Zadania wychowawcze i opiekuńcze: Wpajanie nawyków grzecznościowych, porządkowych oraz higienicznych: m.in. rytuał powitania i pożegnania, porządkowanie zabawek, mycie rączek przed i po posiłku oraz po spacerze, nocnikowanie. Modelowanie prawidłowych zachowań w grupie, kontynuacja sprawnego poruszania się w grupie podczas wyjścia na plac zabaw„Jedziemy pociągiem”. Kontynuacja wspomagania nauki samodzielności w piciu z kubka, posługiwanie się łyżką. Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, garderoby. Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji- doskonalenie umiejętności zabawy w grupie- nauka poszanowania zabawy innego dziecka. Nawiązywanie bliższego kontaktu z rówieśnikami poprzez wspólne zabawy integracyjne, inicjowane samodzielnie przez dzieci lub opiekunkę. Czytanie bajek ze żłobkowej biblioteczki – poszerzanie słownika dziecięcego i wspomaganie rozwoju mowy, rozwijanie twórczej aktywności dziecka. Utrwalanie poznanych kolorów (czerwony, żółty, niebieski, zielony) ćwiczenia spostrzegawczości. Poznajemy kształty (trójkąt, koło, kwadrat) - ćwiczenia spostrzegawczości. „Z wizytą w zagrodzie”- przypomnienie dotychczas poznanych zwierząt mieszkających w zagrodzie (krowa, koń, kogut, świnka, baranek). Święto Dnia Mamy i Taty w naszym żłobku- słuchamy piosenek Zabawa „Magiczne słowa”- przypomnienie magicznych słów: proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry, do Układanie klocków o różnej wielkości, ciężkości, strukturze, dopasowywanie elementów układanek o różnej wielkości i liczbie. Zabawa konstrukcyjna „ Wysoka i niska wieża”- utrwalanie pojęć wysoki i niski, duży, mały. Dopasowywanie kształtów do otworów: koło, kwadrat, trójkąt- celowanie, wkładanie- stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo- ruchowej. Zabawa „Majowy deszczyk”- nauka darcia papieru- doskonalenie motoryki małej. Przygotowujemy laurkę dla Mamy i Taty. Malowanie farbkami wiosennej łąki. Rysowanie na dużej powierzchni (rysowanie kropek, kresek, fal) Spacery połączone z zabawą na świeżym powietrzu- obserwujemy zmiany pogody, słuchamy śpiewu ptaków, obserwujemy przyrodę. Zajęcia gimnastyczne: robimy rowerki, pajacyki, podskoki, maszerowanie, zbieranie grzybków, wkręcanie żarówek itp.. Zabawa ruchowo-muzyczna- naśladowanie latających motylków, pszczółek w rytm muzyki. Chodzimy na palcach i piętach- ćwiczenia „Omiń kałuże”- ćwiczenie z elementami równowagi, ćwiczenie uwagi, zręczności, orientacji, doskonalenie

"Moje ciało"- poznawanie budowy wybranych części ciała i ich podstawowych funkcji, korzystanie z własnych zmysłów – rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie wzrokiem, dotykiem, dostrzeganie podobieństw między przedmiotami ze względu na ich wspólne położenie w przestrzeni, uczestniczenie w zabawach sprzyjających koncentracji uwagi przez krótki czas;


"Domy" - uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych), podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci, ustalanie kolejności zdarzeń (teraz, wcześniej, później), określanie przydatności danych przedmiotów;

"Żegnaj zimno,witaj wiosno"- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną np. topnienie śniegu, powracające pierwsze ptaki (bociany), pojawiające się pierwsze kwiaty (krokusy), wypowiadanie się na temat wysłuchanego tekstu, słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;

"Zakładamy zielony ogródek "- zakładanie w sali „zielonego ogródka”; poznawanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin.

PLAN PRACY OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZY GRUDZIEŃ 2020

1. Mikołajki

- Zapoznanie dzieci z postacią Świętego Mikołaja - omówienie cech charakterystycznych, wyglądu i roli Świętego Mikołaja.

- Podróże Świętego Mikołaja - historyjka obrazkowa na podstawie piosenki "Mikołaj  jedzie samochodem".

- Spotkanie ze Świętym Mikołajem - wizyta Świętego Mikołaja w żłobku, wspólne zabawy ruchowe i muzyczne.

- Zabawa plastyczna - wyklejanie konturów buta kolorową włóczką.

 

Proponowane zabawy:

- zabawy ruchowe do piosenki "Dzyń, dzyń, dzyń Mikołaju święty", "Sanna".

- zabawa umuzykalniająca do piosenki "Jedzie Mikołaj samochodem".

 

2. Zima - pada śnieg

- przyszła zima biała - zapoznanie dzieci z nową porą roku, elementami zimowego krajobrazu za pomocą obrazków, piosenek, krótkich wierszyków.

- "Uroki zimy" - zapoznanie dzieci ze śniegiem i lodem, omawianie cech charakterystycznych, doświadczeniem dotykiem.

 

Proponowane zabawy:

- "Bawimy się śnieżkami" - podrzucanie kul śniegowych na chuście animacyjnej.

- ćwiczenia oddechowe - "Śnieżynki" - dmuchanie papierowych śnieżynek.

 

3. Choinka

- zapoznanie dzieci z choinką i znajdującymi się na niej ozdobami (bombki, gwiazda, łańcuchy). Przybliżenie wyglądu i zapachu świerkowej gałązki - pobudzenie zmysłu węchu.

- "Zaczarowana choinka" - kształtowanie wiedzy na temat magii i niezwykłości choinki przy pomocy obrazków i wiersza "Choinka".

- "Moja bombeczka" - dzieci malują farbami wycięty z kartonu kontur bombki.

- "Choinka" - wspólna praca plastyczna. Dzieci przyklejają pomalowane farbą bombki na dużym konturze choinki.

 

Proponowane zabawy:

- zabawa ruchowo - naśladowcza przy piosence "Przyszły dzieci do stajenki".

- czytanie bajeczek i wierszyków o tematyce choinki i Bożego Narodzenia.

- osłuchiwanie się z piosenkami o choince np. "Choinko piękna jak las", "Na gałązce ... ".