Ogłoszenia

 

 

Warto przeczytać

Dyżur wakacyjny

 

 

 

Wniosek o przyjęcie dziecka na dyżur wakacyjny

 

Biało-czerwony marsz z flagą narodową do Rynku

Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej to święto, którego celem jest szerzenie wiedzy o symbolach narodowych i propagowanie postaw patriotycznych.

Z tej okazji 2 maja 2024 r. o godz. 12.00 w Grudziądzu odbędzie się biało-czerwony marsz z flagą narodową. Osoby chętne do udziału w wydarzeniu zapraszamy na godz. 11.40
na Planty przy al. 23 Stycznia (przed gmach Starostwa Powiatowego).

Przemarsz ze stumetrową Flagą Narodową w asyście Grudziądzkiej Orkiestry Dętej i mażoretek rozpocznie się o godz. 12.00 docierając na Rynek, gdzie punktem kulminacyjnym będzie wspólne odśpiewanie Mazurka Dąbrowskiego oraz uroczyste wciągnięcie flagi
na maszt.

Świętując 20. rocznicę wejścia Polski do Unii Europejskiej wspólnie na Rynku rozłożymy wielką flagę Unii Europejskiej, a chór Alla camera zaśpiewa hymn Unii Europejskiej
„Odę do radości”.

Tego samego dnia o godz. 15.00 zapraszamy na Europejski Piknik Rodzinny do Parku Miejskiego im. Piotra Janowskiego, podczas którego wystąpią Grudziądzka Orkiestra Dęta oraz Miejska Orkiestra Dęta ze Świecia. W programie przewidziano atrakcje dla dzieci i całych rodzin, m. in. strefę zabaw, warsztaty tworzenia kokard narodowych przygotowane przez Muzeum im. dr. Wł. Łęgi oraz słodkości i upominki w barwach biało-czerwonych.

Z okazji 20 rocznicy wejścia Polski do Unii Europejskiej Prezydent Grudziądza zasadzi w Parku Miejskim Dąb Wolności.

Szczegółowych informacji o wydarzeniu udziela Wydział Kultury i Sportu Urzędu Miejskiego, tel. 56 45 10 407.

****************************************************************************************************************************************

******************************************************************************************************************

DNI  A D A P T A C Y J N E  DLA  DZIECI  NOWO  PRZYJĘTYCH  DO  PRZEDSZKOLA od  1 września 2024 r.

oddziały żywieniowe  w budynkach  przy ul. Łęgi 17 i przy ul. Mastalerza 6

18.06.2024 r. w godz. 1000 – 1100  

- spotkanie dla rodziców z dziećmi:                  

- zapoznanie z salą dziecięcą,

  • zapoznanie z ramowym rozkładem dnia w przedszkolu,
  • wspólne zabawy rodziców z dziećmi,
  • blok zabaw dla dzieci (muzycznych, plastycznych, ruchowych itp.).

19.06.2024 r. w godz. 1000 – 1100 

- spotkanie dla rodziców z dziećmi:                     

- zapoznanie z szatnią dla dzieci,

  • przydzielenie znaczka orientacyjnego,
  • zabawy integracyjne: dziecko- rodzic –nauczyciel,
  • blok zabaw dla dzieci (muzycznych, plastycznych , ruchowych itp.) .

20.06.2024 r. w godz. 1000  – 1100  

- spotkanie dla rodziców z dziećmi

- zabawy integracyjne: dziecko - rodzic – nauczyciel        

 

Prosimy o obuwie zmienne.

SERDECZNIE ZAPRASZAMY ! ! !

 

DNI   A D A P T A C Y J N E  DLA  DZIECI  NOWO  PRZYJĘTYCH  DO  PRZEDSZKOLA od 1 września 2024 r.

oddział   bezpłatny  w budynku  Szkoły Podstawowej Nr 21 przy ul. Sobieskiego 12

18.06.2024 r. w godz. 1000  – 1100  

- spotkanie dla rodziców z dziećmi:                  

- zapoznanie z salą dziecięcą,

  • zapoznanie z ramowym rozkładem dnia w przedszkolu,
  • wspólne zabawy rodziców z dziećmi,
  • blok zabaw dla dzieci (muzycznych, plastycznych, ruchowych itp.)

19.06.2024 r. w godz. 1000  – 1100 

- spotkanie dla rodziców z dziećmi:                  

  • rozmowy z dziećmi na temat ich ulubionej zabawki,
  • wspólne pląsy przy piosenkach przedszkolnych,

- zabawy integracyjne: dziecko- rodzic –nauczyciel

20.06.2024 r. w godz. 1000  – 1100  

- spotkanie dla rodziców z dziećmi

- zabawy integracyjne: dziecko- rodzic –nauczyciel        

 

Prosimy o obuwie zmienne.

SERDECZNIE ZAPRASZAMY ! ! !

 

*****************************************************************************************************************************************

************************************************************************************************************************************

Grudziądz zakwalifikował się do finału Plebiscytu Miast „Świeć się z Energą”, w którym szesnaście polskich miejscowości będzie rywalizować o miano „Świetlnej Stolicy Polski”. 

Finał Plebiscytu Miast rozpocznie się 17 stycznia i potrwa do 30 stycznia 2024 roku do godziny 12.00. Każdy oddany głos ma ogromne znaczenie, dlatego zachęcamy do codziennego udziału i oddawania maksymalnej liczby 10 głosów dziennie.

Grudziądz już zwyciężył w etapie wojewódzkim, a w związku z tym otrzyma gwarantowany bon na sprzęt AGD o wartości 10 000 złotych brutto. Dzięki awansowi do finału wspólnie możemy walczyć, aby nasze miasto otrzymało tytuł „Świetlnej Stolicy Polski” oraz bon na sprzęt AGD o wartości 10 000 złotych brutto i voucher na instalację fotowoltaiczną o wartości 30 000 złotych brutto.

Nagrody, które zdobędziemy, zostaną przekazane potrzebującym, w tym lokalnym ośrodkom pomocy społecznej, domom dziecka, placówkom edukacyjnym i opiekuńczym oraz mieszkańcom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.

Aby wesprzeć Grudziądz w tym konkursie, proszę zarejestrować się na stronie plebiscytu i oddać swój głos tutaj: https://polskanews.pl/swiec-sie-z-energa/pl/2003629

Przypominamy również o zapoznaniu się z regulaminem Plebiscytu, który można znaleźć tutaj: https://polskanews.pl/regulamin-konkursu-plebiscytowego-pod-nazwa-swiec-sie-z-energa-2023-swietlna-stolica-polski/ar/c11-18122751

Dziękujemy za Państwa zaangażowanie i wsparcie. Razem możemy przyczynić się do tego, że fantastyczne nagrody trafią do potrzebujących. Natomiast nasze miasto może zdobyć wsparcie dla potrzebujących oraz tytuł „Świetlnej Stolicy Polski 2023”.

**************************************************************************************************************************************

 

Ferie zimowe z MORiW

***************************************************************************************************************************

 

 

 

 

 

*****************************************************************************************************

Lato na starym mieście

*****************************************************************************************

*****************************************************************************************

DNI  A D A P T A C Y J N E  DLA  DZIECI  NOWO  PRZYJĘTYCH  DO  PRZEDSZKOLA od  1 września 2023 r.

oddziały żywieniowe  w budynkach  przy ul. Łęgi 17 i przy ul. Mastalerza 6

28.06.2023 r. w godz. 1000 – 1100  

- spotkanie dla rodziców z dziećmi:                  

- zapoznanie z salą dziecięcą,

  • zapoznanie z ramowym rozkładem dnia w przedszkolu,
  • wspólne zabawy rodziców z dziećmi,
  • blok zabaw dla dzieci ( muzycznych, plastycznych, ruchowych itp.)

29.06.2023 r. w godz. 1000 – 1100 

- spotkanie dla rodziców z dziećmi:                     

- zapoznanie z szatnią dla dzieci,

  • przydzielenie znaczka orientacyjnego,
  • zabawy integracyjne: dziecko- rodzic –nauczyciel,
  • blok zabaw dla dzieci ( muzycznych, plastycznych , ruchowych itp.)

 

Prosimy o obuwie zmienne.

SERDECZNIE ZAPRASZAMY ! ! !

 

DNI   A D A P T A C Y J N E  DLA  DZIECI  NOWO  PRZYJĘTYCH  DO  PRZEDSZKOLA od 1 września 2023 r.

oddział   bezpłatny  w budynku  Szkoły Podstawowej Nr 21 przy ul. Sobieskiego 12

28.06.2023 r. w godz. 1000  – 1100  

- spotkanie dla rodziców z dziećmi:                  

- zapoznanie z salą dziecięcą,

  • zapoznanie z ramowym rozkładem dnia w przedszkolu,
  • wspólne zabawy rodziców z dziećmi,
  • blok zabaw dla dzieci ( muzycznych, plastycznych, ruchowych itp.

29.06.2023 r. w godz. 1000  – 1100 

- spotkanie dla rodziców z dziećmi:                  

  • rozmowy z dziećmi na temat ich ulubionej zabawki,
  • wspólne pląsy przy piosenkach przedszkolnych,

- zabawy integracyjne: dziecko- rodzic –nauczyciel

 

Prosimy o obuwie zmienne.

SERDECZNIE ZAPRASZAMY ! ! !

 

*******************************************************************************************

KONKURS PLASTYCZNO- TECHNICZNY „ZE STAREGO COŚ NOWEGO/ EKO- PRZYJACIEL”

********************************************************************************************************

 

***********************************************************************************************************************

Uchwała dot. wysokości opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego.

******************************************************************************************************

Centrum Pomocy Dziecku
i Poradnictwa Rodzinnego
w Grudziądzu,
ul. Mikołaj z Ryńska 8
tel. O-56 4621871


Centrum Pomocy Dziecku i Poradnictwa Rodzinnego w Grudziądzu pragnie przypomnieć o realizowaniu usług w ramach swojej działalności skierowanej do mieszkańców Grudziądza, tym samym również do rodziców uczniów lokalnych szkół. Warto zaznaczyć, że wszelkie działania pomocowe są BEZPŁATNE dla osób z nich korzystających. Głównymi odbiorcami są rodzice i ich dzieci, ale również chętnie zapraszamy opiekunów dzieci - prawnych i zastępczych wraz ze swoimi wychowankami. Oprócz szerokiego wachlarza oferty pomocowej zapewniamy bardzo dobrą współpracę z instytucjami, których również nadrzędnym celem jest dobro dziecka oraz wsparcie rodzin w ich trudnej sytuacji. W swojej działalności kładziemy także nacisk na wsparcie kadry pracującej z dziećmi, również nauczycieli czy specjalistów jak pedagogów czy psychologów z tak ważnego dla lokalnego systemu jakim jest oświata poprzez organizowanie różnego rodzaju szkoleń, konferencji czy sympozjów. Jesteśmy nastawieni na wspólny dialog i uwzględnienie potrzeb szkół by sprostać oczekiwaniom współpracujących z nami podmiotów czy instytucji chcących skorzystać z naszej szerokiej i nieustannie dostosowującej się do potrzeb odbiorców oferty specjalistycznej. Dodatkowo chcemy zaakcentować, że zaproponowane przez nas formy wsparcia mogą być realizowane przez nas na terenie szkół.
W strukturze Centrum pozostaje Poradnia Rodzinna mieszcząca się w Grudziądzu przy ul. Śniadeckich 6a. Rejestracja do niżej wymienionej oferty odbywa się osobiście od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30- 15:30 w Poradni bądź telefonicznie pod numerem 56 46 30560
Realizowane działania:
⦁ Poradnictwo psychologiczne: Poradnictwo psychologiczne to forma pomocy dla osób będących w kryzysie, przeżywających skomplikowaną sytuacje życiową, stojących przed trudnymi wyborami. Celem poradnictwa psychologicznego jest zdiagnozowanie problemu i znalezienie najlepszych rozwiązań istniejących trudności.
poniedziałki - 16:00-20:00;
środy- 13:00-17:00;
czwartki- 16:00-20:00,
soboty 8:00-13:00
2. Poradnictwo pedagogiczne: to jednorazowa porada lub seria spotkań skierowanych do rodziców borykających się z trudnościami wychowawczymi z dziećmi, Konsultacje pedagogiczne umożliwiają uzyskanie porady odnośnie rozwoju dziecka, sposobów radzenia sobie z problemami opiekuńczo – wychowawczymi, służą również podniesieniu kompetencji rodzicielskich oraz wspomaganie i wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży w zakresie umiejętności społecznych,
środa- 15:30- 17:30;
czwartek - 10:00-15:00;
piątek - 9:00-12:00
3. Interwencyjne wtorki: jednorazowe porady, wskazówki, informacje, zalecenia psychologiczne bądź socjalne. Dla osób które poszukują krótkotrwałej, jednorazowej porady w celu złagodzenia sytuacji kryzysowej. Nie wymagają wcześniejszej rejestracji
wtorek 15:30 – 18:30
4. Poradnictwo prawne: porady prawne z zakresu sytuacji rodzinnych, obywatelskich. Udzielanie porad i pomoc przy sporządzaniu pism, opinii i wniosków, konsultacje prawne.
wtorek : 15:00-17:00
5. Opiekun dziecka - ofiary przestępstwa: spotkania mające na celu wsparcie i pomoc rodzinom dzieci – ofiar przestępstw. Prowadzenie poradnictwa i konsultacji dla rodzin i instytucji w zakresie pracy z dzieckiem ofiarą i świadkiem przestępstwa. Z Opiekunem można kontaktować się osobiście bądź telefonicznie pod numerem 727 797 214 bez uprzedniego umawiania się.
czwartek - 15:00- 17:00
6. Klub mam – zajęcia dla rodziców/ opiekunów wraz z dziećmi do 3 r.ż. z zakresu wychowania, opieki oraz edukacji, dotyczące wczesnej profilaktyki, mającej na celu eliminację działań, które przyczyniają się do dysfunkcji w zakresie wychowania, a także zapobiegania błędów wychowawczych. Zajęcia dla maluszków ogólnorozwojowe oraz grupa wsparcia rodziców.
wtorek: 10:30-12:00
7. Klub Młodzieżowy – zajęcia z zakresu profilaktyki, rozwijania swoich zainteresowań, kreatywnego spędzania czasu wolnego; zajęcia dla młodzieży uczącej się w grudziądzkich szkołach powyżej 15 roku życia;
Czwartek - 15:00- 17:00
8. Terapia Integracji sensorycznej- ćwiczenia, zabawy i aktywności, które mają za zadanie wyzwalanie konkretnych reakcji sensorycznych, dzięki czemu następuje poprawa organizacji wrażeń zmysłowych. Celem terapii SI jest kontrolowana stymulacja wszystkich systemów zmysłowych, która wpływa na poprawę funkcjonowania w sferze emocjonalnej i motorycznej.
Piątek- 14:00-18:00
9. Warsztaty dla rodziców
Rodzice dzieci mogą uczestniczyć w bezpłatnych zajęciach warsztatowych,  mających na celu podnoszenie kompetencji wychowawczych.  W czasie zajęć są wykorzystywane aktywne formy pracy oraz osobiste doświadczenie uczestników.
⦁ „Szkoła dla rodziców”
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu (10 spotkań po 3 godziny) w godzinach popołudniowych
⦁ "Bez klapsa, jak z miłością i szacunkiem wyznaczać dziecku granice„
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu (6 spotkań po 2 godziny)
w godzinach popołudniowych.
⦁ „Zrozumieć dziecko”
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu (6 spotkań po 3 godziny)
w godzinach popołudniowych
⦁ „Bądź świadomym rodzicem - Trening umiejętności wychowawczych inspirowany Porozumieniem bez przemocy
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu (8 spotkań po 3 godziny )
10. Warsztaty dla dzieci i młodzieży
⦁ zajęcia edukacyjno-warsztatowe z Treningu Zastępowania Agresji - jest to program
wielostronnej interwencji skierowanej na zmianę (zmniejszenie) zachowań agresywnych
⦁ Trening Umiejętności Społecznych ukierunkowanym na poprawę funkcjonowania społecznego dzieci i nastolatków Podczas zajęć dzieci uczą się nawiązywania i utrzymywania, kontaktów z rówieśnikami, ustalania i respektowania zasad panujących w grupie, umiejętności wyrażania własnego zdania, rozwiązywania konfliktów, poznają swoje mocne i słabe strony, buduje poczucie własnej wartości
⦁ TUS i TZA może być realizowany na terenie szkół dla społeczności dzieci z danej placówki.

Ponadto w strukturze Centrum pozostaje również Ośrodek Profilaktyki Uzależnień Dzieci i Młodzieży mieszczący się w Grudziądzu przy ul. Śniadeckich 6a. Rejestracja w ramach niżej wskazanej oferty odbywa się od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30- 15:30 osobiście w OPUDIM bądź telefonicznie pod numerem telefonu: 56 46 222 63


Realizowane działania:
⦁ Grupa wsparcia – dla rodzin dzieci eksperymentującej ze środkami psychoaktywnymi, alkoholem oraz zagrożonej uzależnieniami od komputera, hazardu itp.
poniedziałek - 17:00-19:00
2. Poradnictwo rodzinne, konsultacje specjalistyczne, spotkania indywidualne – prowadzone przez specjalistę pracy z rodziną, pedagoga oraz specjalistów ds. uzależnień. Spotkania dla rodziców i dzieci eksperymentujących z substancjami psychoaktywnymi, alkoholem, komputerem itp. motywujące do zmiany oraz motywowanie do leczenia dzieci i młodzieży.
3. Grupa wsparcia dla dzieci i młodzieży - skierowana do osób potrzebujących wsparcia w rozwiązywaniu problemów związanych z uzależnieniami.
środa - godzina ustalana po utworzeniu grupy
4. Wsparcie merytoryczne w zakresie problematyki uzależnień
Skierowane jest dla kadry placówek oświatowych, ochrony zdrowia, opiekuńczo wychowawczych, placówek wsparcia dziennego, pomocy społecznej i innych instytucji zajmujących się pomocą dziecku i rodzinie, w tym oświaty realizowane przez pracowników OPUDiM – specjalista pracy z rodziną, pedagog, psycholog, specjalista ds. uzależnień.
5. Program Młodzieżowych Liderów Profilaktyki Uzależnień i Promocji Zdrowia
Program nastawiony jest na realizację profilaktyki uniwersalnej. Dostarcza młodzieży wiedzę dotyczącą mechanizmów powstania szkód w związku z używaniem środków psychoaktywnych oraz wyposaża w ogólne umiejętności radzenia sobie z problemami życiowymi i emocjonalnymi. Liderzy tworzą w swoich środowiskach lokalnych swoiste lobby na rzecz zdrowego i wolnego od substancji psychoaktywnych stylu życia.
6. Program Fred Goes Net
Program wczesnej interwencji skierowany do osób w wieku 13-19 lat, które eksperymentują lub używają szkodliwie substancji psychoaktywnych (narkotyki, alkohol, tzw. dopalacze) i doświadczają związanych z tym problemów. Program nie jest przeznaczony dla osób używających heroiny lub uzależnionych od narkotyków. Program ma formę krótkich warsztatów prowadzonych z wykorzystaniem podejścia dialogu motywującego.
7. Spotkania edukacyjne o charakterze warsztatowym dla młodzieży szkolnej - „Drzwi Otwarte”
Zajęcia organizowane cykliczne i skierowane do młodzieży szkół podstawowych kl. VI – VIII oraz szkół średnich. Celem spotkań jest m.in szerzenie wiedzy na temat zagrożeń społecznych, prezentowanie form właściwego spędzania wolnego czasu, nabywanie umiejętności umożliwiających unikanie zagrożeń płynących z używania środków psychoaktywnych: umiejętność odmawiania, satysfakcjonująca zabawa bez sięgania po środki uzależniające, rozwijanie u uczniów samodzielności własnych emocji i uczuć, zwiększenie poczucia odpowiedzialności z własne wybory i decyzje.
8.Warsztaty „Program Wzmacnia Rodziny (PWR)”
Program oparty na strategii edukacyjnej skierowaną do dzieci i ich rodziców, w ramach której każda z grup nabywa umiejętności życiowych i prospołecznych, a dorośli dodatkowo umiejętności wychowawczych, które w konsekwencji mają prowadzić do ograniczenia zachowań problemowych podejmowanych przez dzieci i młodzież. Pewne elementy programu to także przykład wczesnej interwencji, która wskazuje rodzicom sposoby reakcji i zachowania się w sytuacjach, gdy ich dzieci już podjęły zachowania problemowe.
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu (7 spotkań po 2 godziny )

9. Spotkanie informacyjno – edukacyjne dot. problematyki uzależnień i form pomocowych tym zakresie z rodzicami podczas wywiadówek w grudziądzkich szkołach

Plan pracy OPUDiM
Poniedziałek:
7:30-15:30 pedagog
12:00-17:00 specjalista pracy z rodziną
17:00-20:00 specjalista pracy z rodziną grupa wsparcia dla rodziców/opiekunów
Wtorek:
7:30-15:30 specjalista pracy z rodziną
7:30-15:30 pedagog
Środa:
7:30-15:30 specjalista pracy z rodziną
7:30-15:30 pedagog
12:00-16:00 psycholog
16:00-19:30 specjalista terapii uzależnień
Czwartek:
7:30-15:30 specjalista pracy z rodziną
10:00-18:00 pedagog
Piątek:
7:30-15:30 specjalista pracy z rodziną
7:30-15:30 pedagog
Zachęcamy również do korzystania i popularyzowania wśród klientów
wsparcia skierowanego dla dzieci szkół podstawowych w ramach Placówek Wsparcia Dziennego, które usytuowane są w sąsiedztwie 5 szkół na terenie naszego miasta m.in.
PWD Słoneczko ul. Śniadeckich 6A tel. 56 46 321 49
PWD Światło ul. Konarskiego 14 tel. 56 68 96 111
PWD Stokrotka ul. Sobieskiego 12 tel. 56 68 96 153
PWD Przystań Dziewiątki ul. Forteczna 29 tel. 56 46 648 27
PWD Gniazdo ul. Kochanowskiego 19 tel. 727797215

Ważnym elementem działalności PWD jest zapewnienie:
⦁ Opieki i wychowania,
⦁ Zajęć profilaktycznych i socjoterapeutycznych,
⦁ Pomocy dydaktycznej, pomocy w nauce, wyrównywania opóźnień szkolnych,
⦁ Pomocy w radzeniu sobie z trudnościami, słabościami,
⦁ Wszechstronnego rozwoju zainteresowań – odkrywania indywidualnych pasji, talentów, zamiłowań oraz ich pogłębianie,
⦁ Pielęgnowania mocnych stron,
⦁ Stałego dożywiania uczestników,
⦁ Wypoczynku zimowego i letniego w formie półkolonii,
⦁ Zajęć plastycznych, kulinarnych, rekreacyjnych, relaksacyjnych, umuzykalniających edukacyjnych, zajęć w terenie (plac zabaw, boisko, wycieczki, siłownie plenerowe, spacery, fitness, zajęcia sportowe),
⦁ Gier i zabaw ruchowych,
⦁ Gier stolikowych,
⦁ Cykliczne wyjścia zorganizowane ( kino, teatr, kręgle, hopland), oraz zajęć na terenie placówki (Maratonów filmowych, Karaoke)
⦁ Ciepłą, przyjazną, domową atmosferę,
⦁ Pomoc dla rodzin poprzez usługi Poradni Rodzinnej oraz Ośrodka Profilaktyki Uzależnień Dzieci i Młodzieży.
Istotnym jest zapewnienie stałej pomocy i wsparcia dla rodzin i dzieci z PWD, którą oprócz wychowawców pracujących bezpośrednio w placówkach codziennie zapewnia pedagog w godz. 07:30-15:30, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.; tel. 56 46 305 60.

Końcowo chcielibyśmy zaznaczyć, że CPDiPR realizuje wiele inicjatyw, w tym lokalne akcje i kampanie edukacyjno - informacyjne, konferencje, warsztaty i szkolenia. Zachęcamy do kontaktu w celu chęci skorzystania z oferty pomocowej oraz uczestnictwa w partnerstwie również w zaproponowanej przez szkoły inicjatywie. Centrum jest otwarte na Państwa działalność i z przyjemnością podejmie się wspólnym projektom. Dyrektor zachęca do propagowania i korzystania z usług Poradni Rodzinnej i Ośrodka Profilaktyki Uzależnień Dzieci i Młodzieży przy ul. Śniadeckich 6a jak również prosi o zgłaszanie zapotrzebowania na urozmaicenie oferty zgodnie z potrzebą Państwa uczniów i ich rodzin.

 

 

Akcja - szukamy bliźniaka genetycznego

****************************************************************************************

UWAGA!!!

Zebrania z rodzicami odbędą się:

I oddział "Kurczaki" 7 września 2022 r. (środa) o godzinie 1600

II oddział "Pszczoły" 6 września 2022 r. (wtorek) o godzinie 1530

III oddział "Krasnale" 5 września 2022 r. (poniedziałek) o godzinie 1600

IV oddział "Zuchy" 5 września 2022 r. (poniedziałek) o godzinie 1600

V oddział "Smerfy" 5 września 2022 r. (poniedziałek) o godzinie 1530

 

VI oddział "Muchomorki" 6 września 2022 r. (wtorek) o godzinie 1530

VII oddział "Biedronki"  5 września 2022 r. (poniedziałek) o godzinie 1600

VIII oddział "Zające" 8 września 2022 r. (czwartek) o godzinie 1530

IX oddział "Starszaki"  7 września 2022 r. (środa) o godzinie 1515

 

Serdecznie zapraszamy smile

****************************************************************************************

P R O G R A M  A D A P T A C Y J N Y  DLA  DZIECI  NOWO  PRZYJĘTYCH  DO  PRZEDSZKOLA od  1 września 2022 r.

oddziały żywieniowe  w budynkach  przy ul. Łęgi 17 i przy ul. Mastalerza 6

 

29.08.2022r. w godz. 900 – 1000  

- spotkanie dla rodziców z dziećmi:                  

- zapoznanie z salą dziecięcą,

  • zapoznanie z ramowym rozkładem dnia w przedszkolu,
  • wspólne zabawy rodziców z dziećmi,
  • blok zabaw dla dzieci ( muzycznych, plastycznych, ruchowych itp.)

30.08.2022 r. w godz. 900 – 1000 

- spotkanie dla rodziców z dziećmi:                     

- zapoznanie z szatnią dla dzieci,

  • przydzielenie znaczka orientacyjnego,
  • zabawy integracyjne: dziecko- rodzic –nauczyciel,
  • blok zabaw dla dzieci ( muzycznych, plastycznych , ruchowych itp.)

 

Prosimy o obuwie zmienne.

SERDECZNIE ZAPRASZAMY ! ! !

 

P R O G R A M   A D A P T A C Y J N Y  DLA  DZIECI  NOWO  PRZYJĘTYCH  DO  PRZEDSZKOLA od 1 września 2022 r.

oddział   bezpłatny  w budynku  Szkoły Podstawowej Nr 21 przy ul. Sobieskiego 12

 

29.08.2022 r. w godz. 900  – 1000  -

- spotkanie dla rodziców z dziećmi:                  

- zapoznanie z salą dziecięcą,

  • zapoznanie z ramowym rozkładem dnia w przedszkolu,
  • wspólne zabawy rodziców z dziećmi,
  • blok zabaw dla dzieci ( muzycznych, plastycznych, ruchowych itp.

30.08.2022 r. w godz. 900  – 1000 

- spotkanie dla rodziców z dziećmi:                  

  • rozmowy z dziećmi na temat ich ulubionej zabawki,
  • wspólne pląsy przy piosenkach przedszkolnych,

- zabawy integracyjne: dziecko- rodzic –nauczyciel

 

Prosimy o obuwie zmienne.

SERDECZNIE ZAPRASZAMY ! ! !

*****************************************************************************************************

********************************************************************************************

Szanowni Państwo,

Powiatowa Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna  w Grudziądzu informuje, że kwarantanną zostają objęte dzieci z oddziału I "Kurczaki" (10 dzieci) w Przedszkolu Miejskim "RZĄDZ" w Grudziądzu na czas oznaczony od 5.02.2022 r. do 11.02.2022 r. ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną, która może zagrażać zdrowiu dzieci.

 

Łączę wyrazy szacunku

Brygida Bagniewska

*******************************************************************************************

Szanowni Państwo,

Powiatowa Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna  w Grudziądzu informuje, że kwarantanną zostają objęte dzieci z oddziału VIII "Zające" (17 dzieci) na czas oznaczony od 14.01.2022 r. do 23.01.2022 r. oraz z oddziału IX "Starszaki" (16 dzieci) na czas oznaczony od 16.01.2022 r. do 24.01.2022 r. w Przedszkolu Miejskim "RZĄDZ" w Grudziądzu ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną, która może zagrażać zdrowiu dzieci.

 

Łączę wyrazy szacunku

Brygida Bagniewska

*******************************************************************************************

List Ministra Edukacji i Nauki oraz Ministra Zdrowia w sprawie szczepień dzieci w wieku 5-11 lat

 

*******************************************************************************************

Szanowni Państwo,

Powiatowa Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna  w Grudziądzu informuje, że kwarantanną zostają objęte dzieci z oddziału III "Krasnale" (16 dzieci) w Przedszkolu Miejskim "RZĄDZ" w Grudziądzu na czas oznaczony od 16.12.2021 r. do 20.12.2021 r. ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną, która może zagrażać zdrowiu dzieci.

 

Łączę wyrazy szacunku

Brygida Bagniewska

*******************************************************************************************

Szanowni Państwo,

Powiatowa Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna  w Grudziądzu informuje, że kwarantanną zostaje objęty pracownik przedszkola oraz dzieci z oddziałów VI "Muchomorki" (11 dzieci), VII "Biedronki" (3 dzieci), VIII "Zające" (8 dzieci), IX "Starszaki" (8 dzieci) w Przedszkolu Miejskim "RZĄDZ" w Grudziądzu na czas oznaczony od 13.12.2021 r. do 18.12.2021 r. ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną, która może zagrażać zdrowiu dzieci.

 

Łączę wyrazy szacunku

Brygida Bagniewska

*******************************************************************************************

Szanowni Państwo,

Powiatowa Stacja Sanitarno -  Epidemiologiczna  w Grudziądzu informuje, że kwarantanną zostają objęte dzieci oraz pracownicy przedszkola z oddziału IV "Zuchy" (16 dzieci) w Przedszkolu Miejskim "RZĄDZ"  w Grudziądzu na czas oznaczony od 9.12.2021 r. do 16.12.2021 r. ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną, która może zagrażać zdrowiu dzieci.

 

Łączę wyrazy szacunku

Brygida Bagniewska

*******************************************************************************************

Szanowni Państwo,

Powiatowa Stacja Sanitarno -  Epidemiologiczna  w Grudziądzu informuje, że kwarantanną zostają objęte dzieci oraz pracownicy przedszkola z oddziału VII "Biedronki" (11 dzieci) oraz z oddziału IX "Starszaki" (3 dzieci).

W związku z powyższym Prezydent Miasta Grudziądza Pan Maciej Glamowski wyraził zgodę na zawieszenie zajęć w oddziale "Biedronki" (11 dzieci) na czas oznaczony od 7.12.2021 r. do 10.12.2021 r. oraz "Starszaki" (3 dzieci) na czas oznaczony od 6.12.2021 r. do 10.12.2021 r. w Przedszkolu Miejskim '' RZĄDZ'' w Grudziądzu ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną, która może zagrażać zdrowiu dzieci.

 

Łączę wyrazy szacunku

Brygida Bagniewska

***************************************************************************************************

Szanowni Państwo,

Powiatowa Stacja Sanitarno -  Epidemiologiczna  w Grudziądzu informuje, że kwarantanną zostają objęte dzieci oraz pracownicy przedszkola z oddziałów VI "Muchomorki" i VII "Biedronki" .

W związku z powyższym Prezydent Miasta Grudziądza Pan Maciej Glamowski wyraził zgodę na zawieszenie zajęć w oddziałach "Muchomorki" i "Biedronki" w Przedszkolu Miejskim RZĄDZ  w Grudziądzu na czas oznaczony od 1.12.2021 r. do 6.12.2021 r. ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną, która może zagrażać zdrowiu dzieci.

 

Łączę wyrazy szacunku

Brygida Bagniewska

********************************************************************************************************

Szanowni Państwo,

Powiatowa Stacja Sanitarno -  Epidemiologiczna  w Grudziądzu informuje, że kwarantanną zostają objęte dzieci oraz pracownicy przedszkola z oddziałów VIII "Zające", IX "Starszaki", X "Skrzaty".

W związku z powyższym Prezydent Miasta Grudziądza Pan Maciej Glamowski wyraził zgodę na zawieszenie zajęć w oddziałach "Zające", "Skrzaty" w Przedszkolu Miejskim RZĄDZ  w Grudziądzu na czas oznaczony od 1.12.2021 r. do 2.12.2021 r. "Starszaki" od 1.12.2021 r. do 3.12.2021 r. ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną, która może zagrażać zdrowiu dzieci.

 

Łączę wyrazy szacunku

Brygida Bagniewska

********************************************************************************************************

W trosce o zdrowie dzieci – przypominamy!!!
W trosce o zdrowie wszystkich dzieci uczęszczających do naszego przedszkola przypominamy, że:
 
Obowiązkiem rodziców jest przyprowadzanie do przedszkola dzieci tylko zdrowych.
Nie przyprowadzamy dzieci, które:
mają katar, kaszel, gorączkę (nie dotyczy alergii),
są przeziębione lub chore,
są w trakcie leczenia antybiotykowego,
mają inne objawy, które mają znamiona przeziębienia lub choroby.
Dzieci zakatarzone, przeziębione i kaszlące nie mogą przebywać w grupie z dziećmi zdrowymi.
Infekcje mnożą się lawinowo i przechodzą na pozostałe dzieci;
Lepiej dziecko przetrzymać w domu i wyleczyć katar i kaszel w ciągu paru dni, niż doprowadzić do dłuższej choroby i powikłań.
 
Zamiast do szkoły czy przedszkola, zabierz mnie do doktora! Plakat - Oddech  Życia
***********************************************

***************************************************************************************

P R O G R A M    A D A P T A C Y J N Y  DLA    DZIECI   NOWO PRZYJĘTYCH   DO  PRZEDSZKOLA 

                                                                   od 1 września 2021 r.

                            oddziały żywieniowe  w budynkach  przy ul. Łęgi 17  i przy ul. Mastalerza 6

 30.08.2021r. w godz. 1000 – 1100  

- spotkanie dla rodziców z dziećmi :   -   zapoznanie z salą dziecięcą,                                 

                                                      -   zapoznanie z ramowym rozkładem dnia w przedszkolu,

                                                      -   zapoznanie z szatnią dla dzieci, przydzielenie znaczka orientacyjnego,

 

Proszę o przestrzeganie zasad reżimu sanitarnego na terenie placówki tj. zachowanie dystansu społecznego, dezynfekcja dłoni, zakrycie twarzy i nosa.

                                                        W spotkaniu uczestniczy jeden rodzic.

 

                                                                   SERDECZNIE ZAPRASZAMY ! ! !

 

P R O G R A M    A D A P T A C Y J N Y  DLA   DZIECI  5-6 letnich   NOWO PRZYJĘTYCH  DO  PRZEDSZKOLA  

                                                                     od 1 września 2021 r.

                  oddział   bezpłatny  w budynku  Szkoły Podstawowej Nr 20 przy ul. Sobieskiego 12

30.08.2021 r. w godz. 900  – 1000  -

- spotkanie dla rodziców z dziećmi :   -    zapoznanie z salą dziecięcą,

                                                      -    zapoznanie z ramowym rozkładem dnia w przedszkolu,

                                                     -   zapoznanie z szatnią dla dzieci, przydzielenie znaczka orientacyjnego,

 

Proszę o przestrzeganie zasad reżimu sanitarnego na terenie placówki tj. zachowanie dystansu społecznego, dezynfekcja dłoni, zakrycie twarzy i nosa.

                                                            W spotkaniu uczestniczy jeden rodzic.

 

                                                              SERDECZNIE ZAPRASZAMY ! ! !

 

***************************************************************************************

 Zostań rodzicem zastępczym!

********************************************************************************

SZANOWNI PAŃSTWO

Z uwagi na wysoki wzrost zachorowalności w kraju i konieczność zahamowania pandemii, przedłużono wprowadzone czasowe ograniczenia funkcjonowania żłobków i przedszkoli od dnia 10 kwietnia 2021 r. do 18 kwietnia 2021 r. z wyjątkiem sprawowania opieki nad dziećmi pracowników służb medycznych i mundurowych.

Ważne!

Rodzice będą mogli skorzystać z dodatkowego zasiłku opiekuńczego.

 

********************************************************************************************************

Szanowni Państwo,

Powiatowa Stacja Sanitarno -  Epidemiologiczna  w Grudziądzu informuje, że kwarantanną zostają objęte dzieci oraz pracownicy przedszkola z oddziału I "Kurczaki".

W związku z powyższym Prezydent Miasta Grudziądza Pan Maciej Glamowski wyraził zgodę na zawieszenie zajęć w oddziale "Kurczaki" w Przedszkolu Miejskim RZĄDZ  w Grudziądzu na czas oznaczony od 4.03.2021 r. do 12.03.2021 r. ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną, która może zagrażać zdrowiu dzieci.

 

Łączę wyrazy szacunku

Brygida Bagniewska

*************************************************************************************

 

Wyciągnij dłoń – zostań rodzicem zastępczym!

 

Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Grudziądzu informuje, iż poszukuje kandydatów na rodziców zastępczych. Każde dziecko potrzebuje miłości i ciepła rodzinnego. Każde zasługuje na dom
i szczęście, jakie może im zapewnić rodzina. Niestety wiele dzieci jest pozbawionych tej możliwości. Zostają odtrącone i samotne. Zapraszamy do kontaktu z nami osoby, które chcą im pomóc i stworzyć dla nich bezpieczny dom, w którym zaznają ciepła i będą miały możliwość prawidłowego rozwoju.

Osoby, które chciałaby podjąć się tej trudnej, choć niezwykle wdzięcznej roli, zapraszamy do rozmowy. Zespół ds. rodzinnej pieczy zastępczej Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie ze swojej strony deklaruje przekazanie szczegółowych, rzetelnych informacji oraz pomoc. Wszystkie osoby zainteresowane prosimy o kontakt telefoniczny pod numerami: (56) 69 68 774 (kierownik Działu Wspierania Rodziny i Pieczy Zastępczej) bądź (56) 69 68 775/778/781 (koordynatorzy rodzinnej pieczy zastępczej).

KTO MOŻE ZOSTAĆ RODZICEM ZASTĘPCZYM?

Pełnienie funkcji rodziny zastępczej może być powierzone małżonkom lub osobom niepozostającym w związku małżeńskim, które przede wszystkim:

  1. są zdolne do ponoszenia odpowiedzialności za dziecko i zabezpieczenia jego interesów,

  2. nie są i nie były pozbawione władzy rodzicielskiej oraz władza rodzicielska nie jest im ograniczona ani zawieszona, nie były skazane prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo (przedstawienie informacji z Krajowego Rejestru Karnego), wypełniają obowiązek alimentacyjny - w przypadku gdy taki obowiązek w stosunku do nich wynika z tytułu egzekucyjnego, nie są ograniczone w zdolności do czynności prawnych,

  3. są zdolne do sprawowania właściwej opieki nad dzieckiem, co zostało potwierdzone:

    • zaświadczeniem lekarskim o stanie zdrowia wystawionym przez lekarza z podstawowej opieki zdrowotnej,

    • opinią o posiadaniu predyspozycji i motywacji do pełnienia funkcji rodziny zastępczej wystawioną przez psychologa, którego bezpłatnie zapewnia MOPR,

  4. zapewnią odpowiednie warunki bytowe i mieszkaniowe umożliwiające dziecku zaspokojenie jego indywidualnych potrzeb (nie ma wymogów ustawowych, dziecko przyjęte do rodziny może dzielić pokój np. z dzieckiem biologicznym rodzica zastępczego)

  5. co najmniej jedna osoba tworząca rodzinę zastępczą posiada stałe źródło dochodów.

Kandydatów spełniających powyższe warunki kierujemy na bezpłatne szkolenie organizowane przez MOPR (w dniach i godzinach dogodnych dla rodziny, zazwyczaj w weekendy), w wymiarze 60 godzin teoretycznych i 10 godzin praktyki w innej rodzinie zastępczej.

 

RODZICOM ZASTĘPCZYM OFERUJEMY:

  • pomoc finansową na utrzymanie dzieci przebywających w pieczy zastępczej,

  • pomoc koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej, który odwiedza rodziny w dogodnym dla nich przedziale czasowym (pracuje w godz. 7.00-20.00). Każdy z koordynatorów udostępnia rodzinom numer służbowy telefonu komórkowego,

  • wsparcie specjalistów (psychologa, pedagoga, prawnika),

  • szkolenia podwyższające umiejętności i kompetencje,

  • wsparcie w przyjmowaniu dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej do przedszkoli oraz placówek wsparcia dziennego,

  • wsparcie w priorytetowym dostępie dla dzieci przebywających w pieczy zastępczej do usług poradni psychologiczno – pedagogicznej,

  • grupy wsparcia,

  • bezpłatne szkolenia dla kandydatów na rodziców zastępczych.

Zachęcamy również do zapoznania się z utworem promującym rodzicielstwo zastępcze pt. „Wyciągnij dłoń”, który powstał w ramach zrealizowanego konkursu dzięki środkom finansowym pozyskanym z Fundacji Ernst & Young na zorganizowanie przez nasz Ośrodek kampanii społecznej pn. „Rodzina zastępcza - bezpiecznym domem”. Link do piosenki https://youtu.be/mD4DxYmoYhs

 

Zwracamy się do Państwa z gorącym apelem!!!

Okażcie swoją wrażliwość na potrzeby dzieci, wyciągnijcie swoją dłoń do naszych czekających na miłość i bezpieczny dom najmłodszych Grudziądzan
i podejmijcie decyzję o stworzeniu dla nich rodziny zastępczej.

To naprawdę bardzo ważne „jakie szanse dzieciom dacie

i jakie drzwi przed nimi otwieracie”.

 

 

******************************************************************************************************************

 

Szczepimy się

 

 


Procedura bezpieczeństwa dotycząca COVID-19 - Aktualizacja

 

Załącznik nr 1 - Oświadczenie o stanie zdrowia

Załącznik nr 2 - Zgoda na pomiar temperatury ciała

Załącznik nr 3 - Oświadczenie o świadomości zagrożenia COVID-19

Załącznik nr 4 - Oświadczenie zapoznania się z procedurami COVID-19

 

*******************************************************************************************

Procedura bezpieczeństwa dotycząca COVID-19

Procedura postępowania w przypadku zagrożenia chorobą zakaźną

Procedura pierwszeństwa przyjęć

 

Załącznik nr 1 - Zgoda na pomiar temperatury ciała

Załącznik nr 2 - Oświadczenie o stanie zdrowia dziecka

Załącznik nr 3 - Oświadczenie o świadomości zagrożenia COVID-19

Załącznik nr 4 - Oświadczenie zapoznania się z procedurami COVID-19

Załącznik nr 5 - Oświadczenie o zatrudnieniu

 

********************************************************************************************************************

Zarządzenie w sprawie czasowego zawieszenia zajęć

********************************************************************************************

SZANOWNI PAŃSTWO

Decyzją Rządu RP od dnia 27 kwietnia 2020 r. do odwołania wszystkie placówki oświatowe w całej Polsce są zamknięte.

Ważne!

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy

Zasiłek opiekuńczy przysługuje rodzicom lub opiekunom prawnym dzieci, którzy opiekują się dzieckiem poniżej 8. roku życia. Jeśli osoby chcą skorzystać z zasiłku opiekuńczego, u płatnika składek muszą złożyć oświadczenie o nieprzewidzianym zamknięciu żłobka, przedszkola lub szkoły oraz wniosek o zasiłek na druku Z-15A.

Zasiłek wynosi 80 procent podstawy wymiaru zasiłku. Wysokość zasiłku wyliczy ZUS albo płatnik składek. Dla pracowników podstawą zasiłku jest przeciętne miesięczne wynagrodzenie (brutto) z ostatnich 12 miesięcy przed miesiącem, w którym rodzic opiekuje się dzieckiem.

***************************************************************************************************

Od poniedziałku 27 kwietnia 2020 r. bezpośrednia obsługa interesantów w placówce zostaje zawieszona do odwołania.

  1. Dokumenty dotyczące rekrutacji do przedszkola i do żłobka oraz korespondencję należy pozostawić  w skrzynce umieszczonej na budynku przedszkola.
  2. Odbiór zaświadczeń o uczęszczaniu dziecka do placówki odbywać się będzie po uprzednim umówieniu telefonicznym.

 We wszystkich pozostałych sprawach zalecamy kontakt:

 Telefony:  56 46 326 42, 609-004-672

 e-mail:      Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

                Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

****************************************************************************************************

SZANOWNI PAŃSTWO

Decyzją Rządu RP od dnia 16 marca 2020r. (poniedziałek) do dnia 25 marca 2020r. (środa) włącznie wszystkie placówki oświatowe w całej Polsce zostają zamknięte.

W dniach 12 marca (czwartek) i 13 marca (piątek) 2020r. zawieszeniu ulegają zajęcia dydaktyczno- wychowawcze, jednak możliwe będą zajęcia opiekuńcze w godzinach pracy przedszkola dla dzieci, którym nie będą Państwo w stanie zapewnić opieki.

Ważne!

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy

Zasiłek opiekuńczy przysługuje rodzicom lub opiekunom prawnym dzieci, którzy opiekują się dzieckiem poniżej 8. roku życia. Jeśli osoby chcą skorzystać z zasiłku opiekuńczego, u płatnika składek muszą złożyć oświadczenie o nieprzewidzianym zamknięciu żłobka, przedszkola lub szkoły oraz wniosek o zasiłek na druku Z-15A.

Zasiłek wynosi 80 procent podstawy wymiaru zasiłku. Wysokość zasiłku wyliczy ZUS albo płatnik składek. Dla pracowników podstawą zasiłku jest przeciętne miesięczne wynagrodzenie (brutto) z ostatnich 12 miesięcy przed miesiącem, w którym rodzic opiekuje się dzieckiem.

****************************************************************************************************

UWAGA !!!

Dnia 4 września 2019 r. (środa) w Przedszkolu Miejskim "RZĄDZ"

przy ul. Łęgi 17 i ul. Mastalerza 6 o godz. 16:00

odbędzie się zebranie z rodzicami.

 

Serdecznie zapraszamy

 

********************************************************************************

 

UWAGA !!!

Oddział 5 - godzinny bez wyżywienia

Dnia 4 września 2019 r. (środa) w Szkole Podstawowej Nr 20

przy ulicy Sobieskiego 12 (w sali oddziału) o godz. 13:00

odbędzie się spotkanie z rodzicami.

 

Serdecznie zapraszamy

 

*******************************************************************************

 

Uroczyste pożegnania dzieci odchodzących do szkoły odbędą się:

IV oddział "Zuchy" 13 czerwca 2019 r. (czwartek) o godzinie 1430

V oddział "Smerfy" 14 czerwca 2019 r. (piątek) o godzinie 1300

IX oddział "Starszaki" 5 czerwca 2019 r. (środa) o godzinie 1500

X oddział "Skrzaty" 13 czerwca 2019 r. (czwartek) o godzinie 1000

 

*******************************************************************************************

 

Dnia 4 czerwca 2019 r. (wtorek) o godzinie 900  w budynku przy ul. Łęgi 17 odbędzie się zabawa plenerowa z okazji Dnia Dziecka prowadzona przez aktorów z Teatru Frajda z Torunia, a w budynku przy ul. Mastalerza 6 o godzinie 1100.

 

********************************************************************************************

 

W roku szkolnym 2018/2019 festyn nie będzie zorganizowany.

 

 ********************************************************************************************

UWAGA !!!

 

Dnia  26 czerwca 2019r. (środa) w  Przedszkolu  Miejskim „RZĄDZ”

przy ul. Łęgi 17 o godz.16:00

odbędzie się zebranie  z rodzicami

dzieci nowo przyjętych do oddziałów żywieniowych.

 

Serdecznie zapraszamysmile

 

*****************************************************************************************

 

P R O G R A M  A D A P T A C Y J N Y  DLA  DZIECI  NOWO  PRZYJĘTYCH  DO  PRZEDSZKOLA 

od  1 września 2019 r.

oddziały żywieniowe  w budynkach  przy ul. Łęgi 17  i przy ul. Mastalerza 6

 

26.06.2019r. w godz. 900 – 1000  

- spotkanie dla rodziców z dziećmi:                  

- zapoznanie z salą dziecięcą,

  • zapoznanie z ramowym rozkładem dnia w przedszkolu,
  • wspólne zabawy rodziców z dziećmi,
  • blok zabaw dla dzieci ( muzycznych, plastycznych, ruchowych itp.)

 

27.06.2019r. w godz. 900 – 1000 

- spotkanie dla rodziców z dziećmi:                     

- zapoznanie z szatnią dla dzieci,

  • przydzielenie znaczka orientacyjnego,
  • zabawy integracyjne: dziecko- rodzic –nauczyciel,
  • blok zabaw dla dzieci ( muzycznych, plastycznych , ruchowych itp.)

 

Prosimy o obuwie zmienne.

SERDECZNIE ZAPRASZAMY ! ! !

 

P R O G R A M   A D A P T A C Y J N Y  DLA  DZIECI  5-6 letnich  NOWO  PRZYJĘTYCH  DO  PRZEDSZKOLA

od 1 września 2019 r.

oddział   bezpłatny  w budynku  Szkoły Podstawowej Nr 21 przy ul. Sobieskiego 12

 

26.06.2019 r. w godz. 900  – 1000  -

- spotkanie dla rodziców z dziećmi :                  

- zapoznanie z salą dziecięcą,

  • zapoznanie z ramowym rozkładem dnia w przedszkolu,
  • wspólne zabawy rodziców z dziećmi,
  • blok zabaw dla dzieci ( muzycznych, plastycznych, ruchowych itp.

 

27.06.2019 r. w godz. 900  – 1000 

- spotkanie dla rodziców z dziećmi :                  

  • rozmowy z dziećmi na temat ich ulubionej zabawki,
  • wspólne pląsy przy piosenkach przedszkolnych,

- zabawy integracyjne : dziecko- rodzic –nauczyciel

 

Prosimy o obuwie zmienne.

SERDECZNIE ZAPRASZAMY ! ! !

 

******************************************************************************

 

Uroczystości związane z Dniem Mamy i Taty odbędą się:

 

I oddział "Kurczaki" 21 maja 2019 r. (wtorek) o godzinie 1400

II oddział "Pszczoły" 28 maja 2019 r. (wtorek) o godzinie 1500

III oddział "Krasnale" 27 maja 2019 r. (poniedziałek) o godzinie 1430

IV oddział "Zuchy" 22 maja 2019 r. (środa) o godzinie 1430

V oddział "Smerfy" 28 maja 2019 r. (wtorek) o godzinie 1400

 

VI oddział "Muchomorki" 24 maja 2019 r. (piątek) o godzinie 1300

VII oddział "Biedronki"  29 maja 2019 r. (środa) o godzinie 1400

VIII oddział "Zające" 30 maja 2019 r. (czwartek) o godzinie 1500

IX oddział "Starszaki"  5 czerwca 2019 r. (środa) o godzinie 1500 połączone będzie z uroczystością Pożegnania 6 latków

X oddział "Skrzaty"  22 maja 2019 r. (środa) o godzinie 1000

 

Serdecznie zapraszamy smile

 

**************************************************************************************

Drodzy Rodzice,

Dnia 2 kwietnia 2019 r. (wtorek) o godzinie 1600 w budynku przy

ul. Mastalerza 6 zapraszamy rodziców na spotkanie z panią Katarzyną Socką - Kuczała na temat "Polityka bezpieczeństwa w sieci", a w budynku przy ul. Łęgi 17 dnia 3 kwietnia 2019 r.  (środa) o godzinie 1600.

Po spotkaniu odbędą się zebrania grupowe z rodzicami.

 

Serdecznie zapraszamy smile

 

*************************************************************************************

Dnia 5 kwietnia 2019 r. odbędzie się wyjazd do teatru grup II, III, IV, V na przedstawienie "Pinokio".

Koszt biletu 10 zł, wpłat należy dokonywać do dnia 29 marca 2019 r. do wychowawców grup.

Przejazd autobusem będzie opłacony z Rady Rodziców.

 

   Jak nauczyć dziecko jazdy na rowerze? Praktyczne porady dla rodzica!

 

Nauka jazdy na rowerze to doświadczenie, które pamięta się całe życie. Warto więc postarać się, żeby te wspomnienia były jak najprzyjemniejsze dla dziecka. Przede wszystkim trzeba zrozumieć, że nie zawsze ten proces będzie przebiegać tak samo. Nie ma uniwersalnej odpowiedzi na pytanie „jak nauczyć dziecko jazdy na rowerze”. Jedno będzie uczyć się szybciej, inne wolnej. Można jednak zrobić wiele, aby ułatwić dziecku zadanie. Wystarczy pamiętać o kilku istotnych kwestiach, dzięki którym pierwszy próby jazdy będą bezpieczniejsze i mniej stresujące. Poznajmy najważniejsze z nich!

Wspólne przygody na rowerze z dzieckiem to wspaniałe momenty dla rodzica.

Kiedy zacząć naukę jazdy na rowerze?

Im szybciej, tym lepiej, czyli od razu po tym, jak dziecko będzie fizycznie gotowe do pierwszej nauki jazdy na rowerze. Nie ma powodu, aby czekać z tym do szóstych czy siódmych urodzin pociechy, a więc momentu, w którym dorośnie ona do 20-calowych kół. Optymalnym rozwiązaniem będzie, jeżeli pierwszym rowerem do samodzielnej jazdy jest model z 14” albo 16” kołami – mniej więcej pomiędzy 3,5 a 5 rokiem życia dziecka.

Co z młodszymi dziećmi? W świat rowerowych doświadczeń możemy wprowadzać dziecko w wieku 2-3 lat, a nawet młodsze. Jednak w tym miejscu pojawia się nurtujące pytanie: czy tak mały brzdąc poradzi sobie z pedałowaniem? Odpowiedź jest prosta: nie ma takiej potrzeby! Może zacząć od czterokołowego jeździka, a następnie przesiąść się na niski rowerek biegowy – już dwukołowy, ale jeszcze bez napędu. W ten sposób maluch będzie ćwiczyć utrzymywanie równowagi, jednocześnie nie ryzykując upadku przy większej prędkości. Oczywiście wywrotki dalej będą się zdarzały, dlatego najlepiej naukę zacząć na trawie lub dywanie, tak by nie zniechęcić malca i zapewnić mu miękkie lądowanie. 

Rower do nauki jazdy – jaki wybrać?

Dobór odpowiedniego rozmiaru roweru dla dziecka do nauki jazdy to jeden z najważniejszych aspektów, nad którymi musi pochylić się rodzic. Chodzi przede wszystkim o to, żeby dziecko nie zraziło się do nowego pojazdu, bo trudno będzie je później ponownie do niego nakłonić. Żeby do tego nie dopuścić, rower musi gwarantować wygodę oraz poczucie bezpieczeństwa. Z tego względu warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy:

  • Wysokość i rozmiar roweru – to najważniejsza kwestia, którą trzeba rozważyć. Rower do nauki jazdy dla 4-latka, tak samo jak i dla młodszego i starszego malca, zawsze dobieramy do jego wzrostu, a nie wieku. Stąd przed zakupem należy zmierzyć przekrok malucha, czyli wewnętrzną długość jego nóżek i na podstawie tego wymiaru dobrać rozmiar ramy/koła.

  • Lekki rower to dobry rower – to zasada, która odnosi się na równi do modeli dla dzieci, co dla dorosłych. Lżejszy jednoślad będzie dla dziecka mniej obciążający, łatwiejszy w prowadzeniu, a dodatkowo w razie upadku nie przygniecie go. Warto wybierać aluminiowe ramy, które choć kosztują trochę więcej, to są także zdecydowanie lżejsze od stalowych odpowiedników.

  • Dodatkowe zabezpieczenia – odbojniki na kierownicy, gumowe rączki czy pokrycia ramy. Te elementy mogą wydawać się tylko walorem wizualnym, jednak przy upadku mogą uchronić dziecko przed guzem.

  • Gadżety rowerowe dla dzieci – wszystko to, co sprawia, że zwykła metalowa konstrukcja staje się ulubionym towarzyszem zabaw na świeżym powietrzu. Koszyczkidzwonkibłotniki czy elementy odblaskowe nadadzą rowerowi unikalnego wyglądu. Może to być szczególnie pomocne, gdy głowimy się nad tym, jak przekonać dziecko do nauki jazdy.

Regulacja wysokości siodełka i kierownicy w rowerze dla dziecka

Wybór dobrego rowerku do nauki jazdy to dopiero polowa sukcesu. Równie ważne (a może nawet ważniejsze) jest dobór rozmiaru rowerka  do wzrostu dziecka. Jak zadbać o odpowiednie dopasowanie? To dosyć proste, wystarczy pamiętać o istotnej zasadzie:

  1. Siedząc na siodełku, dziecko powinno być w stanie dotknąć ziemi stopami „płasko”. W ten sposób będzie mogło swobodnie się odepchnąć dla nabrania rozpędu, a przy wyhamowywaniu bezpiecznie się zatrzymać.

  2. Jeżeli dziecko sięga ziemi wyłącznie palcami stóp, to nauka jazdy na rowerze będzie dla niego zdecydowanie trudniejsza. Czasami sztycę da się opuścić jeszcze mocniej po zdemontowaniu z niej odblasków.

Przy regulacji wysokości kierownicy w rowerze dziecięcym nie trzeba przestrzegać żadnych reguł. Wystarczy zadbać o to, aby młody kolarz siedział wyprostowany, swobodnie sięgał do hamulców, a także czuł się wygodnie.

Boczne kółka czy uchwyt do nauki jazdy na rowerze?

Przesiadka na rower z napędem i pedałami będzie o wiele łatwiejsza dla dziecka, które już od jakiegoś czasu korzysta z modeli biegowych. Takie doświadczenie zdecydowanie ogranicza problemy z równowagą na rowerze podczas pierwszych lekcji jazdy. Bywa, że dzięki opanowaniu umiejętności „balansowania” można zrezygnować z dokręcania dodatkowych kółek bocznych. W tym przypadku mogą one stanowić krok wstecz dla dziecka, które już potrafi utrzymać równowagę na dwukołowym pojeździe.


 

Montaż bocznych kółek do rowerka dziecięcego jest dobrym pomysłem, jeżeli brzdąc nie korzystał wcześniej z biegówek. Dzięki nim maluch utrzymuje równowagę i czuje się bezpieczniej. Mimo wszystko trzeba mieć na uwadze, że kółka nie są idealnym rozwiązaniem. Po pierwsze mogą stawiać opór, utrudniając jazdę na cięższym rowerku. Po drugie za długo użytkowane prowadzić będą do asymetrii sylwetki, spowodowanej jazdą w przechyleniu na lewą bądź prawą stronę. 

Alternatywą jest jeszcze do niedawna bardzo popularna metoda, opierająca się na wykorzystaniu drążka do nauki jazdy (kijka do prowadzenia roweru). Tego typu uchwyt mocuje się z tyłu pojazdu, tak by poruszający się za dzieckiem opiekun mógł podtrzymywać rower w pionie i stabilizować go w trakcie jazdy. To rozwiązanie ma jednak zasadniczą wadę – dziecko wolniej uczy się samodzielnego utrzymywania równowagi, polegając na mylnym wrażeniu stabilności.

Jaki rower kupić dla 6 latka?

Sztywny uchwyt do nauki jazdy zalecamy potraktować wyłącznie jako ostateczność. Kij do roweru można zastąpić innymi sposobami asekuracji, przykładowo chwytem za siodełko lub koszulkę. Istnieje nawet technika zakładająca przełożenie między pachami pociechy miękkiego szalika lub innego materiału, który pozwoli podciągnąć je w razie problemu z równowagą. Najważniejsze jest to, aby metoda nauki jazdy na rowerze była indywidualnie dobrana do dziecka. Jeżeli zauważymy, że ma ono problemy z utrzymywaniem prostej sylwetki i równowagi, być może za wcześnie na kolejny krok.

 Po opanowaniu przez dziecko jazdy na rowerze można aktywnie spędzać czas wolny!

Dziecko na rowerze – o czym pamiętać podczas nauki jazdy?

Przede wszystkim dziecko, mające po raz pierwszy kontakt z rowerem, powinno czuć przez cały czas obecność opiekuna. Na początku kilka zjazdów może zaliczyć ze zwieszonymi nogami, na prowadzonym przez rodzica rowerze, tak by poczuło się pewniej w siodełku. Potem warto pokazać maluchowi, jak prawidłowo pedałować na rowerze, choć ta umiejętność przychodzi raczej instynktownie. Zdecydowanie ciężej opanować jest hamowanie, dlatego ważne, żeby do nauki wybrać teren bez wyraźnych przeszkód.

Jaki kask rowerowy dla dziecka wybrać?

Zadbanie o bezpieczeństwo malucha to podstawa! Od najmłodszych lat uczmy go noszenia kasku, a także wyposażmy go w ochraniacze. W ten sposób nie tylko zadbamy o to, aby nauka jazdy na rowerze przebiegała bez niepotrzebnych siniaków, ale też zaczniemy wyrabiać u malca dobre nawyki. Warto o tym pamiętać już na etapie zapoznawania się z rowerkiem biegowym.


Dziecko na rowerze przed czy za rodzicem?

Podczas pierwszych wspólnych przejażdżek warto od razu uczyć dziecka prawidłowych nawyków. Za najbezpieczniejsze ustawienie uznaje się sytuację, w której dziecko jedzie przed rodzicem w odległości połowy lub jednej długości roweru (około metra). W ten sposób można cały czas bacznie obserwować jego zachowania, a także swobodnie wydawać mu polecenia.

Jeśli w wycieczce uczestniczą dwie osoby dorosłe, to wówczas dzieci powinny jechać pomiędzy nimi, tak aby dorośli byli zarówno z przodu, jak i z tyłu.

Natomiast w sytuacji, gdy na jednego dorosłego rowerzystę przypada dwoje dzieci, to wówczas najlepiej, aby „kolumną” przewodziło starsze dziecko, za nim młodsze, a na końcu osoba pełnoletnia.

Dobre miejsce do nauki jazdy na rowerze

Większość dzieci ma początkowo problem z równowagą na rowerze, dlatego pierwszej lekcji lepiej nie przeprowadzać na asfalcie. Warto natomiast poszukać suchego trawnika, którego miękkość zamortyzuje ewentualny upadek. Teren może być płaski lub lekko się wnosić. Raczej unikajmy natomiast stromych odcinków.

Jak nauczyć dziecko pedałować? Jednym ze sposobów jest właśnie wykorzystanie łagodnej górki. Dziecko może z niej zjeżdżać bez pedałowania, a po kilku przejazdach, kiedy nabierze większej pewności w kierowaniu, zacznie uczyć się obracania korbą tak, aby przejechać kilka metrów dalej Początkowo nie musi kręcić na tyle mocno, żeby utrzymać pełną równowagę. Wystarczy, że zrozumie, jak pracować nogami podczas jazdy.

Warto także pamiętać, że nauka jazdy dla dziecka to bardzo duże przeżycie. Emocje towarzyszące temu są tak intensywne, że ciężko będzie mu uważać na przechodniów czy inne rowery. Dlatego, pomimo iż większość z nas uczyła się jazdy na parkingach czy osiedlowych uliczkach, zachęcamy do zabrania dziecka w bezpieczniejsze miejsce, do parku lub lasku.

W przypadku nieco starszych dzieci, które choć potrafią już jeździć, to nie czują się pewnie w ruchu ulicznym, bardzo ciekawą opcją są miasteczka rowerowe. Czyli specjalne obiekty ze sztucznie wytoczonymi pasami ruchu, skrzyżowaniami i oznakowaniem, na których można uczyć się zachowania na drodze z dala od prawdziwych niebezpieczeństw.

 

Jak zachęcić dziecko do nauki jazdy?

Co zrobić, jeśli dziecko nie chce się uczyć jazdy na rowerze? Najlepiej jest poczekać. Jak już wspominaliśmy, nie ma wyznaczonych ram, kiedy musi ono nauczyć się jeździć. Rozwój przebiega różnie, zarówno fizyczny, jak i emocjonalny, nie warto więc pośpieszać pociechy ze względu na rówieśników. Nadmierne naciskanie może działać wręcz zniechęcająco, czyniąc z tej aktywności przykry obowiązek.

Jeśli jednak poczujemy, że nastał wreszcie odpowiedni moment, zadbajmy, żeby nauka była połączona z zabawą. Nie przejmujmy się także, jeśli za pierwszym razem nie uda nam się przekonać szkraba do samodzielnej jazdy, bo może potrzebne będą kolejne podejścia. Początkowe przejażdżki są również wymagające fizycznie, nie należy więc przesadzać z długością nauki, bo zmęczone dziecko, to rozkojarzone dziecko.

Bardzo pomocne mogą być także pochwały i nie warto o nich zapominać. Dzieci szybko się zniechęcają, zwłaszcza te najmłodsze. Chwalenie zwiększa poczucie wartości i dodaje pewności siebie. Doceniaj kilkusekundową jazdę bez kółek bocznych, włącz w naukę elementy współzawodnictwa i zabawy. Nauka jazdy na rowerze powinna odbywać się przede wszystkim w bezstresowej atmosferze.

Dobrą zachętą do zabawy może być wybór specjalnego stroju na rower dla dziecka – np. koszulki i okularów dopasowanych kolorystycznie. Czasem nawet drobne akcesoria mogą rozbudzić zapał do nauki jazdy.

 

 

 

 

,,Sprytni motorycznie’’- wspomaganie rozwoju motoryki dużej u dziecka.

Mówiąc „motoryka” mamy na myśli „ogólną sprawność fizyczną człowieka/ dziecka i jego zdolność do wykonywania wszelkich działalności związanych z ruchem”. Motoryka mała to sprawność dłoni i palców, zaś motoryka duża to sprawność fizyczna całego ciała

 

Dla zobrazowania kilka przykładów aktywności ruchowych charakterystycznych dla motoryki małej i dużej:

  • MOTORYKA MAŁA: rysowanie, lepienie z plasteliny, chwytanie przedmiotów, zawiązywanie butów, zapinanie guzików, pisanie- rozwój manualny, rozwój chwytu.
  • MOTORYKA DUŻA: bieganie, skakanie, pokonywanie przeszkód, gra w klasy, gra w piłkę, zabawy równoważne, w których ważna jest koordynacja wzrokowo-ruchowa, związana z rzutem, celowaniem.

 

Jakie są oznaki zaburzeń motorycznych? Jeśli umiejętności ruchowe dziecka rozwijają się nieodpowiednio do jego wieku i najczęściej wolniej w stosunku do rówieśników to sygnał, że dziecko prawdopodobnie ma zaburzenia motoryczne. W przypadku motoryki dużej niepokojące są sygnały kiedy zauważamy, że dziecko rozwija się nieprawidłowo do swojego wieku, a jego ruchy są niezgrabne. Dziecko z zaburzoną motoryką będzie często wypuszczało przedmioty z rąk, potykało się o różne przedmioty. Dzieciom będzie trudno opanować czynności samoobsługowe (np. ubieranie się). Ruchy złożone angażujące całe ciało takie jak łapanie, skakanie, rzucanie będą sprawiały dziecku trudność. Dziecko niechętnie podejmujące aktywność fizyczną nie będzie miało możliwości usprawniania swojej motoryki, gdyż głównie przez taką aktywność ma możliwość jej ćwiczenia. Świadomość rodzica w tym zakresie pozwoli szybko wychwycić trudności dziecka i umiejętnie wspomóc go. Proponowane ćwiczenia szczególnie prowadzone w formie zabaw będą zarówno usprawniały dużą motorykę jak i ją doskonaliły. Należy pamiętać, że ćwiczenia prowadzone w formie zabaw są szczególnie atrakcyjne dla dziecka. Ćwiczenia można przeprowadzać zarówno na świeżym powietrzu jak i w domu. Pomysłowość nauczyciela czy rodzica przy prowadzeniu ćwiczeń zależy tylko od nich. Jakie akcesoria, formy i nazwy zabaw zaproponujemy dziecku będzie to zależało tylko od inwencji prowadzącego. Pamiętajmy, że każda forma zabawy jest dla dziecka ciekawa a prowadzona z poniższymi wskazówkami będzie dodatkowo służyła ogólnemu rozwojowi dziecka.

 

ZABAWY I ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE ROZWÓJ DUŻEJ MOTORYKI

Zabawy i ćwiczenia skoczne:

  1. Zabaw „Bocian”- stanie na jednej nodze z zamkniętymi oczami.
  2. Zabawa „Posąg”- dziecko przyjmuje różne pozycje siedzące i stojące i stara się je utrzymać (np. w lekkim rozkroku lub na czworakach) a rodzic próbuje poruszyć dziecko tak aby zmieniło swoja pozycję.
  3. Zabawa „Przejście po linie”– chodzenie po rozłożonej na podłodze linie lub szerokiej taśmie przyklejonej na podłodze- chodzenie szybko, wolno, na różne sposoby i w różnych kierunkach.
  4. Zabawa „Płyniemy po morzu”- chodzenie i utrzymywanie się na niestabilnej powierzchni (np. dmuchany materac).
  5. Zabawa „Zamknij oczy” – chodzenie z zamkniętymi oczami według instrukcji.
  6. Zabawa „Przenoszenie na głowie”- chodzenie z woreczkiem lub małą poduszeczką na głowie.
  7. Zabawa „Skacząca piłka” – skoki na siedząco, na dużej piłce z „uszami”.
  8. Zabawa „Przeskocz przez przeszkody”- przeskakiwanie przez przedmioty rozłożone na podłodze, przeskakiwanie przez skakankę poruszaną przez inną osobę nisko nad ziemią, przeskoki z nogi na nogę.
  9. Zabawa „Przeskocz po kamieniach”- skakanie po krążkach wyciętych z kartonów, skoki według instrukcji ( np. dwa podskoki na nodze lewej , jeden na prawej, trzy obunóż, zamiennie lewa prawa noga).
  10. Zabawa „Gra w klasy”- skakanie po polach wyznaczonych na podłodze lub na ziemi.
  11. Zabawa „Trampolina”- wykorzystanie trampoliny do zabaw skocznych.
  12. Zabawa „Skoki kangura”- skoki w worku.

 

Zabawy i ćwiczenia wzmacniające mięśnie karku oraz grzbietu:

  1. Zabawa „Wahadło”- dziecko leży na brzuchu i unosi jednocześnie w górę wyprostowaną lewą rękę i prawą nogę; próbuje wytrzymać w tej pozycji kilka sekund, następnie to samo ćwiczenie wykonuje ze zmianą unoszonej ręki i nogi.
  2. „Zabawa Ślimak”- dziecko leży na brzuchu, przykłada dłonie do głowy tworząc z palców wskazujących rogi ślimaka i nieznacznie unosi głowę oraz górną część klatki piersiowej ponad poziom podłogi –stara się utrzymać pozycję jak najdłużej.
  3. Zabawa „Przetocz piłeczkę” toczenie piłki z ręki do ręki w leżeniu na brzuchu.
  4. Zabawa „Skrętoskłony” – skłony ciała i skręty naprzemienne w lewą i prawą stronę.
  5. Zabaw „Karuzela”- ruchy okrężne głowy w różnych pozycjach.
  6. Zabawa „Przeciąganie liny”- przeciąganie liny , siłowanie się.
  7. Zabawa „Chód zwierząt” - naśladowanie chodu zwierząt.

 

 Ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha:

  1. Zabawa „Nogi rzucają”- dziecko leży na plecach z ugiętymi stawami kolanowymi – rzuca woreczkami do celu (ustawionego przed stopami) unosząc górną część klatki piersiowej.
  2. Zabawa „Stopy przenoszą”- dziecko leży na plecach i stopami przenosi piłkę do rąk.
  3. Zabawa „Kto silniejszy”- dziecko mocno trzyma poduszkę między nogami, a rodzic próbuje ją wyciągnąć.

 

Zabawy z wykorzystaniem piłki:

  1. Zabawa „Rzuć piłkę” -rzucanie piłki, rzucanie piłki z nad głowy z odbiciem piłki o podłogę, rzut jedną ręką, rzuty oburącz.
  2. Zabawa „Rzuć i zaklaszcz”- rzucanie piłki z klaskaniem w dłonie lub uda po każdym rzucie. 3. Zabawa „Podrzuć i złap”- podrzucanie małej piłeczki i łapanie jej np. w jakiś pojemnik ( miska).
  3. Zabawa „Kangury”- skoki obunóż z piłką między nogami.
  4. Zabawa „Żongler”- przerzucanie piłeczki z ręki do ręki, można też spacerować i przerzucać piłkę.
  5. Zabawa „Slalom”- prowadzenie piłki ręką a potem nogą po określonym torze, np. po slalomie, między przeszkodami.
  6. Zabawa „Bramka, gol”- kopanie piłki, celowanie do bramki .

 

Zabawy ogólnorozwojowe:

  1. Zabawa „Tor przeszkód” – ustawienie toru przeszkód i przechodzenie z elementami skoków, czołgania, równowagi, itp.
  2. Zabawa „Rzut do celu”- rzucanie do celu np. piłką, kulką z gazety, woreczkiem z ryżem, kaszą , grochem
  3. Zabawa „Powtarzanki”- powtarzanie, naśladowanie po drugiej osobie jej ćwiczeń, zabaw z rodzicem naprzemiennie- raz rodzic, raz dziecko.
  4. Zabawa z elementem czworakowania „Koty na spacer”– naśladowanie pozycji kotów, wykonywanie tzw. kociego grzbietu.
  5. Zabawa „Bieżna”- bieganie na palcach, piętach.
  6. Zabawa „Huśtawka”- bujanie się w parach na palcach i piętach naprzemiennie.
  7. Zabawa siłowa „Dwa koguty”- zapasy siłowe w kuckach (w parach), przeciąganie liny – siłowanie się.
  8. Zabawa „Machamy rękami”- ruchy naprzemienne (prawą ręką do lewego kolana, prawą ręką do lewej pięty, zginanie jednocześnie prawej nogi i lewej ręki, itp.).
  9. Zabawa „Sprawne dziecko”- wykorzystanie sprzętu ogrodowego na placach zabaw (zabawy wspinaczkowe, huśtawki, zjeżdżalnie itp.).

 

Ćwiczenia dużej motoryki wpływają pozytywnie na rozwój koordynacji ruchowej, na prawidłową postawą ciała oraz pomagają w czynnościach samoobsługowych. Dziecko, z dobrze rozwiniętą motoryką dużą potrafi sprawnie chodzić, biegać skakać, mniej się przewraca, lepiej radzi sobie czynnościami samoobsługowymi, chętniej podejmuje wysiłek fizyczny, jest bardziej pewne siebie. Należy pamiętać, że motoryka duża przekłada się na motorykę małą, która dotyczy bardziej precyzyjniejszych ruchów niezbędnych do opanowania przez dziecko tzw. czynności manualnych co jest niezwykle ważne w gotowości szkolnej dziecka a później w jego funkcjonowaniu w szkole.

 

 

 

Bibliografia:

  1. R. Przewęda, Rozwój motoryczny, [w:] A. Jaczewski, Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2003.
  2. A. Olczak, Koordynacja ruchowa ciała człowieka. Ocena funkcjonalna i leczenie ruchem, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2018.


 

Kampania profilaktyczna
„Pierwsze kroki w cyberświecie – zróbmy je razem” .


Nie da się ukryć, że żyjemy w czasach ogromnego postępu technologicznego. Każdy ma w kieszeni smartfon, korzysta z laptopa czy tabletu, a w domu wielu relaksuje się przed dużym ekranem telewizora z dostępem do sporej liczby kanałów. Producenci urządzeń nie zapominają też o najmłodszych – mamy programy z bajkami non stop czy dostosowane do wieku dzieci aplikacje i gry na urządzenia mobilne. Jednak czy rzeczywiście nasze dzieci powinny „rodzić się z tabletem w dłoni”? Czy swobodny dostęp do elektroniki od najmłodszych lat im służy?
Kiedy na świecie pojawia się nowe urządzenie, zazwyczaj wzbudza spore emocje. Bardzo szybko zjednuje sobie rzeszę zwolenników, a w przeciwwadze pojawia się grupa sceptyków, wyszukujących wady i potencjalnych zagrożeń. Mamy zatem specjalistów przekonujących, że tablety są idealne i wręcz niezbędne do rozwoju najmłodszych: prosta obsługa, bez konieczności posiadania umiejętności czytania i pisania, stała stymulacja układu nerwowego, innymi słowy: gwarancja sukcesu edukacyjnego. Ale w opozycji pozostają naukowcy bijący na alarm: nowe technologie mają zły wpływ na rozwój dzieci do drugiego roku życia! W książce „Cyberchoroby” Manfreda Spitzera znajdziemy cały rozdział poświęcony cyfrowemu dzieciństwu. Autor przywołuje szereg badań mających potwierdzać zgubny wpływ elektronicznych gadżetów na rozwój niemowląt i małych dzieci.
Dzieci poniżej drugiego roku życia zdecydowanie nie powinny korzystać z mediów elektronicznych. Konsekwencje posługiwania się tabletem czy korzystania z komputera lub telewizora mogą być widoczne od razu lub nieść ze sobą zagrożenie na przyszłość.
7 powodów, dlaczego dzieci poniżej drugiego roku życia nie powinny w ogóle korzystać z urządzeń elektronicznych:
1. Spowolnienie rozwoju mowy
Ludzki mózg kryje nadal wiele tajemnic, wiemy już jednak, że posiada pewną cechę – plastyczność. Polega ona na umiejętności wprowadzania zmian w układzie nerwowym w wyniku działania bodźców pochodzących z otoczenia zewnętrznego. Choć wiemy także, że mózg jest plastyczny przez całe życie, to jednak najbardziej podatny na zmiany środowiskowe jest do końca trzeciego roku życia. Zatem to, co dzieje się w tych trzech latach, może na stałe wzmocnić lub pozostawić negatywny ślad.
Dobrze też zdawać sobie sprawę z funkcjonowania półkul mózgowych: prawa odpowiedzialna jest za odbiór bodźców dźwiękowych i obrazowych, a lewa skupia się na mowie – tworzeniu i rozpoznawaniu języka. W sytuacji gdy dziecko narażone jest na stały szum urządzeń elektronicznych (włączone telewizory, radio, duża liczba grających zabawek, tablety, smartfony), może być przestymulowane bodźcami prawopółkulowymi, a bodźce lewej półkuli będą deficytowe. Konsekwencją takiego stanu rzeczy mogą być zaburzenia w rozwoju mowy.
Już dawno zaobserwowano, że do jej nauki potrzebne jest jednocześnie słyszenie wypowiadanych dźwięków oraz widzenie sposobu, w jakim rozmówca je wypowiada. Programy telewizyjne czy odtwarzane z płyt DVD nie są w stanie technicznie naśladować realnego towarzysza rozmowy, gdyż kluczowe dla rozwoju mowy u dzieci są już milisekundy. Autor powołuje się tu na szeroko zakrojone badania z udziałem ponad tysiąca małych dzieci w wieku od 8 do 16 miesięcy, w których wykazano, że sadzanie dzieci przed ekranem spowalnia rozwój ich mowy (Zimmerman i inni, 2007).
2. Słabszy rozwój ruchowy, motoryki małej oraz myślenia przestrzennego
Proces uczenia się u dzieci obejmuje wszystkie zmysły. Przywiązanie do elektroniki może negatywnie wpływać na aktywność ruchową, która dodatkowo ma ogromny wpływ na umiejętność koncentrowania się. Ponadto do opanowania motoryki małej oraz myślenia przestrzennego niezbędne jest działanie. Nie wystarczy tylko „patrzenie”. Łatwo zauważyć, że na całym świecie dzieci uczą się liczyć na palcach, w szkole dzieciaki uczą się na konkretach – liczą patyczki, kasztany itp. Jest to zdecydowanie lepszy pomysł niż przesuwanie palcem po płaskim ekranie. Im więcej zabaw paluszkowych dziecko doświadczy w wieku przedszkolnym, tym najprawdopodobniej lepsze będzie z matematyki w wieku dorosłym, nie wystarczy aplikacja do nauki matematyki. Badania naukowe przytaczane przez Manfreda Spitzera mówią, że uczymy się za pomocą dłoni:
„W badaniach udowodniono, że faktycznie uczymy się “za pomocą dłoni”, kiedy manipulujemy przedmiotami: ośrodki ruchowe i czuciowe również się uczą, dzięki czemu włączamy w zapamiętywanie i późniejsze myślenie dodatkowe obszary w mózgu. Efekt: nie tylko uczymy się szybciej, ale potrafimy również lepiej wykorzystywać wyuczony materiał potrafimy szybciej i wnikliwiej o nim rozmyślać i stosować go w sposób bardziej twórczy. Jak pokazano w pewnym badaniu życia, a zwłaszcza dzieciństwa – nobliści różnią się od „normalnych ludzi” tym, że jako dzieci częściej bawili się klockami”.
3. Problemy ze snem
Światło emitowane w czasie oglądania bajek czy korzystania z elektroniki w innych celach może mieć niekorzystny wpływ na sen małych dzieci. Może to spowodować skrócenie snu oraz znacznie pogorszyć jego jakość (dzieci płaczą, wybudzają się). U starszych maluchów myśli skupione na bohaterze, filmie czy przerwanej grze również mogą powodować problemy z zasypianiem, a w konsekwencji – kłopoty z koncentracją i skupieniem.
4. Agresja
Wszechobecna przemoc niepokoi wielu rodziców. Niestety w programach i bajkach dla dzieci też można ją często spotkać. Oczywistym jest, że eksponowanie najmłodszych dzieci na tego typu treści może wzmagać w nich zachowania agresywne i niekontrolowane wybuchy.
5. Zagrożenie otyłością
Wykazano, że telewizja i gry wideo mają znaczący wpływ na pogarszające się statystyki dotyczące plagi nadwagi i otyłości u dzieci. Zaobserwowano, że u dzieci, które korzystają z elektroniki w swoich pokojach, wskaźnik występowania otyłości jest o 30% wyższy niż u dzieci, które z takich urządzeń korzystają sporadycznie. I choć słodki maluch nie jest jeszcze kilkulatkiem z nadwagą, w tym przypadku zdecydowanie warto skorzystać z zasady “lepiej zapobiegać niż leczyć”.
6. Uzależnienie i złe nawyki
Nadmierne korzystanie z urządzeń elektronicznych to nie tylko sprawa dzieci. My, rodzice, coraz częściej ze smartfonem w dłoni, zdecydowanie nie prezentujemy dobrych wzorców. Już u najmłodszych można zaobserwować, jak bardzo silna potrafi być potrzeba obejrzenia kolejnej bajki czy zagrania w kolejna grę. Czy jest to “bajka w podróży”, czy wtedy, gdy mama chce wypić ciepłą kawę – tworzymy nowe rytuały, nowe ścieżki, których potem trudno zmienić.
7. Nadmierna ekspozycja na promieniowanie
W 2011 roku WHO uznało telefony komórkowe i inne urządzenia korzystające z łączności bezprzewodowej czynnikiem mogącym powodować raka ze względu na emitowane promieniowanie. Kanadyjscy naukowcy apelowali, aby ze względu na fakt, że dzieci są bardziej wrażliwe na różne czynniki niż dorośli (układy odpornościowy i nerwowy są w trakcie rozwoju), urządzenia bezprzewodowe zostały uznane jako “prawdopodobnie rakotwórcze”.

Zalecenia specjalistów
Nie uciekniemy przed obecnością elektroniki w codziennym życiu. Telewizor, tablet czy telefon to narzędzia i od nas zależy, jak będziemy ich używać. Nie są to jednak tanie opiekunki do dzieci i nadużywanie ich może przynosić negatywne skutki.
Amerykańska Akademia Pediatryczna wydała w 2016 roku aktualizację zaleceń dotyczącą korzystania przez dzieci z urządzeń typu TV czy komputer. W dokumencie tym autorzy ostrzegają, że korzystanie z mediów cyfrowych może mieć negatywne skutki i ewentualne korzyści, na przykład edukacyjne, mogą pojawić się dopiero po ukończeniu przez dziecko 18 miesięcy.
Ważne jest, aby dorośli kontrolowali treści (programy czy aplikacje) dostępne dla najmłodszych, bo choć wiele z nich jest prezentowanych jako edukacyjne, to jednak niekoniecznie w ich tworzeniu biorą udział eksperci od rozwoju i opieki nad dziećmi. Właściwie skomponowane programy edukacyjne mogą przyczynić się do poprawy umiejętności poznawczych, językowych czy socjalnych. U dzieci poniżej 18 miesięcy AAP zaleca, aby korzystanie z technologii ograniczyć wyłącznie do rozmów wideo (komunikatory internetowe). Podkreśla też, że oglądanie powinno odbywać się w towarzystwie rodzica/opiekuna. To nie jest wiek na samodzielne korzystanie z mediów.
Elektronika a relacje
Nie warto też korzystać z TV do odwracania uwagi malucha przy karmieniu. W ten sposób dzieci nie skupiają się na czynności, jaką jest spożywanie posiłku, i jedzą jakby “przy okazji”, w stanie “wyłączonej” świadomości. Wspólne posiłki to nie tylko zaspokajanie głodu. To także czas budowania relacji, wspólnych rozmów, uważności na siebie nawzajem. Stała obecność telewizji czy smartfonów bardzo negatywnie wpływa na relacje rodzinne, wypierając dialog i wzajemne zainteresowanie.
Starajmy się też, aby bajki nie były jedyną formą uspokajania dziecka, gdyż może mieć to negatywny wpływ na kształtowanie umiejętności samoregulacji. Niektórzy rodzice wykorzystują bajki jako monetę przetargową – “bądź grzeczny, będzie bajka”. To także negatywnie wpływa na relacje, wprowadzając dodatkowo motywację zewnętrzną i wspierając metodę nagrody i kary.
Dobrze jest także unikać bajek o zbyt szybkim tempie akcji (może to powodować nadmierne pobudzenie psychoruchowe, nerwowość) oraz zawierających przemoc. Warto też zrezygnować z korzystania z elektroniki na godzinę przed snem, gdyż wieczorna ekspozycja na światło może mieć wpływ na skrócenie snu malucha.
Dobrym zwyczajem, o którym pisze też Jesper Juul, jest stworzenie przestrzeni bez elektroniki. Nie jest ona potrzebna w dziecięcych pokojach, warto wyeliminować ją z miejsca spożywania wspólnych posiłków, a także poświęcać czas na zabawę z dzieckiem bez zerkania na smartfon.
Na to, jakie będą zwyczaje dzieci w korzystaniu z urządzeń elektronicznych, bardzo duży wpływ ma sposób korzystania z nich przez rodziców. Jak w wielu aspektach rodzicielskich, znacznie bardziej od tego, co mówimy, działa to, co robimy.
Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom prowadzi kampanię profilaktyczną „Pierwsze kroki w cyberświecie – zróbmy je razem” . Celem kampanii jest ograniczenie używania urządzeń cyfrowych przez dzieci w wieku przedszkolnym.


Zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej:


https://pierwszekroki.net/ 

 


 


"9 powodów dlaczego mózg dziecka potrzebuje bliskości."

To relacje, a nie rzeczy sprawiają, że dzieci stają się mądrzejsze. Czas, uwaga, rozmowa, uśmiech, zrozumienie budują relacje z naszym dzieckiem. Im częściej jesteśmy uważni na nasze dzieci tym lepiej się rozwijają. Bliskość można okazywać na wiele sposobów: tulenie, kołysanie, wspólne spanie, wspólne zabawy i "wygłupy", łaskotanie, reagowanie na smutek, rozmowa o rzeczach ważny dla dziecka.
Poniżej 9 powodów dlaczego warto przytulać dzieci i odpowiadać na ich potrzeby.
1. Bliskość pomaga wykształcić więcej dobrych połączeń między neuronami.
Wraz ze wzrostem dziecka rośnie też mózg i połączenia neuronowe, które umożliwiają nabywanie i doskonalenie nowych umiejętności. Od relacji dziecka z najbliższymi i środowiskiem zależy jak dużo dobrych połączeń między neuronami zostanie wykształconych.
2. Odpowiadanie na potrzeby kształtuje uporządkowane mózgi - jak uważa doktor William Sears, twórca teorii Rodzicielstwa Bliskości: "Dzieci które nie doświadczają bliskości, są bardziej zagrożone późniejszym pojawieniem się problemów, takich jak nadpobudliwość, trudność w koncentracji czy nadmierna impulsywność
3. Odpowiadanie na potrzeby zmniejsza poziom stresu.
Jeśli nie reagujemy na dziecięcy płacz, krzyk, smutek, w mózgu wzrasta poziom kortyzolu - hormonu stresu. Trwałe narażenie na działanie kortyzolu wykształca fobie dziecięce, obsesje i stany lękowe. Zatrzymuje rozwój poznawczy i społeczny.
4. Mniej stresu to lepszy rozwój intelektualny, emocjonalny i fizyczny.
Dzieci, które doświadczają uważności na swoje potrzeby (np. płaczę w nocy, mam koszmary - przytul mnie) nie tracą energii na hałaśliwe przyciąganie uwagi rodzica, tym samym zużywają mniej kalorii, które mózg może wykorzystać na rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny.
5. Zabawa i przytulanie rozwijają korę przedczołową.
Kora przedczołowa odpowiada za umiejętność rozwiązywania konfliktów, planowania i kontrole emocji. Im częściej dajemy jej sygnał do pracy (zabawa, rozmowa z dzieckiem, okazywanie czułości), tym lepiej mózg buduje wiedzę o relacjach społecznych.
6. Troska rodzi empatię.
Gdy dzieci odczuwają troskę, obserwują wrażliwość rodziców, same stają się uważne i wrażliwe na potrzeby innych.
7. Bliskość uczy zaufania.
Bliskość buduje zaufanie. Zaufanie rodzi podstawę do tworzenia w dorosłym życiu głębokich relacji. Poziom zaufania ma związek z oksytocyną. To oksytocyna decyduje czy jesteśmy ufni wobec innych. Naukowcy uważają, że brak lub niski poziom oksytocyny ma związek z wczesnym dzieciństwem, funkcjonowaniem w środowisku przemocowym które nie jest wrażliwe na potrzeby dziecka.
8. Bliskość to troska o zdrowie.
Dzieci które doznają bliskości, mniej płaczą. Są psychicznie stabilniejsze, ich mózg nie czuje konieczności walki ze stresem, dziecko jest psychicznie wypoczęte. To przekłada się na zdrowie fizyczne i sprawniejsze działanie systemów układu odpornościowego.
9. Doświadczenie bliskości kształtuje dojrzałych emocjonalnie i psychicznie dorosłych ludzi.
Wszystko co wyżej sprawia, że dziecko ma spore szanse wyrosnąć na dojrzałego człowieka, którego mózg jest na tyle plastyczny, że z łatwością tworzy nowe drogi przepływu informacji, potrafi nawiązywać nowe kontakty, budować i oceniać niezdrowe relacje, jest uważny i empatyczny na potrzeby innych.

Ogłoszenia

Warto przeczytać  

Przerwa wakacyjna