Witam.

Przesyłam materiały na kolejny tydzień.

Pozdrawiam

Ryszard Depta

 

  1. How many bears? - Ile niedźwiedzi?

 

one - 1

two - 2

three - 3

four - 4

five - 5

six - 6

seven - 7

eight - 8

nine - 9

ten - 10

 

baby bear - niedźwiadek

tiger - tygrys

lion - lew

apple - jabłko

orange - pomarańcza

tomato - pomidor

cake - ciastko/ciasto

egg - jajko

Hansel and Gretel - Jaś i Małgosia

They are my cakes. - To są moje ciastka.

 

Temat kompleksowy: Wypoczynek latem

 

summer - lato

at the seaside - nad morzem

at the lake - nad jeziorem

in the mountains - w górach

in the countryside - na wsi

......................................................................................................................................................................................................................

Witam.

Przesyłam materiały na kolejny tydzień.

Pozdrawiam

Ryszard Depta

 

  1. In, On, Under - W, Na, Pod

 

three o'clock - trzecia godzina

now - teraz

let's play outside - zagrajmy/pobawmy się na dworze

Where is my music book? - Gdzie jest moja książka od muzyki?

It's on the chair. - Jest na krześle.

pencil - ołówek

table - stół

cap - czapka

It's in your bag. - Jest w twojej torbie.

I don't see it. - Nie widzę go/jej.

Where is it? - Gdzie on/ona jest?

desk - biurko

 

See you. - Do zobaczenia.

Have fun. - Baw się dobrze.

coat - płaszcz

gloves - rękawiczki

box - pudełko

bird - ptak

room - pokój

hat - czapka, kapelusz

jacket - marynarka, kurtka

big - duży

tree - drzewo

Let's see. - Zobaczmy.

Look here. - Spójrz tutaj.

 

Temat kompleksowy: Pożegnania nadszedł czas (wakacje)

 

ride a bike - jeździć na rowerze

swim - pływać

sunbathe - opalać się 

ball - piłka

kite - latawiec

..............................................................................................................................................................................................................................................

Witam.

Przesyłam materiały na kolejny tydzień.

Pozdrawiam

Ryszard Depta

 

  1. Where - Gdzie

 

I want some ice cream. - Chcę loda.

Where is the cafeteria? - Gdzie jest bar?

It's next to the flower shop. - On jest obok kwiaciarni.

restroom (toilet) - toaleta

Let's ask that woman. - Zapytajmy tamtą panią. 

Go straight and turn left. - Idź prosto i skręć w lewo.

It's on your right. - Jest po prawej.

I have science homework. - Mam zadanie domowe z przyrody.

Good idea! - Dobry pomysł!

Excuse me. - Przepraszam.

 

at the bank - przy banku

Thank you very much. - Dziękuję bardzo.

You're welcome. - Proszę bardzo./Nie ma za co.

Can you help me, please? - Czy możesz mi pomóc, proszę?

Go to the post office. - Idź na pocztę.

street - ulica

It's over there. - Jest tam.

school - szkoła

doll - lalka

here - tutaj

How nice! - Jak fajnie!

 

Temat kompleksowy: Wakacyjne podróże

 

holiday - wakacje

wood/forest - las

sea - morze

lake - jezioro

river - rzeka

beach - plaża

mountains - góry

 

..........................................................................................................................................................................................................................................

Witam.

Przesyłam materiały na kolejny tydzień.

Pozdrawiam

Ryszard Depta

 

  1. Who - Kto

 

Look! - Spójrz!

They do taekwondo. - Oni ćwiczą taekwondo.

Who is he/she? - Kim on/ona jest?

He is my teacher/friend. - On jest moim nauczycielem/przyjacielem.

She is wonderful/great. - Ona jest wspaniała.

Is she your mom? - Czy to (ona) jest twoja mama?

Let's sing a song together. - Zaśpiewajmy razem piosenkę.

I can't sing. - Nie umiem śpiewać.

Who is this/that? - Kto to (tu/tam) jest?

It's my mom/dad. - To jest moja mama/mój tata.

 

I love my mom. - Kocham moją mamę.

It's my sister/brother/grandma/grandpa. - To jest moja siostra/brat/babcia/dziadek.

Do you like milk? - Czy lubisz mleko?

Yes, I do./No, I don't. - Tak./Nie.

Milk is good. - Mleko jest dobre.

You can run. - Ty umiesz biegać.

Clara can dance, too. - Klara umie też tańczyć.

Open your eyes. - Otwórz (swoje) oczy.

It's for you. - To jest dla ciebie.

Let's play together. - Pobawmy się razem.

 

Temat kompleksowy: Dzień Dziecka

 

Happy Children's Day!!! - Wszystkiego najlepszego z okazji Dnia Dziecka!!!

happy - szczęśliwy

children - dzieci

day - dzień

love - kochać

 

............................................................................................................................................................................................................................................

Witam.

Przesyłam materiały na kolejny tydzień.

Pozdrawiam

Ryszard Depta

 

  1. What

 

what - co

What is this? - Co to (tu) jest?

What is that? - Co to (tam) jest?

It's a book. - To jest książka.

box - pudełko

pencil - ołówek

eraser - gumka

Thank you. - Dziękuję.

You're welcome. - Nie ma za co.

 

This is Helen. - To jest Helena.

ruler - linijka

I'm Pinocchio. - Jestem Pinokio.

bird - ptak

cat - kot

dog - pies

It's for you. - To jest dla ciebie.

  

Temat kompleksowy: Moja rodzina/Święto Rodziców

 

family - rodzina

parents - rodzice

Mum - Mama

Dad - Tata

child - dziecko

children - dzieci

brother - brat

sister - siostra

son - syn

daughter - córka

 

.....................................................................................................................................................................................................................................

Witam.

Przesyłam materiały na kolejny tydzień.

Pozdrawiam

Ryszard Depta

 

  1. Sorry

 Sorry./I'm sorry. - Przepraszam.

It's wonderful! - To jest super (wspaniałe, cudowne)!

Watch out! - Uważaj!

Are you okay? - Wszystko w porządku?

Yes, I'm okay. - Tak, wszystko w porządku.

Is this your shoe? - Czy to (tutaj) twój but?

Yes, it is. - Tak.

Is that your ruler? - Czy to (tam) twoja linijka?

 

That's okay. - Wszystko w porządku./Nic nie szkodzi.

What's this? - Co to (tu) jest?

It's a nose. - To jest nos.

What's that? - Co to (tam) jest?

mouth - buzia (usta)

song - piosenka

story - historyjka, opowieść

 

Temat kompleksowy: Majowa łąka

 

meadow - łąka

spring - wiosna

frog - żaba

stork - bocian

insect - owad

butterfly - motyl

grass - trawa

flower - kwiat

 ..................................................................................................................................................................................

7. Yours? Mine. - Twoje? Moje.
 
What time do you get up? - O której godzinie wstajesz?
I get up at six. - Wstaję o 6.
I go to school at seven thirty. - Chodzę do szkoły o 7.30.
You're an early bird. - Ale z ciebie ranny ptaszek.
Look! It's a new bike. - Patrz! To jest nowy rower.
What a nice bike! - Jaki ładny rower!
It's very nice. - On jest bardzo ładny.
Whose bike/ball is this? - Czyj(a) to jest rower/piłka.
It's Mike's. - On jest Mike'a.
Is this your bike? - Czy to jest twój rower?
Yes, it's mine./No, it's not mine. - Tak, on jest mój./Nie, on nie jest mój.
 
You have a nice bike. - Masz ładny rower.
Where is my bag/cap? - Gdzie jest moja torba/czapka?
I can't find it. - Nie mogę jej znaleźć.
Is this your bag/umbrella/doll? - Czy to jest twoja torba/parasolka/lalka?
Yes, it is./No, it isn't. - Tak./Nie.
My cap is blue. - Moja czapka jest niebieska.
Watch out! - Uważaj!
My bike, please. - Poproszę o mój rower.
What's wrong? - Co (złego) się stało?
My arm hurts. - Boli mnie ręka.
I don't know. - Nie wiem.
 
Tematy kompleksowe: Moja Ojczyzna, Mój region i moje miasto
 
patrz słówka w części 5. i 6.
 
 
 
6. Happy birthday! - Szczęśliwych urodzin!
 
What's that? - Co to jest?
My birthday invitation. - Moje zaproszenie na urodziny.
swimming party - przyjęcie przy basenie
Nice! - Fajnie!
Let's go to a swimming party. - Chodźmy na przyjęcie przy basenie.
Can you swim? - Czy umiesz pływać?
Yes, I can./No, I can't. - Tak, umiem./Nie, nie umiem.
Welcome, everyone. - Witam wszystkich.
This is for you. - To jest dla Ciebie.
Can you jump? - Czy umiesz skakać (do wody)?
 
Look! I can dance. - Patrz! Umiem tańczyć.
It's a doll/cake/robot. - To jest lalka/tort/robot.
Open/close the door. - Otwórz/Zamknij drzwi.
Happy birthday to you. - Wszystkiego najlepszego z okazji urodzin.
How nice of you! - Jak to miło z Twojej strony!
Can I open it now? - Czy mogę to teraz otworzyć?
It's a lovely picture. - Jaki ładny obrazek.
I like it a lot. - Bardzo mi się podoba.
I'm glad you like it. - Miło mi, że Ci się podoba.
 
Temat kompleksowy: Moja miejscowość, mój region
 
town - miasto (małe, średnie)
city - miasto (duże)
village - wioska
town hall - ratusz
the Vistula - Wisła

 
5. Sports - sport (-y)
 
I like Mr. Smith. - Lubię Pana Smitha.
Me, too. - Ja też.
Do you like baseball? - Czy lubisz grę w palanta?
No, I don't./Yes, I do. - Nie./Tak.
soccer - piłka nożna (=football)
Let's play soccer (together). - Zagrajmy w piłkę nożną (razem).
Good! - Dobrze!
I'm sorry. - Przepraszam.
Sorry, I can't. - Przepraszam, nie mogę.
 
basketball - koszykówka
I don't like soccer. - Nie lubię piłki nożnej.
I like you. - Lubię Cię.
Thank you! - Dziękuję!
You're welcome. - Proszę bardzo./Nie ma za co.
Can you dance? - Czy umiesz tańczyć?
Yes, I can./ No, I can't. - Tak./Nie.
sure - tak, jasne!
come on! - no już (rzucaj)!
who - kto
 
Temat kompleksowy: Polska - nasza ojczyzna
 
Poland - Polska
fatherland - ojczyzna
Polish - polski
Pole - Polak
white eagle - biały orzeł
white and red flag - biało-czerwona flaga

 
20.04.2020r. - 24.04.2020r.
 Weather - Pogoda
 
Let's play outside. - Pobawmy się na dworze.
Sorry, I can't. - Przepraszam, nie mogę.
It's cold and windy. - Jest zimno i wietrznie.
Look! It's snowing/raining. - Patrz! Pada śnieg/deszcz.
It's all white. - Wszystko jest białe.
Do you like snow? - Czy lubisz śnieg?
Yes, I do./No, I don't. - Tak./Nie.
Can you make a snowman? - Czy umiesz zrobić bałwana?
Sure, I can. - Oczywiście, potrafię.
 
What's that? - Co to (tam) jest?
His nose. - Jego nos.
How's the weather? - Jaka jest pogoda?
sunny/cloudy/rainy/snowy - słonecznie/pochmurno/deszczowo/śnieżnie
Is this yours? - Czy to jest twoje?
Yes, it's mine./No, it's not mine. - Tak, to moje./Nie, to nie moje.
Put on this hat/these gloves. - Ubierz tę czapkę/te rękawiczki.
Bring this umbrella. - Weź tę parasolkę.
A nice hat. - Ładna czapka.
Can you help me? - Czy możesz mi pomóc?
 
 
Temat kompleksowy - Dbamy o przyrodę
 
nature - przyroda
clean air - czyste powietrze
clean water - czysta woda
dustbin - kosz na śmieci
rubbish - śmieci
 

14.04.2020r. -17.04.2020r.
3. Day -Dzień (tygodnia)
 
Can you play baseball this afternoon? - Czy możesz zagrać (ze mną) w palanta po południu?
What day is it today? - Jaki jest dzisiaj dzień?
It's Wednesday. - Jest środa.
Sorry, I can't. - Przepraszam, nie mogę.
I have a piano lesson. - Mam lekcję pianina.
Let's play on Friday. - Zagrajmy w piątek.
Sounds good. - (Brzmi) dobrze./Może być.
 
Monday/Tuesday/Wednesday/Thursday/Friday/Saturday/Sunday - poniedziałek/wtorek...
Today is Sunday. - Dzisiaj jest niedziela.
I'm hungry. - Jestem głodny.
I had an apple yesterday. - Wczoraj zjadłem jabłko.
There's an orange. - (Tam) jest pomarańcza.
Yummy! - Pyszne!
tomato - pomidor
Wake up! - Obudź się!
I can fly. - Umiem latać.
beautiful - piękny (pięknie)
 
Temat kompleksowy - Wiosna na wsi/zwierzęta wiejskie
 
chicken - kura, kurczak
duck - kaczka
turkey - indyk
cow - krowa
pig - świnia
horse - koń
sheep - owca
 
 
06.04.2020r. - 10.04.2020r.
 
Time - Czas
 
What time is it (now)? - Która jest godzina (teraz)?
It's seven o'clock. - Jest siódma.
Time for breakfast/for bed. - Pora na śniadanie/do łóżka.
Coming. - (Już) Idę.
Are you ready? - Czy jesteś/jesteście gotowy/gotowi?
Yes, we are ready. - Tak, jesteśmy gotowi.
Let's go to school/ go home. - Chodźmy do szkoły/do domu.
Please, wait for me. - Proszę, zaczekaj na mnie.
Good night. - Dobranoc.
Four tickets, please. - Poproszę 4 bilety.
 
I'm hungry. - Jestem głodny.
We're late. It's late. - Jesteśmy spóźnieni. Jest późno.
Let's hurry. - Pospieszmy się.
It's five thirty. - Jest 5.30.
Close/open your eyes. - Zamknij/otwórz oczy.
You're welcome. - Nie ma za co.
This is Cindarella. - To jest Kopciuszek.
Is this yours? - Czy to twoje?
Yes, it's mine. - Tak to jest moje.
Wake up. - Obudź się.
 
Temat kompleksowy
 
1) Wielkanoc -Easter
-Easter Egg - pisanka
-Easter Bunny - zajączek wielkanocny
-lamb - baranek
-Happy Easter. - Wesołych Świąt (Wielkanocnych)
-Holy Week - Wielki Tydzień
 

Dzień dobry
Witam Was serdecznie Dzieci i Rodzice i mam nadzieję, że trzymacie się zdrowo.
Chciałbym Wasz domowy wolny czas urozmaicić propozycją kontaktu z językiem angielskim za pośrednictwem filmików edukacyjnych dla dzieci ze strony English Singsing. Oto linki:
 
 
 
 
Mam nadzieję, że filmiki okażą się dla Was ciekawe i pożyteczne.
Serdecznie pozdrawiam
Ryszard Depta
nauczyciel j.angielskiego
 
 
Dzień dobry.
 
Serdecznie witam Dzieci i Rodziców. Mam nadzieję, że filmy z angielskiego się podobają. Proponuję dokładniejsze przerobienie jednego filmu z linku pierwszego na tydzień (link drugi zawiera materiał dodatkowy do dowolnego wykorzystania). Mimo że filmy zawierają tylko podstawowe słownictwo, to na wszelki wypadek co tydzień będę przesyłał słowniczek (2 razy po ok. 10 słówek).
Dodatkowo co tydzień zamieszczę też słówka do tygodniowych tematów kompleksowych realizowanych przez Panie Wychowawczynie grup (ok. 5 słówek; dzisiaj wyjątkowo za 2 tygodnie).
Taki ramowy rozkład materiału dotyczy wszystkich grup, oczywiście z uwzględnieniem możliwości dzieci.
 
Serdecznie pozdrawiam
Ryszard Depta
 
 
1. Greeting - pozdrawianie/witanie się
 
Good morning - Dzień dobry. (do godz. 12.00)
everyone - wszyscy, każdy
How are you? - Jak się masz/macie/Pani ma?
Fine, thanks. - Dziękuję, dobrze.
I'm great. - Czuję się wspaniale.
Nice to meet you. - Miło Cię/Panią poznać.
too - także, też
My name is Kate. - Mam na imię Kate (Kasia).
Sit down, please. - Usiądź, proszę.
 
school library - szkolna biblioteka
many books - dużo książek
Good afternoon. - Dzień dobry. (po 12.00)
This is Jiho. - To jest Jiho.
I'm not good. - Nie czuję się dobrze.
Good evening. - Dobry wieczór.
hi!; hello! - cześć (na powitanie)
Good bye. - Do widzenia.
Are you okay? - Czy czujesz się dobrze?
Let's go. - Chodźmy.
 
Tematy kompleksowe:
 
1) Marcowa pogoda
-warm - ciepło
-cloudy - pochmurno
-sunny - słonecznie
-windy - wietrznie
-wet - mokro
-rainy - deszczowo
 
2) Wiosenne przebudzenie
-spring - wiosna
-plants - rośliny
-flowers - kwiaty
-grass - trawa
-stork - bocian

Dzieci się uczą i młodzież się uczy. Rodzicu, i Ty poświęć trochę czasu na naukę, Wychowanie dzieci nie jest proste, ale mamy 10 wskazówek, które Ci pomogą. Centrum Rozwoju Lokalnego - organizator ogólnopolskiej akcji edukacyjnej "Dzieci uczą rodziców" kontynuując swoją misję wspierania edukacji najmłodszych, a także wsparcia rodziców w procesie wychowania swoich pociech, przygotowało kolejny materiał wideo z poradami. Film "Wychowanie dzieci – 10 porad psychologa" to materiał, który podejmuje 10 bardzo ważnych kwestii dotyczących wychowania dzieci.  W roli przewodnika psycholog mgr Beata Liwowska. 

Link do filmu: https://youtu.be/HxbYRBAKs7U

 

Korzystając z okazji przypominamy, że na stronie internetowej Centrum Rozwoju Lokalnego do pobrania są darmowe materiały do nauki w domu. Nowe materiały będą się ukazywać w każdą środę i każdy piątek aż do czasu, gdy szkoły i przedszkola wznowią funkcjonowanie.

Link do materiałów:  https://crl.org.pl/2020/03/12/dzieci-ucza-rodzicow-w-domu/

Drodzy rodzice, proszę przeczytać swoim dzieciom.

Kochane dzieci!!!

21 marca przyszła do nas Pani Wiosna. Niestety w tym roku nie powitaliśmy jej wspólnie... Mamy jednak dla Was pewną tajemniczą misję do spełnienia. Zamieniamy Was wszystkich w Tropicieli Wiosny, którzy zrealizują wspólnie z rodzicami następujące zadania:

Zwiastuny Wiosny - oglądamy film i uważnie słuchamy opowiadania o wiośnie https://www.youtube.com/watch?v=iG4QBT1ycqc

3-4 latki - Witaj Wiosno!- wykonujemy pracę plastyczną na podstawie filmu i własnych wiosennych wspomnień np. farbami, kredkami, wydzieranką z kolorowego papieru. 

Pamiętajcie, że każdy Tropiciel jest uważny, pomysłowy i wytrwały. 

W takim razie do boju moi mali, dzielni Tropiciele!!!

Dbajcie o siebie . Życzymy Wam dużo zdrówka!!!


Przesyłamy Państwu kolejną porcję zabaw i zajęć, które można wykorzystać w domu:

www.superstyler.pl/dziecko/zabawy-dla-dzieci-w-domu/

 

II Zabawy paluszkowe są uwielbiane przez małe dzieci, a na dodatek wspaniale wpływają na ich rozwój. Czas spędzony na zabawach paluszkowych jest pełen radości!

1. Najprostsza wyliczanka:

Idzie rak, nieborak (palcami udajemy, że idziemy po ciele dziecka)

Jak uszczypnie, będzie znak! (na słowo "znak" łaskoczemy malucha)

2. Wyliczanka z członkami rodziny

W tej wyliczance po kolei pokazujemy palce, każdy nasz palec obrazuje jednego członka rodziny. Zaczynamy od kciuka:

Ten pierwszy to dziadziuś,

A przy nim babunia.

Największy to tatuś,

A przy nim mamunia.

A to ja dziecinka mała,

I oto moja rodzinka cała.

 

III Zachęcamy do zapoznania się z wiosenną piosenką www.youtube.com/watch?v=Snz1dt33mKE 

 

IV "Zielone podarunki dla Pani Wiosny"- wyszukiwanie w domu zielonych przedmiotów, gromadzenia ich na dywanie, nazwanie zebranych "podarunków". Zwrócenie uwagi na występowanie różnorodnych odcieni barwy zielonej.

 

V  mumandthecity.pl - proszę wejść w hasło "Jak się bawić w domu z czterolatkiem"

 

VI eduzabawy.com/karty_pracy/