ZAMIERZENIA NA MIESIĄC MARZEC

Dzieci 6 – letnie

 

„ Domowi ulubieńcy: pies i kot”- „ Domowi ulubieńcy: pies i kot”.

  1. Słuchanie tekstów literackich. „ Kot i pies”- D. Kossakowskiej. Wprowadzenie litery „ Ł, ł” na podstawie wyrazu – łopata; doskonalenie słuchu fonematycznego zapoznanie z obrazem graficznym, analiza
    i synteza. Zabawy matematyczne, konstruowanie gry planszowej. Zabawy umuzykalniające. Zabawy plastyczne. Zabawy w ogrodzie przedszkolnym; zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas zabawy.

 

 „ Cztery żywioły”.

  1. Wprowadzenie litery „ W, w” na podstawie wyrazu „ woda”; doskonalenie słuchu fonematycznego zapoznanie z obrazem graficznym, analiza i synteza. Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej. Zabawy matematyczne „ Zabawy z wagą” - używanie i stopniowanie określeń dot. ciężaru: ciężki, lekki, cięższy, lżejszy, taki sam„ Więcej, mniej, czy tyle samo?”, zapoznanie ze znakami: większości, równości, mniejszości, rozwijanie logicznego myślenia. Zabawy umuzykalniające. Zabawy
    w ogrodzie przedszkolnym, spacery w okolicy przedszkola. Doskonalenie umiejętności cięcia nożyczkami.

 

„ Gdzie jesteś, wiosno?”.

  1. „ Zwiastun wiosny” – opowiadanie M. Jelonek. Poznanie pojęcia „ zwiastuny wiosny”, rozwijanie samodzielnego myślenia, próby wyciągania wniosków. Wprowadzenie litery „ P, p” na podstawie wyrazu „ ptak”- doskonalenie słuchu fonematycznego zapoznanie z obrazem graficznym, analiza i synteza. Ćwiczenia grafomotoryczne. „Kącik Molika Książkowego” – słuchanie tekstów literackich.  „ Tulipany” – zabawa matematyczna; doskonalenie jednego elementu do wcześniej poznanego zbioru oraz przeliczanie elementów nowego zbioru, utrwalanie znajomości cyfr 1- 10. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych, zabawy w ogrodzie przedszkolnym.  Zabawy umuzykalniające. Zabawy plastyczne.

 

„ Nadchodzi Wielkanoc”.

  1. „ Wielkanoc” – wiersz D. Kossakowskiej. Wprowadzenie litery „ F, f” na podstawie wyrazu : farby. „ Opowieści liczbowe” – zabawa matematyczna - koncentrowanie uwagi na wykonywanym zadaniu, rozwijanie percepcji oraz pamięci wzrokowej, utrwalanie znajomości liczb i cyfr. „ Koszyczek wielkanocny” – zajęcia plastyczne. - malowanie plasteliną; poznanie techniki rozcierania plasteliny, dostosowanie nacisku dłoni do zamierzonego efektu. Nauka piosenek o tematyce świątecznej wybranych przez nauczyciela; wprowadzanie dzieci w miły nastrój, podtrzymywanie świątecznych tradycji. Zabawy na świeżym powietrzu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc   

STYCZEŃ 2024r.

           

  1. Witamy Nowy Rok:

 

- przyswojenie pojęcia „rok”, „pory roku”,

- zapoznanie dzieci z nazwami 12 miesięcy,

- odważne zabieranie głosu na forum grupy,

- poznanie obrazu graficznego litery „U,u”,

- rozwijanie świadomości przestrzeni i odległości,

- zaznajomienie z wyglądem cyfry 8,

- rozwój wrażliwości na elementy muzyki: tempo, dynamikę.

 

 

  1. W karnawale czas na bale:

 

- zaznajomienie z pojęciem „karnawał”,

- rozwijanie samodzielnego myślenia,

- zapoznanie z wyglądem litery „B,b”,

- doskonalenie sprawności manualnej,

- wzmacnianie siły mięsni rąk i obręczy barkowej,

- rozwijanie umiejętności porównywania figur,

- koncentracja uwagi na wykonywanym zadaniu.

 

  1. Zima lubi dzieci:

 

- poznanie znaczenia słów „dumny”, „zarozumiały”,

- umiejętność przyjmowania prawidłowej postawy przez ćwiczenia gimnastyczne,

- wyczuwanie właściwości tworzywa plastycznego,

- utrwalenie nazw i wyglądu podstawowych figur geometrycznych,

- rozwijanie umiejętności rozkładania liczb na składniki,

- zachowanie porządku w miejscu pracy,

- nabywanie wprawy w graniu na instrumentach perkusyjnych.

 

  1. Moja Babcia i mój Dziadek:

 

zaznajomienie z wyglądem litery „S,s”,

- rozwijanie empatii w stosunku do osób starszych,

- rozwijanie prawidłowej dykcji,

- rozwijanie umiejętności utrzymania równowagi podczas ćwiczeń z ławeczką ,

- zaznajomienie z obrazem graficznym  liczby 9,

- doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi,

- rozwijanie orientacji w przestrzeni,

- utrwalenie tekstu i melodii wybranych piosenek

Zmierzenia na miesiąc listopad

Dzieci 6 letnie

 

 

  1. „ Sposoby na jesienną szarugę”. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkiem. Układanie rymowanek dotyczące jesieni i darów jesieni, rozwijanie kreatywnego myślenia. Wprowadzenie litery i, I na podstawie wyrazu „ Igła”; doskonalenie słuchu fonematycznego zapoznanie z obrazem graficznym, analiza
    i synteza. Doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi na określony temat. Zabawy matematyczne; wprowadzenie liczby i cyfry 5, zapoznanie z liczbą 5 w aspekcie kardynalnym i porządkowym. Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu oraz zestawy ćwiczeń gimnastycznych. Zajęcia umuzykalniające. Zabawy plastyczne.

 

 

  1. „Kącik Molika Książkowego” – słuchanie tekstów literackich „ Legenda o Lechu, Czechu i Rusie”. Uczenie postaw szacunku wobec symboli narodowych. „ Mamy różne domy” – wprowadzenie litery d, D na podstawie wyrazu „ dom”; doskonalenie słuchu fonematycznego zapoznanie z obrazem graficznym, analiza i synteza.  Zabawy matematyczne, konstruowanie gry planszowej. Zabawy umuzykalniające. Zabawy plastyczne. Zabawy w ogrodzie przedszkolnym; zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas zabawy.

 

  1. „ Odkrywamy Kosmos”. Wprowadzenie litery k, K na podstawie wyrazu „ Kosmos”; doskonalenie słuchu fonematycznego zapoznanie
    z obrazem graficznym, analiza i synteza. Doskonalenie umiejętności cięcia nożyczkami. Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej. Zabawy matematyczne „ Kosmiczna matematyka”; „ Więcej, mniej, czy tyle samo?”, zapoznanie ze znakami: większości, równości, mniejszości, rozwijanie logicznego myślenia. Zabawy umuzykalniające. Zabawy
    w ogrodzie przedszkolnym, spacery w okolicy przedszkola.

 

 

  1. „ Leśne śpiochy i nie – śpiochy”. „ Zwierzęta zimą” – wiersz Katarzyny Dardzińskiej; wprowadzenie litery y, Y na podstawie wyrazu „ domy”; doskonalenie słuchu fonematycznego zapoznanie z obrazem graficznym, analiza i synteza. Ćwiczenia grafomotoryczne.  „Kącik Molika Książkowego” – słuchanie tekstów literackich.  „ Ile orzeszków ma wiewiórka?” – zabawa matematyczna; doskonalenie jednego elementu do wcześniej poznanego zbioru oraz przeliczanie elementów nowego zbioru, utrwalanie znajomości cyfr 1-5. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych, zabawy w ogrodzie przedszkolnym.  Zabawy umuzykalniające. Zabawy plastyczne. Uroczystość przedszkolna „ Światowy Dzień Pluszowego Misia”.

 

  1. „ Zabawa w teatr”. Wprowadzenie litery l, L na podstawie wyrazu
    „ Lalka” – wprowadzenie drukowanej, i pisanej litery l, L; doskonalenie słuchu fonematycznego, zapoznanie z obrazem graficznym, analiza
    i synteza. Ćwiczenia grafomotoryczne. Wierszyki logopedyczne.

 

„ Od wierszyka do cyferki” – zabawa matematyczna inspirowana Metodą Dobrego Startu. Zaznajomienie z aspektem kardynalnym liczby 6. Zabawy ruchowe, na świeżym powietrzu. Utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Zabawy umuzykalniające. Zajęcia plastyczne. Zabawy
i ćwiczenia motywujące samodzielność.

 

 

 

 

 

Zmierzenia na miesiąc listopad

Dzieci 6 letnie

 

 

  1. „ Sposoby na jesienną szarugę”. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkiem. Układanie rymowanek dotyczące jesieni i darów jesieni, rozwijanie kreatywnego myślenia. Wprowadzenie litery i, I na podstawie wyrazu „ Igła”; doskonalenie słuchu fonematycznego zapoznanie z obrazem graficznym, analiza
    i synteza. Doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi na określony temat. Zabawy matematyczne; wprowadzenie liczby i cyfry 5, zapoznanie z liczbą 5 w aspekcie kardynalnym i porządkowym. Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu oraz zestawy ćwiczeń gimnastycznych. Zajęcia umuzykalniające. Zabawy plastyczne.

 

 

  1. „Kącik Molika Książkowego” – słuchanie tekstów literackich „ Legenda o Lechu, Czechu i Rusie”. Uczenie postaw szacunku wobec symboli narodowych. „ Mamy różne domy” – wprowadzenie litery d, D na podstawie wyrazu „ dom”; doskonalenie słuchu fonematycznego zapoznanie z obrazem graficznym, analiza i synteza.  Zabawy matematyczne, konstruowanie gry planszowej. Zabawy umuzykalniające. Zabawy plastyczne. Zabawy w ogrodzie przedszkolnym; zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas zabawy.

 

  1. „ Odkrywamy Kosmos”. Wprowadzenie litery k, K na podstawie wyrazu „ Kosmos”; doskonalenie słuchu fonematycznego zapoznanie
    z obrazem graficznym, analiza i synteza. Doskonalenie umiejętności cięcia nożyczkami. Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej. Zabawy matematyczne „ Kosmiczna matematyka”; „ Więcej, mniej, czy tyle samo?”, zapoznanie ze znakami: większości, równości, mniejszości, rozwijanie logicznego myślenia. Zabawy umuzykalniające. Zabawy
    w ogrodzie przedszkolnym, spacery w okolicy przedszkola.

 

 

  1. „ Leśne śpiochy i nie – śpiochy”. „ Zwierzęta zimą” – wiersz Katarzyny Dardzińskiej; wprowadzenie litery y, Y na podstawie wyrazu „ domy”; doskonalenie słuchu fonematycznego zapoznanie z obrazem graficznym, analiza i synteza. Ćwiczenia grafomotoryczne.  „Kącik Molika Książkowego” – słuchanie tekstów literackich.  „ Ile orzeszków ma wiewiórka?” – zabawa matematyczna; doskonalenie jednego elementu do wcześniej poznanego zbioru oraz przeliczanie elementów nowego zbioru, utrwalanie znajomości cyfr 1-5. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych, zabawy w ogrodzie przedszkolnym.  Zabawy umuzykalniające. Zabawy plastyczne. Uroczystość przedszkolna „ Światowy Dzień Pluszowego Misia”.

 

  1. „ Zabawa w teatr”. Wprowadzenie litery l, L na podstawie wyrazu
    „ Lalka” – wprowadzenie drukowanej, i pisanej litery l, L; doskonalenie słuchu fonematycznego, zapoznanie z obrazem graficznym, analiza
    i synteza. Ćwiczenia grafomotoryczne. Wierszyki logopedyczne.

 

„ Od wierszyka do cyferki” – zabawa matematyczna inspirowana Metodą Dobrego Startu. Zaznajomienie z aspektem kardynalnym liczby 6. Zabawy ruchowe, na świeżym powietrzu. Utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Zabawy umuzykalniające. Zajęcia plastyczne. Zabawy
i ćwiczenia motywujące samodzielność.