Czytanie jest podstawowym narzędziem zdobywania wiedzy, która wpływa na lepszy rozwój dziecka i otwiera przed nim drzwi do sukcesu w dorosłym życiu. Dlaczego czytanie najmłodszym jest tak ważne? Poznaj 15 powodów!

 1. Budowanie więzi rodzic-dziecko

Każdy wie, że czas spędzony wspólnie z dzieckiem jest bezcenny, ale nie każdy potrafi go znaleźć i dobrze wykorzystać. Czytanie bajki jest świetnym pretekstem do odłożenia na bok komputera czy smartfona, dzięki czemu możemy zyskać kilka chwil i w stu procentach cieszyć się swoją obecnością.

 2. Wyraz miłości

Czytanie bajek sprzyja okazywaniu uczuć. Dzięki przytulaniu lub nawet samej bliskości, która jest nieodłącznym elementem czytania dziecku, zaspokajasz emocjonalne potrzeby swojego malucha.

 3. Rozwijanie wyobraźni

Nie ma chyba innej bardziej działającej na wyobraźnię czynności niż czytanie. Bajkowe opisy, bohaterowie i historie dają nieograniczone możliwości rozwoju myślenia obrazem u najmłodszych, które z pewnością przyda im się w późniejszym wieku.

 4. Wzbogacanie języka

Aspekt edukacyjny jest jednym z podstawowych argumentów zachęcających do czytania, który wymieniają psychologowie. Dzieci podczas słuchania ulubionych bajek z dużą łatwością przyswajają nowe słowa, przez co wzbogacają swoje słownictwo i kształtują swój styl wypowiedzi.

 5. Nawyk czytania

Maluchy są jak gąbka, która nasiąka tym, co je otacza. Zachowanie rodziców ma ogromny wpływ na nawyki ich dzieci. Jeśli chcesz, żeby Twój syn lub córka sami sięgali po książki w dorosłym życiu, zachęcaj ich do tego już od najmłodszych lat. Jak? Najlepszą motywacją jest dawanie dobrego przykładu, dlatego czytaj dziecku i przy dziecku.

 6. Poprawa koncentracji

Zrozumienie każdej historii wymaga skupienia. Podczas czytania, dzieci muszą wykazać się większą koncentracją niż w przy innych czynnościach, co znacząco wpływa na jej poprawę.

 7. Ćwiczenie pamięci

Każde dziecko ma swoją ulubioną bajkę, której może słuchać bez końca. Podczas kolejnych sesji czytania, rób coraz większe pauzy i zachęcaj dziecko do dopowiadania kolejnych fraz. Szybko zorientujesz się, że Twój maluch pamięta większość tekstu. Taka zabawa pomoże mu na szybsze przyswajanie wiedzy w przyszłości.

8. Dobre wzorce

Bajki są bezcennym źródłem dobrych wzorców, z których Twoje dziecko może uczyć się wartościowych postaw. Pozytywni bohaterowie, z którymi dzieci najchętniej się identyfikują, wpływają na kształtowanie moralności Twojego malucha.

 9. Zdobywanie wiedzy ogólnej

Wiele książek dla dzieci zawiera cenne informacje o otaczającym nas świecie. Dzięki temu, Twoja pociecha może w przyjazny i prosty sposób rozwijać swoją wiedzę ogólną.

 10. Sposób na nudę

Czytanie dziecku to po prostu fajny sposób spędzania czasu, który pozwala pozbyć się nudy w każdych okolicznościach.

 11. Motywacja do samodzielnego czytania

Dziecko, które dopiero uczy się czytać, bywa niepewne i szybko się zniechęca, kiedy nie potrafi złożyć literek i poznać treści bajki. To właśnie w tym okresie, wspólne czytanie jest szczególnie istotne, ponieważ daje maluchowi niezwykle potrzebną motywację. Aby jeszcze bardziej zachęcić dziecko, możesz się z nim umówić, że na każdej stronie ono czyta jedno słowo lub zdanie, a Ty resztę.

 12. Kształtowanie wrażliwości

Większość bajek opowiada historie, w których bohater na początku doświadcza różnych przykrych sytuacji. Dziecko kibicuje swojemu idolowi w pokonywaniu przeciwności kształtując w ten sposób swoją wrażliwość.

 13. Nauka empatii

Oprócz wrażliwości, dziecko uczy się także empatii. Historie jego ulubionych bohaterów pomagają mu zauważać uczucia innych osób i nieprawidłowe zachowania w swoim otoczeniu.

 14. Przełamywanie tematów tabu

Historie z książek są dobrym pretekstem do poruszania trudnych tematów z maluchem. Choroba, śmierć bliskiej osoby czy rozwód rodziców, z którymi zmierza się bohater danej bajki, pozwalają w pośredni sposób porozmawiać z dzieckiem o jego uczuciach.

 15. Przekazywanie dziedzictwa

Bajki to istotna część naszego dziedzictwa kulturowego. Przekazując dziecku znane historie kształtujesz w nim umiejętność rozszyfrowywania kodu kulturowego w dorosłym życiu.

                                                                    Katarzyna Leppek, Joanna Nasiłowska

Instrukcja do bajek logopedycznych. Rodzic czyta bajkę, w trakcie czytania demonstruje ćwiczenia narządów artykulacyjnych opisane w nawiasach. Dziecko siedzi przed lustrem, słucha bajki, wykonuje wraz z rodzicem ćwiczenia. Brawo wiosenne porządki zrobione, teraz możemy iść na spacer!

Wiosna

Wielkanoc

Szanowny Rodzicu! W związku z zarządzeniem dotyczącym ograniczenia funkcjonowania placówek tj. przedszkoli, zwracam się do Państwa o pomoc w opanowaniu umiejętności prawidłowej wymowy dzieci uczęszczających na terapię logopedyczną. Poniżej przedstawiam propozycje ćwiczeń logopedycznych, które możecie Państwo wykonywać z dzieckiem w domu. Prosiłabym o znalezienie chociaż 10 minut każdego dnia na ćwiczenia. Wybierzcie stałą porę, aby ćwiczenia były stałym rytuałem dnia. Niech będzie to forma zabawy, aby dziecko było zainteresowane. Proszę, bądźcie Państwo cierpliwi, gdy coś nie wychodzi, nie zniechęcajcie się, a razem będziemy cieszyć się z sukcesu Państwa dziecka. Serdecznie pozdrawiam. Logopeda Anna Tafelska-Mielniczek.

Ćwiczenia logopedyczne.

Utrwalania głosek - s,z,c,dz:  https://youtu.be/HTqLOO8Unnw

Ćwiczenie oddechowe:

1.Rozdmuchiwanie słomką, farby z wodą i tworzenie obrazu.

2.Wykonaj słoneczko i dmuchaj.

- https://youtu.be/2yFNv8PElDI

- https://youtu.be/RAJmwGUda-A

3. Zabawa oddechowa. "Zarazki" Odrysuj swoją rękę na kartce, weź starą gazetę porwij na drobne kawałki ułóż na odrysowanej dłoni, następnie zdmuchnij zarazki z dłoni. Ćwiczenie możesz wykonać za pomocą rurki lub zdmuchiwać buzią raz delikatnie, raz mocno!

- https://youtu.be/7QEFhcJi4Dw

Ćwiczenia buzi i języka

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu | Kurier Nakielski - serwis informacyjny

Autyzm i Zespół Aspergera należą do grupy całościowych zaburzeń rozwojowych. Określa się je również jako spektrum autyzmu, w skrócie ASD ( Autistic Spectrum Disorder).  Występuje na całym świecie i może pojawić się w każdej rodzinie – niezależnie od statusu majątkowego i sytuacji społecznej. Autyzmem nie można się zarazić, ani nabyć go w wyniku wypadku, czy podanej szczepionki – z autyzmem człowiek po prostu się rodzi. Spektrum autystyczne to rodzaj zaburzeń neurorozwojowych, których przyczyna w dalszym ciągu nie jest poznana. Wpływ na jego ujawnienie się mają zarówno czynniki genetyczne, jak i środowiskowe.  Mimo zgodności co do faktu, że symptomy pojawiają się bardzo wcześnie, diagnozowanie autyzmu napotyka wiele trudności i najczęściej ma miejsce dopiero około czwartego-szóstego roku życia dziecka. Zaburzenia ze spektrum wiążą się z odmienną budową  i funkcjonowaniem mózgu – ani lepszym, ani gorszym tylko po prostu innym. Mogą przejawiać się różnicami w myśleniu, zachowaniu, mowie, zabawie lub zainteresowaniach danego dziecka.

Objawy autyzmu występują w trzech obszarach i jest to tak zwana triada autyzmu, a dotyczą relacji z ludźmi, mowy i komunikacji oraz stereotypowych zachowań, zainteresowań i wzorców aktywności.

Deficyty w komunikacji społecznej i relacjach z innymi  zauważalne są w większości codziennych sytuacji  i przybierają formę problemów z inicjowaniem i prowadzeniem dialogu, nieprawidłowym kontaktem wzrokowym, trudnościami z interpretowaniem zachowań innych ludzi czy nieadekwatnymi do sytuacji reakcjami emocjonalnymi (krzyk, śmiech, płacz). Osoby z ASD mają trudności z myśleniem abstrakcyjnym, rozumieją wszystko dosłownie, nie potrafią odczytywać podtekstów, metafor czy dwuznaczności. Pewne, wydawałoby się błahe sprawy, potrafią mocno wyolbrzymiać, zaś inne – bardzo ważne – zupełnie ignorować. W ich życiu ważna jest przewidywalność i powtarzalność. Spektrum autyzmu wiąże się również z nieprawidłowymi reakcjami na bodźce sensoryczne np. widoczna niewrażliwość na ból czy temperaturę, wroga reakcja na dźwięki, nadmierne wąchanie czy dotykanie przedmiotów, wzrokowa fascynacja światłem lub wprost przeciwnie – światłowstręt.

Bycie w spektrum autyzmu często łączy się też z posiadaniem wielu pozytywnych cech np. umiejętności dostrzegania szczegółów, dobrej koncentracji uwagi, wytrwałości, kreatywności, oryginalności, dobrej pamięci, myślenia analitycznego, pasji do zgłębiania tematu zainteresowań, szczerości i lojalności. Dlatego osoby ze spektrum autyzmu to także wnikliwe i analityczne umysły, w których rodzą się nowe pomysły, nietuzinkowe teorie oraz innowacyjne projekty.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat autyzmu, polecamy strony:

www.synapsis.org.pl

www.jim.org

www.prodeste.pl