Ł JAK ŁAWKA

ŁAWKA

 

  Rodzicu przeczytaj dziecku opowiadanie M. Strękowskiej Zaremby „Ł jak ławka” następnie porozmawiajcie na temat przeczytanego opowiadania. Pod opowiadaniem znajdą Państwo proponowane przez nas pytania o tekstu. Prosimy zwracać uwagę, aby dziecko wypowiadało się całym zdaniem.

        Następnego dnia Atlas znów wybrał się na długi spacer. Poszedł nad leśne jezioro. Tam, na zielonej fali, kołysał się biały łabędź. „Temu to dopiero dobrze – pomyślał kotek. – Fale wożą go na swoim grzbiecie, a on nawet dziobem nie kiwnie”.
– Przepraszam cię, piękne stworzenie. Powiedz mi, jak się nazywasz – poprosił grzecznie kotek. Łabędź uniósł białą szyję. – Zmykaj stąd, łobuziaku! – syknął i odpłynął od brzegu. Atlas był oburzony.
– Wcale nie jesteś ładny! – zawołał. – Jesteś brzydki i niegrzeczny! A twoja pierwsza literka musi być najbrzydsza pod słońcem! – To łabędź, …będź!, …będź! – odezwał się znajomy głos echa.  – To Ł… Ł… Ł! – Ł? Nie znam takiej litery! – zawołał kotek.  – Ale nic mi po niej – dodał.  – Musi być głupia i niegrzeczna jak ten cały łabędź – rozżalił się.  – Nie przesadzaj, lepiej popatrz na swoje łapki – odparło echo. – Dlaczego na łapki?  Atlas przestraszył się, że znowu zapomniał je umyć.  – Łapki, …apki, …apki! – powtórzyło echo.  – Czy są głupie albo niegrzeczne?  – Ach! – kotek nagle zrozumiał.  – Łapki są na Ł! To musi być wspaniała literka. Łabędź nie jest miły, ale łapki – chodzą, biegają, skaczą i robią tyle pożytecznych rzeczy. Są pracowite i zręczne. A to dopiero odkrycie! Dziękuję ci, echo! – Nie ma za co… co! co! Uradowany Atlas pobiegł do domu. Zmęczony, usiadł na ławce przy ogrodzeniu. – Poznałem dzisiaj dziwną literkę – rozmyślał głośno. – Jest miła i niemiła jednocześnie. Szkoda, że tylko dwie rzeczy zaczynają się na Ł. – Co ty powiesz? – zatrzeszczała ławka. – A ja to co? – Przepraszam – miauknął kotek. – Zapomniałem, że ty też jesteś na Ł. Znasz jeszcze inne wyrazy zaczynające się na tę literkę? – Oczywiście! – zatrzeszczała ławka i zaczęła tłumaczyć: – Gdyby nie Ł, siedziałbyś na -awce, biegał po -ące, pływał -ódką, jadł -akocie albo popłakiwał kocimi -zami… – Ojejej! Jak dużo wyrazów! – Atlas złapał się za łepek. – Bardzo dużo jak na ostatnią literkę alfabetu – dodał. – Ostatnią? W żadnym wypadku! – stwierdziła ławka. – To w takim razie jaka litera jest ostatnia? – Dowiesz się we właściwym czasie. A teraz powtórz: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, Ł – skrzypnęła wesoło ławka. – A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, Ł – powtórzył zmęczony kotek i ziewnął przeciągle. – To łatwe – dodał. – Tak, ale to jeszcze nie wszystko – odparła ławka. – Tyle literek nie wystarczy, aby budować z nich długie wyrazy i całe zdania. Czeka cię jeszcze wiele pracy, kotku.

Pytania:

–  Jakie nazwy na ł poznał Atlas?
–  Czy spodobała się mu ta literka?
–  Czy to była ostatnia literka alfabetu?

 

Zabawa 1.

Proszę podzielić słowo ŁAWKA na sylaby. Ułożyć tyle pasków papieru ile sylab słyszymy. Ile ich jest?

Zabawa 2.

Proszę oznaczyć miejsce litery Ł w słowie. Podzielić słowo ŁAWKA na głoski. Ułóżyć odpowiednią liczbę kwadracików (jeden kwadrat to jedna głoska), oznaczyć miejsce w którym słyszymy głoskę Ł.

Zabawa 3.

Samogłoska czy spółgłoska? Proszę oznaczyć głoski na niebiesko - jeśli to spółgłoska lub na czerwono jeśli to samogłoska.

Zabawa 4.

„Ł jak…” – proszę wymyślić jak najwięcej wyrazów rozpoczynających się od głoski Ł. Łatwe? To proszę spróbować teraz odszukać wyrazy, które mają głoskę Ł w środku lub na końcu.

Zabawa 5.

Proszę ułożyć z pomponików literę Ł małą i wielką. Można wykorzystać także guziki, wstążkę itp.

Zabawa 6.

Proszę napisać literę Ł ł palcem w powietrzu, na plecach mamy lub taty. Następnie powodzić palcem po konturach litery.

Zabawa 7. Karty pracy

 

Dla chętnych umieszczam link do strony z literkami http://bystredziecko.pl/l-kreska-nauka-pisania-dla-dzieci-duza-czcionka/

              

UBU poznaje ł   https://www.youtube.com/watch?v=bttA3e7BbgI

Bajka edukacyjna litera ł  https://www.youtube.com/watch?v=dbcNF4SQETg

 

Zabawa 8.

 

Kochani! Jeśli jeszcze macie siły i chęci do zabawy to: Włączcie energiczną muzykę i czas na wesołą gimnastykę. Kręćcie kołem, ile tylko dacie  radę!


https://miastodzieci.pl/zabawy/mini-gimnastyka-dla-mlodszych-dzieci/?fbclid=IwAR3ROn-KnfuQxxGbC2ZryILr3M6SB8bPMppJFLYFdtF3T8Qb4I8wzR9g3zc

 

  1. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10

 

  1. Poćwicz ?

 

Do gry potrzebna będzie wydrukowana plansza, kostka oraz czysta kartka dla każdego z Graczy. Gracze kolejno rzucają kostką i rysują części ilustracji znajdujące się w kolumnie pod wylosowaną liczbą oczek. W grze każdy jest zwycięzcą, a gra kończy się po 6 kolejkach rzutów, kiedy każdy z Graczy ma kompletny rysunek misia. Gotowy rysunek można dodatkowo pokolorować. Na koniec proponujemy urządzić wystawę z prac stworzonych podczas gry.