estetycznej.

- rozwijanie pamięci odtwórczej,

- rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego,

- kształtowanie nawyku dbania o rośliny,

- rozwijanie poczucia rytmu, zachęcenie do aktywnego słuchania muzyki,

- kształtowanie umiejętności liczenia na konkretach,

- kształcenie umiejętności sprawnego, bezpiecznego wycinania po wyznaczonych liniach owalnych.


  • poznanie i nazywanie oznak zimy

  • kształtowanie umiejętności odróżniania fałszu od prawdy

  • nabywanie umiejętności uważnego uczestnictwa w zajęciach

  • rozwijanie słuchu i poczucia rytmu

  • wyzwalanie ekspresji twórczej

  • zdobywanie nowych doświadczeń plastyczno‐technicznych

  • umiejętność wyrażania uczuć

  • rozwijanie umiejętności przeliczania

  • zapoznanie z instrumentem perkusyjnym

  • określanie sposobów wyrażania miłości

  • czekanie na swoją kolej podczas rozmowy

  • określanie sytuacji / okazji, kiedy można wysłać kartkę z życzeniami

  • nabywanie umiejętności składania życzeń

  • czerpanie przyjemności z obdarowywania prezentami 

  • odczytywanie sygnałów niewerbalnych – ton głosu, gesty, wyraz twarzy jako podstawa do rozpoznawania emocji

  • przybliżenie wiadomości o życiu i postaci Mikołaja

  • przeliczanie w dostępnym zakresie

  • składanie obrazka z części

  • śpiewanie kolęd umiarkowanym głosem

  • zapoznanie ze zwyczajami związanymi z Bożym Narodzeniem

  • relaks, wyciszenie

 

 

  • Integrowanie się z grupą rówieśniczą.

  • Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkami: ustalenie zasad zachowania w łazience, omówienie etapów mycia rąk.

  • Utrwalanie zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam

  • Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą.

  • Przypomnienie co można robić zimą – lepienie bałwana, zabawa na sankach, jeżdżenie na łyżwach..

  • Przypomnienie zasad bezpieczeństwa związanych z bezpieczną zabawą

  • Zapoznanie dzieci z Krainą Wiecznych Śniegów i życiem na niej

  • Zapoznanie dzieci ze zwierzętami z Dalekiej Północy – mors, foka, niedźwiedź polarny, pingwin

  • Zapoznanie dzieci z wyglądem zimowego krajobrazu

  • Zapoznanie dzieci z nazwami miesięcy

  • Zapoznanie dzieci z pojęciem Kalendarz – w jaki sposób kalendarz jest nam pomocny i jak wyglądają

  • Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.

  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.

  • Kształtowanie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych.

  • Kształtowanie wrażliwości muzycznej – zabawy muzyczne – improwizacje muzyczne z wykorzystaniem sprzętów codziennego użytku

  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.

  • Nauka piosenek i pląsów.

  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

 

  1. ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE

LISTOPAD 2023r

 

  1. Przygotowanie ludzi do zimy:

- poznanie niektórych sposobów przygotowania przetworów z owoców i warzyw,

- ukazanie wartości odżywczych surówek,

- wdrażanie do prawidłowego posługiwania się liczebnikami porządkowymi,

- rozwijanie skoczności i koordynacji ruchów,

- zapoznanie z wybranymi potrawami z ziemniaków.

 

  1. Jesienna szaruga:

- zapoznanie z symbolami pogody,

- ukazanie charakterystycznych cech późnej jesieni,

- uświadamianie konieczności ubierania się stosownie do panujących warunków atmosferycznych,

- doskonalenie umiejętności wycinania,

- zapoznanie ze zjawiskiem krążenia wody w przyrodzie.

 

  1. Jestem małym patriotą:

- zapoznanie z legendą powstania państwa polskiego,

- wyrabianie zamiłowania do swojego miejsca zamieszkania,

- poznanie stolicy Polski,

- zapoznanie z symbolami narodowymi,

- wdrażanie do poprawnego używania określeń: większy, mniejszy, wyższy, niższy,

- kształtowanie poczucia tożsamości narodowej.

 

  1. Jak przekazujemy informację:

- zachęcanie do pisania listów do bliskich i znajomych,

- doskonalenie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych,

- zapoznanie ze sposobem przekazywania informacji dawniej i dziś,

- utrwalenie nazw figur geometrycznych.

 

  1. Mój przyjaciel Miś:

- zapoznanie z techniką malowania widelcem,

- zapoznanie z historią pluszowego misia,

- doskonalenie umiejętności kontynuowania rytmu,

- zachęcanie do słuchania muzyki poważnej,

- wzbogacanie wiedzy dzieci na temat niedźwiedzi.